مقالاتمقالات گوش و بینی

اختلال های گوش |چه گوشی غیر طبیعی است؟

یکی از عوامل مهم در زیبای ظاهری افراد که وجود هر نوع نقص در آن به راحتی مشخص میشود و میتواند روی کیفیت زندگی اعتماد به نفس و روحیه فرد تأثیر گذار باشد گوش ها هستند.

اختلالات ظاهری گوش بیرونی میتواند علل مختلفی داشته باشد که میتوان آن ها را به دو دسته اصلی اختلالات اکتسابی و اختلالات ارثی تقصیم بندی کرد.

معمولاً علل اکتسابی که شامل حوادث و جراحت های ناشی از آن می‌شود بیشتر مورد توجه عموم قرار میگیرد.

در صورتی که مهم ترین و اصلی ترین علل اختلالات گوش بیرونی که طیف گسترده ای را شامل می‌شود علل ژنتیکی هستند که باید مورد توجه والدين قرار بگیرد چون به طور مستقیم روی آینده فرزندان تاثیر گذار خواهد بود.

خوشبختانه در سه هفته اول نوزاد گوش های نرم و انعطاف پذیری دارد و بسیاری این اختلالات را میتوان با بهره گیری از تکنیک های روز پزشکی برطرف کرد.

اما چه گوشی غیر طبیعی است؟

اگر رشد غضروف های گوش در نواحی مختلف نا متناسب باشد و  چین خوردگی های نامناسب ايجاد کند که گوش از شکل طبیعی و زاویه استاندارد خود نصبت به جمجه فاصله بگیرد برجسته خواهد بود که ممکن است تا چهار سالگی خودبه خود به حالت طبیعی بازگردد ولی بعد از شش سالگی امکان تغییر خود به خود و اصلاح گوش وجود ندارد و باید از روش های پزشکی کمک گرفت.

اولین اختلال

داشتن گوش های بزرگ و برجسته است که اتفاقاً قدرت شنوایی بسیار خوبی به فرد می دهد اما معمولاً به دلایل ظاهری  موردجراحی قرار می‌گیرد

این عمل به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود به این شکل که یک شکاف در پشت گوش ایجاد می شود و مقداری از غضروف پشت گوش برداشته میشود و گوش به شکل عادی باز می گردد.

برای برخی از کودکان که از جراحی می ترسند به ناچار از بیهوشی استفاده می شود و باید توجه داشت که جراحی گوش برای کودکان می‌تواند باعث ایجاد گوشه گیری شود پس باید به حالات روحی کودک بعد از عمل دقت کرد.

بعد از جراحی باید مصرف آنتی بیوتیک ها که موجب جلوگیری از عفونت می شوند و مصرف مسکن ها که باعث کاهش درد میشوند به صورت منظم انجام شود و پس از سه روز پانسمان از روی زخم برداشته شده و هر روز با آب ولرم شستشو شود تا از عفونت سطحی جلوگیری به عمل آید و بهتر است در زمان خواب از هدبند برای نگهداری حالت مناسب گوش استفاده شود.

گوش های برجسته بادبزنی شکل

نوع دیگری از این اختلالات است که معمولاً هزینه های جراحی بسیار قابل توجهی دارد اما همانطور که در مطالب بالا گفته شد قبل از پنج سالگی گوش ها نرم و انعطاف پذیر هستند و با استفاده از تکنیک های پزشکی تا حد قابل توجهی به راحتی و با هزینه کم قابل درمان اند.

یکی از این تکنیک ها استفاده از آتل برای فرم دهی به گوش است که باید توسط متخصص و از نوع آتل مناسب استفاده شود که در این صورت می تواند به خوبی اختلال را برطرف کند ولی باید توجه داشت که استفاده سرخود از این آتل ها بدون نظر پزشک متخصص و استفاده از آتل نامناسب ممکن است منجر به مچاله شدن گوش نوزاد شود پس حتما برای استفاده از این روش باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

این آتل ها بسیار کم هزینه هستند و با استفاده از یک قالب و مقداری سیم که در درون آنها جایگذاری شده است ساخته می‌شود و متناسب با شکل و اختلال نوزاد تجویز می شود.

باقی اختلالات را میتوان به دو دسته کلی  میکروتیای و آترزی  تقسیم کرد

دسته اول مربوط به اختلالات ظاهری گوش خارجی است که درجات مختلفی دارد و دسته دوم مربوط به اختلالات بسته بودن مجاری گوش و یا فقدان آنها می باشد.

همان طور که گفته شد میکروتیا درجات مختلفی دارد

در درجه اول آن گوش کمی کوچک تر است ولی بیشتر ساختارهای آن وجود دارد.

در درجه دوم آن بخش هایی از گوشه خارجی وجود ندارد و مجاری گوش ممکن است کوچک یا کاملا بسته باشد.

در درجه سوم گوش خارجی وجود ندارد و به شکل یک زائده بادام زمینی مانند است و مجاری گوش نیز دیده نمی شوند و وجود ندارند.

و درجه چهارم که آنوتیا نام دارد کل گوش خارجی و کانال گوش در محل وجود ندارد.

درمان میکروتیا

 میکروتیا
میکروتیا

به سه روش جراحی انجام می شود که متناسب با درجات بیماری و معاینات بالینی انتخاب می شود زیرا این بیماران متناسب با شدت اختلال می توانند دارای درجات مختلفی است کم شنوایی انتقالی متوسط تا شدید باشند و یا در کودکان احتمال عفونت وجود داشته باشد.

مناسب ترین سن برای اعمال این روش های جراحی سن ۵ تا ۸ سالگی است و البته باید متناسب با سن کودکان مراقبت تأثیرات روانی این اختلال و جراحی روی آنها باشیم.

آترزی

یا همان فقدان یا بسته بودن مجاری گوش تنها یک مورد در هر ۱۰ هزار نفر تولد اتفاق می افتد و معمولا این نوع یک طرفه آن شایع تر از نوع دو طرفه آن است و بیشتر اوقات در گوش راست مشاهده می شود و همچنین آمار شیوع آن در نوع مذکر بیشتر می باشد.

آترزی نیز سه دسته کلی دارد

در دسته اول کانال گوش کمی به نسبت اندازه استاندارد کوچکتر می باشد ولی استخوانچه های گوش معمولاً اندازه نرمالی دارند و یا اندکی دفرمه هستن.

در دسته دوم کانال گوش به طور کامل وجود ندارد و فضای گوش میانی کوچکتر از اندازه استاندارد است و استخوانچه ها معمولاً بد  شکل هستند و حالت بهم چسبیده دارند.

در دسته سوم متاسفانه کانال گوش و استخوانچه ها معمولا وجود ندارند و فضای گوش میانی یا وجود ندارد یا بسیار کوچک است.

درمان آترزی

اختلال-های-گوش
اختلال-های-گوش

برای درمان آترزی باید  ارزیابی های کامل شنوایی از کودک به عمل آید و اطلاعات واضحی از وضعیت شنوایی کودک به دست بیاید.

در درمان این اختلال از روش های جراحی برای بازسازی ساختار های گوش استفاده می شود و اگر در این کودکان اختلالات جانبی و سندروم خاصی وجود نداشته باشد معمولا به زندگی عادی خود ادامه خواهند داد.

کودک باید تحت عکسبرداری سی تی اسکن قرار بگیرد تا وضعیت عصب ۷ یا عصب صورتی مشخص شود که در هنگام اعمال عمل جراحی به آن عصب آسیبی نرسد و حرکات صورت دچار اختلال و مشکل این شود و نیز از طریق همین نوع عکسبرداری می توان وضعیت استخوانچه های گوش میانی لوله استاش وجود یا فقدان دریچه های گرد و بیضی را مشخص کرد و اطلاعات جامعی در این باره به پزشک داد.

در کنار این اختلال می تواند سندروم های مختلفی هم باشد چه مشکلات جانبی دیگری را نیز اضافه می کند از جمله این سندروم ها می توان به Treacher-Collins Goldenhar، Crouzon، Mobius، Klippel-Feil، Fanconi، DiGeorge، VATER، CHARGE Pierre Robin اشاره کرد.

معمولاً آترزی و میکروتیا  در دوران جنینی و مراحل اولیه تشکیل گوش پیش می آید علت به وجود آمدن این اختلال در دوران جنینی هنوز برای علم پزشکی ناشناخته است و آن را اتفاق و اختلالی تصادفی فرض می کنند به جز موارد استثنا که به دلیل وجود یک سندروم جانبی اتفاق می افتد و باید این نکته مهم را مورد توجه داشته باشیم که اگر فرزندی با این اختلال به دنیا آمد مادر وی را به خاطر عدم احتیاط در مراقبت های قبل و حین بارداری سرزنش نکنیم زیرا تحقیقات گسترده پزشکی نشانگر این است که تعدادی از داروها برخی از المان های محیطی و یا عوامل ژنتیک در این عارضه و اختلال تاثیر گذار هستند.

توجه داشته باشید که برای بررسی اصولی این نوع از اختلالات گوگوش باید حتماً به پزشک متخصص گوش مراجعه کرد و بعد از آن به ادیولوژیست برای ارزیابی شنوایی و انجام تست های پزشکی مراجعه نمود خوشبختانه در کلینیکهای مجهز کشور با استفاده از سیستم ها و تجهیزات شنوایی سنجی پیشرفته و به روز ارزیابی این کودکان به خوبی انجام می پذیرد و متناسب با نیاز آنها درمان های مورد نیاز بیمار تجویز و انجام میشود و در صورت مراجعه به موقع میتوان طول درمان بیمار را کاهش داد و هزینه های کمتری را نیز به وی تحمیل کرد تکنولوژی های جدید در این شاخه از علم به این کودکان کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

فناوری هایی همچون انواع سمعک های مختلف با طراحی های مختلف متناسب با نیازهای مختلف و اختلالات مختلفی که در بیماران رخ می دهد یکی از معمول ترین این روش هاست.

سیستم BAHA

که یک فناوری پیشرفت برای شنوایی بخشی به این بیماران است این سیستم پیشرفته که از سه بخش تشکیل شده به بیمارانی که ارتباط گوش بیرونی آن ها با گوش داخلی قطع شده بسیار کمک می کند.

 

اختلال-های-گوش
اختلال-های-گوش

این سیستم شامل سه بخش است

بخش اول قسمت بیرونی آن نامیده می شود پشت گوش قرار می‌گیرد و سیگنالهای صدا را دریافت و پردازش می کند.

بخش دوم بخش میانی این سیستم است که رابطه بین بخش بیرونی و بخش داخلی است.

و بخش سوم که بخش داخلی نام دارد و و در داخل کاشته می شود ارتعاشات صوت را از طریق استخوان های جمجمه به بخش حلزونی می رساند و به سیستم شنوایی به این شکل کمک می کند تا بتواند صداهای محیطی را دریافت و درک کند.

 

باید اختلالات گوش فرزندانمان را جدی بگیریم زیرا می تواند روی شکل اندازه و مکان گوش تاثیر بگذارد و کیفیت زندگی آنها را تغییر دهد.

با سطح آگاهی بیشتر جامعه سالم تری خواهیم داشت.

برای رزرو نوبت دهی انلاین روی لینک کلیک کنید . مجرب ترین پزشگان گوش در وب سایت سلامتی بدون مرز اماده ارائه خدمت می باشند.

نویسنده : امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا