مقالاتمقالات جراحی عمومی

انواع جراحی عمومی+ ویدیو کدام عمل لاغری برای من مناسبه؟

به عنوان کارشناس جراحی عمومی در این مقاله به تمام سوالات شما در خصوص جراحی عمومی پاسخ گو خواهیم بود.

درباره جراح و متخصص جراح عمومی

جراح و متخصص جراحی عمومی همان طور که از نامش پیداس بر اندام های داخل و شکمی تمرکز دارد ، که شامل معده ، روده کوچک ، مری ، روده بزرگ ، کبد ، لوز المعده ، کیسه صفرا ، و اغلب تیروئید و به نسبتی به جراحی سرو گردن دسترسی دارد . این جراحان همچنین با بیماریهای پوست ، پستان ، و فتق سرو کار دارند . ان ها عمدتا با تنه انسان سرو کار دارند.

جراحی-بینی-در-مشهد

انواع جراحی عمومی

غده فوق کلیه ، بندینگ ، اسلیو ، بای پاس معده ، کیست های شکمی ، لاپاروسکوپی تشخیصی ، ترومای شکم ، اجسام خارجی ، پارگی احشا ، چسبندگی روده ، مجاری صفراوی و کبد ، جراحی کیسه صفرا ، طحال ،  لوز المعده ، فتق جدار شکم ، اپاندیس ، جراحی چاقی مفرط

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

کیسه صفرا

کار کیسه صفرا غلیظ کردن ، ذخیره سازی و ترشح صفراوی تولید شده توسط کبد می باشد .

رزرو-آنلاین-دکتر-شهریار-عزیزی--جراح-عمومی--جراحی-چاقی

عوامل ایجاد سنگ ها

سن بالا ، بارداری ، کاهش سریع وزن ، مونث بودن ، دیابت ، توزیع چربی در ناحیه شکم و غیره
راه های درمان سنگ کلیه برداشتن کیسه صفرا به وسیله ی جراحی میباشد . روش مخصوص برای پیش گیری از سنگ کیسه صفرا در افراددر معرض خطر وجود ندارد . چاقی و عوامل تغذیه ای باید سریعا اصلاح گردند .
بعد از انجام عمل جراحی بر روی کیسه صفرا و فقدان کیسه صفرا و فقدان کیسه صفرا ، مستقیما از کبد به روده ترشح می شود و با گذ شت زمان لوله های صفراوی گشاد می شوند تا بتوانند مشابه کیسه ی صفرا ی اصلی صفرا را در خود حفظ کنند و در مواقع ضروری صفرا را به داخل لوله گوارش تخلیه نمایند .

جراحی-بینی-در-مشهد

علل ایجاد کیسه صفرا

رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر ، سابقه خانوادگی ؛ مصرف قرص های ضد حاملگی ، التهاب یا عفونت باکتریایی که در اثر تشکیل سنگ و انسداد مجاری صفراوی رخ می دهد .
سنگ های صفرا معمولا نیاز به جراحی دارند و بیشتر اوقات پزشک متخصص وضعیت شما را تحت نظر می گیرد .
روش دوم برداشتن کیسه صفرا از طریق لاپاسکوبی می باشد . روی پوست چند سوراخ کوچک ایجاد می کنند و برداشتن کیسه صفرا انجام می شود . در این روش هم کیسه صفرا و هم سنگ های صفراوی برداشته می شوند ودرد و طول مدت بستری شدن در این عمل جراحی کمتر است .

فتق

فتق یک نوع برجستگی و جابه جایی ارگان های بدن می باشد که در مردان بیشتر شیوع دارد . دیواره شکم خاصیت نگه دارندگی خود را در برابر فشار از دست می دهد و روده ها از قسمت ضعیف تر به زیر چربی ها و عضلات پشت پوست راه می یابد .

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

علائم رایج فتق

علائم معمولا به شکل توده در ناف و یا کشاله ران خود را نشان می دهد . که اندازه های مختلفی دارد . فتق نافی توده ای گرد است که از زیر ناف خارج می شود . می تواند اندازه یک گردو و یا یک توپ باشد .این اندازه قطعا بستگی به مراحل فتق و نقص جدار شکم دارد .
علامت دیگر ان درد است . درد مساله مهمی است که باید به ان دقت کرد . اصولا فتق ها تابع وضعیت بیمار ، کوچک و بزرگ و داخل و خارج می شوند . در هنگام خوابیدن داخل می روند و در هنگام سرفه یا زور زدن بیرون می زنند. بیشتر بیماران موقع ایستادن زیاد دچار درد مبهم کشاله ران می شوند که به علت فشار فتق می باشد . بعضی اوقات فتق ها بیشتر در کشاله ران ممکن است خود را با درد مبهم ناحیه نشان دهند و در معاینه توده ای لمس نشود . در این موارد بیمار با شکایت از درد مراجعه می کند.

درمان طبی فتق

یک فتق بند نرم که توسط یک کمر بند روی محل فتق که به جای خود بازگردانده شده است مورد استفاده قرار می گیرد . بعد از بازگرداندن فتق ، پد بروی ان گذاشته شده و جهت جلو گیری از عود فتق در انجا نگه داشته می شود .

جراحی فتق

جراحی فتق به دو صورت انجام می شود . روش باز جراحی فتق که از طریق یک برش که به طور مستقیم برروی ناحیه ضعیف ایجاد می گردد انجام می شود . سپس روده ها به داخل حفره پریتوئن باز گردانده می شود سپس فتق بریده و برداشته می شود و عضلات روی ناحیه کاملا به هم نزدیک می گردند و سپس جدار پوست در چند لایه دوخته می شود که می تواند بهبودی را تسهیل کرده و از عود جلوگیری کند و در  اغلب جراحی ها ی امروزه از این روش استفاده می شود .
جراحی باز فتق های ناحیه اینوسینال معمولا با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی یا ناحیه ای صورت می گیرند.
در روش جدید که لاپاروسکوپی می باشد . بجای برش پوستی از سه برش بسیار کوچک نیم سانتی استفاده می شود . و انجام جراحی از این طریق صورت می گیرد .
نکته مهم در مراقبت از بیماری که تحت عمل جراحی قرار می گیرد اطمینان حاصل کردن از تخلیه ادرار بعد از عمل جراحی می باشد ،زیرا بعد از عمل فتق احتباس ادراری به ویژه در مردها یک مشکل شایع می باشد و به محض اینکه بیمار توانست غذا را تحمل کند او را به رژیم غذایی معمولی تشویق می کنند . در بیهوشی عمومی پیشرفت بعد از جراحی اهسته تر صورت می گیرد . به بیمار اطمینان داده می شود که در مراحل اولیه بعد از جراحی فتق عود نخواهد کرد .

فتق های جدار شکم

فتق های جدار شکم علل مختلفی دارند . و به دو گروه مادر زادی و اکتسابی تقسیم می شوند . فتق های اکتسابی بیشتر در سنین بالا تر دیده می شود و از علل آن کشیدن سیگار ، انجام فعالیت سنگین ، مشکلات ریوی و سرفه های مزمن ، مشکلات عضلانی، سابقه جراحی ناحیه شکم و … می باشد

فتق های مادر زادی به علت نقض ژنتیکی در تشکیل سیراناتومیکی بیضه ها و یاناف می باشد . فتق کشاله ران در کودکان حتی موقع تولد دیده می شود و ممکن است حاوی مایع نیز باشد .

جراحی-بینی-در-مشهد

بای پس معده

در این روش دو عمل جراحی ، یک جا ، روی بیمار انجام می شود . هدف اول اینکه فرد غذای کمتری میل کند و هدف دوم مواد غذایی کمتر جذب شود .

ابتدا معده را با تقسیم به دو ناحیه دوخته و قسمت کوچکتر که معمولا حجمی معادل 5 تا 10 درصد کل معده را دارد مسئولیت نگهداری غذا را به عهده می گیرد در این جراحی هیچ قسمتی از معده جدا نمی شود و قسمت بزرگتر معده کما کان به ترشح انزیم های معمول می پردازد ولی غذا وارد این قسمت نمی شود . پس یک قسمت از روده را به معده ی کوچکتر متصل می کنند . در این عمل قسمتی از روده که در جذب نقش مهم تری دارد از مسیر خارج می شود . در این روش بیماران 80 تا 100 درصد اضافه وزن خود را از دست می دهند . بالطبع فرد خیلی سریع تر از قبل احساس پرشدن معده و سیری خواهد داشت و در ضمن مواد غذایی کم تری نیز جذب می شود .

بای پس معده چه عوارضی دارد ؟

به دلیل کاهش جذب فولیک اسید کم خونی اتفاق می افتد ، اهن ، ویتامین 12 B و کلسیم در جریان بای پاس معده و اثنی عشر و عدم عبور این مواد از مسیر طبیعی جذب است .

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

آبدومینوپلاستی چیست؟

خیلی افراد با اینکه مدام درازنشست انجام می‌دهند  اما هنوز شکم صاف، برایشان یک آرزو شده است آیا شما هم همین طور هستید؟ قطعا برای هیچ یک از شما چربی‌های زیاد و شکم شُل حس خوبی ایجاد نمی کند و شاید همین موضوع باعث شده از رابطه جنسی همیشه دوری کنید . برای این افراد شاید آبدومینوپلاستی گزینه خوبی باشد.

روش جراحی لاغری ابدومینوپلاستی با خارج کردن چربی و پوست اضافه‌ی شکم و سفت کردن دیواره‌ی ماهیچه‌های شکمی، به شما در داشتن یک شکم تخت کمک خواهد کرد .با توجه به اینکه  عمل لاغری، نوعی جراحی به شماره می رود نیاز است اطلاعات کافی کسب کنید، شرایط خود را بسنجید .

عمل ابدومینوپلاستی مناسب افرادی است که شکم هاي بزرگ و پر چربي دارندیا دارای پوست شکم آويزان  هستند و با رژيم غذايي يا برنامه منظم ورزشي لاغر نمي شوند البته ديگر قسمت هاي بدن آن ها موردی ندارد .

جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی معمولا برای خانم هايي که دارای بیش از دو حاملگي متعدد بوده اند توصیه می شود. بعد از یک سن خاصی پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد بنابراین برای افراد دارای سن بالا که چاقی و لاغری های مکرر داشته اند توصیه می شود.

 

 

آیا عمل ابدومینوپلاستی برای من مناسب است

  •       از نظر فیزیکی سالم بود و وزن پایداری داشته باشید.
  •       افرادی که بدنبال کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست و شلی عضلات جدار شکم شده اند.
  •       پوست شکمی شل یا اضافی داشته باشید.
  •      شکمی داشته باشید که در مقایسه با سایر نقاط بدن نامتناسب باشد.
  •      در شکم خود بافت چربی اضافی داشته باشید.
  •      انتظارات منطقی واقع گرا داشته باشید.
  •      افرادی که سیگار نمی‌کشند .
  •      افرادی که دچار چاقی مرضی بوده اند و تحت اعمال جراحی Bariatric (نظیر گاستریک باندینگ یا بای پاس معده به روش لاپاروسکوپیک) قرار گرفته و دچار کاهش وزن شدید شده ودچار افتادگی و شلی پوست در سرتاسر بدن و از جمله شکم و پهلو ها شده اند.

 

 جراحی آبدومینو پلاستی برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

۱. خانمی که هنوز ممکن است بچه دار شود، بهتر است از ترمیم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربی) استفاده کند یا کلاً جراحی را به بعد از زایمان‌هایش به تعویق بیاندازد.

۲. فردی که می خواهد لاغر شود، بهتر است اول به وزن مناسب خود برسد، سپس برای جراحی اقدام کند.

۳. این عمل با ایجاد برش طولی در زیر شکم انجام می‌شود که جای آن برای همیشه می‌ماند، اگر چه در اکثر بیماران این محل برش در طول ۱۲ – ۶ ماه به فرم قابل قبول در می آید (یک خط باریک)، در موارد نادری احتمال بروز گوشت اضافی (هایپر تروفیک اسکار) یا پهن شدن محل برش و بد شکلی های دیگر وجود دارد. اگر شما نمی‌توانید ریسک یک اسکار (محل برش) بد را هر چند کم بپذیرید، بهتر است از انجام عمل خودداری کنید.

جراحی-بینی-در-مشهد

 عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم عبارتند از :

♦ جوشگاه نامطلوب

♦  همانند سایر عمل های جراحی عمل جراحی ابدومینوپلاستی نیز خطرات خود را دارد. گرچه بروز عوارض در آن نادر است اما عوارضی نظیر عفونت، خونریزی ( هماتوم )، و لخته های خونی ممکن است رخ دهد.

♦  تجمع مایع

♦  اختلال در ترمیم زخم

♦ از دست دادن پوست

♦  بی حسی یا سایر تغییرات حس پوست

♦  مخاطرات بی هوشی

♦ تغییر رنگ پوست و یا تورم طولانی مدت

♦  مرگ بافت چربی عمقی پوست ( نکروز چربی )

♦ جداشدن زخم

♦ ناقزینگی

♦  محو و شلی پوست

♦ احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو سه ماه در موارد جراحی ابدومینوپلاستی بطول بیانجامد.

♦  ترومبوز ورید عمقی ، عوارض قلبی و ریوی

♦  تورم طولانی مدت پاها

♦ آسیب عصبی

♦ احتمال نیاز به جراحی مجدد

♦  نتیجه کمتر از حد مطلوب از نظر زیبائی

چگونه خود را برای جراحی ابدومینوپلاستی آماده کنیم؟

خوب اولین مرحله ای که پیش روی شما قرار دارد انتخاب جراح مناسب و مشورت گرفتن از اوست. در این جلسه، بهتر است در مورد اهداف و گزینه های زیر با پزشک صحبت کنید:

ابدومینوپلاستی کامل.

در این نوع جراحی، جراح سعی می‌کند شکم شما را از استخوان لگن خاصره تا استخوان لگن خاصره ببرد و سپس پوست، بافت و عضلات را شکل ببخشد. ممکن است به مدت چند روز به لوله تخلیه نیاز داشته باشید.

ابدومینوپلاستی جزئی:

این نوع جراحی اغلب بر روی افرادی انجام می‌شود که رسوبات چربی در آن‌ها زیر ناف واقع شده است. در طول این فرایند،جراح ناف را حرکت نمی‌دهد و انجام آن دو یا چند ساعت به طول می‌انجامد.

جراحی-بینی-در-مشهد

ابدومینوپلاستی محیطی:

شلی پوست و افتادگی پوست یک موضوع سه بعدی است و نه تنها شامل ناحیه­ شکمی  بلکه شامل ناحیه­ پشت هم می شود. وقتی چربی زیاد در ناحیه­ پشت وجود دارد، آبدومینوپلاستی  می تواند همراه با لیپوساکشن در این ناحیه  انجام شود که به آن آبدومینوپلاستی محیطی گفته می شود. یکی از فایده جراحی آبدومینوپلاستی محیطی این است که هم پوست و هم چربی در لگن و قسمت پشت می­ توانند برداشته شوند و باعث بهبود کانتور بدن فرد به صورت سه بعدی می شود. (منبع :fineface)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا