مقالاتمقالات دندان پزشکی

دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان

دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان

انسان ها در سراسر دنیا دارای حس مشترک هستند که به صورت غریزی درمان وجود دارد و این حس مشترک میل به زیبایی و آراستگی است و همین باعث می شود تا ما از صبح که از خواب بلند می شویم نسبت به آراستگی و زیبای خود اعمال مختلفی را انجام دهیم.

افراد متناسب با شغل و تیپ شخصیتی خود و اینکه چقدر به سلامت و زیبایی ظاهری خود اهمیت می دهند روزانه کارهای مختلفی را برای آرام کردن خود انجام می دهند که این اعمال در افراد مختلف متفاوت است.

یکی از قسمت هایی که در زیبایی ظاهری افراد بسیار تاثیر گذار می باشد قسمت دهان و دندان است و می توان گفت حتی افرادی که شاید چندان به زیبایی ظاهری اهمیت ندهند نسبت به دهان و دندان خود حساسند زیرا این عضو مهم علاوه بر زیبایی روی سلامت بدن ما نیز تاثیر گذار می باشد.

دهان و دندان راه ورود مواد غذایی به بدن ماست است اگر در این قسمت نقص و یا آلودگی وجود داشته باشد طبیعتاً به راحتی وارد بدن می‌شود و اگر عامل بیماری زایی باشد ممکن است از طریق معده و بافت ها وارد جریان خون ما بشود و سلامتی ما را به خطر بیندازد.

از این رو ما باید به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشیم ولی جدا از بحث های بهداشتی نکته دیگر هم وجود دارد و آن بخش زیبایی دهان و دندان است که همانطور که در بالا گفته شد و همگان می دانند تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی ظاهری شخص دارد و می توان گفت هرگونه ناهنجاری در این قسمت به خوبی به چشم می آید و همچنین می تواند کمی روی اندام های دیگر صورت و ماهیچه های اطراف دهان تاثیر گذار باشد.

روش های زیادی برای اصلاح عیوب ظاهری دندان ها وجود دارد ولی ما امروز در این مقاله به بررسی یکی از امن ترین و نتیجه بخش ترین روش های اصلاح شکل دندان ها و فک یعنی ارتودنسی می پردازیم و شما را به طور کلی با آن آشنا می کنیم و همچنین در رابطه با طول درمان و خصوصیات این نوع درمان صحبت می کنیم تا شما را هرچه بیشتر با آن آشنا کنیم.

دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان
دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان

ارتودنسی یا سیم کشی دندان چه مدت طول میکشد؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که مراجعین به دندانپزشک متخصص ارتودنتیست در مورد عمل ارتودنسی یا به قول عموم سیم کشی می پرسند این است که درمان بدشکلی های دندان با استفاده از روش ارتودنسی چه مدت طول میکشد و چقدر زمان لازم است تا دندان ها به طور کامل اصلاح شوند و به حالت مناسب بازگردند؟

در جواب این سوال می توان اینگونه گفت که این زمان به عوامل متعددی بستگی دارد که متناسب با آنها زمان تقریبی درمان ارتودنسی  مشخص می‌شود که این عوامل عبارتند از نوع جنس بافت دندان و فک بیمار و نوع و شدت اختلال دندان بیمار و همچنین نوع دستگاه ارتودنسی که برای درمان بیمار استفاده می شود می تواند روی طول درمان تاثیر گذار باشد که برای هر بیمار مقداری متفاوتی است.

 

ارتودنسی ثابت

این نوع از دستگاه ارتودنسی با استفاده از سیم و براکت های متعدد روی دندانها به صورت ثابت نصب می شوند و توسط گیره هایی که در دندان های انتهایی قرار داده می شود این سیم ها میزان سفتی شان تنظیم می شود و به صورت ثابت در دهان بیمار قرار می گیرد.

همانطور که در بالا گفته شد طول درمان این روش می‌تواند بستگی به عوامل ذکر شده مقادیر متفاوت می باشد اما به صورت میانگین و نرمال طول درمان با استفاده از ارتودنسی ثابت بین ۱۲ ماه تا ۲۴ ماه می باشد که می تواند بسته به نوع اختلال و شدت اختلال دندان های بیمار حتی از این هم بیشتر طول می کشد.

ولی ارتودنسی ثابت یکی از امن ترین روشهای اصلاح شکل دندان ها می باشد و باید به این نکته توجه داشته باشید که و باید قبل از مشورت با پزشک متخصص هیچ گونه پیش داوری راجع به روش درمان و طول درمان و خصوصیات مربوط به نوع درمان داشته باشیم.

 

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی غیر ثابت و یا دستگاه ارتودنسی متحرک نوع دیگری است این سیستم است که به صورت متحرک می باشد و بیمار می تواند آن را از دهان خارج کند و معمولاً از این نوع ودنسی در زمان‌های کوتاه تر استفاده می‌شود و این شکل ارتودنسی برای اصلاح اختلالات بسیار کوچک معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین ممکن است از این نوع ارتودنسی به عنوان درمان جانبی و قبل و یا بعد از ارتودنسی ثابت استفاده شود که می تواند به انجام ارتودنسی ثابت کمک کند و یا تاثیر آن را تکمیل کند و این ویژگی از موارد استفاده از ارتودنسی متحرک می باشد.

اینکه از چه نوع دستگاه ارتودنسی و به چه شکل و با چه استراتژی استفاده شود نکته است که معمولاً پزشک متخصص آن را برای بیمار توضیح می دهد و متناسب با شرایط بیمار یک استراتژی مناسب با استفاده از یک یا دو هر دوی این سیستمها برای بیمار پیشنهاد می کند.

معمولاً به دلیل تجربه بالا و تخصص این راهکار های پیشنهادی از سوی پزشک استراتژی های درست تر و سریع تر می باشد و در صورتی که شما تمایل نداشته باشید از این استراتژی ها استفاده کنید درمان شما افزایش خواهد یافت زیرا پزشک این راهکارها و استراتژی ها را متناسب با شرایط دندان های شما و جنس و متریال فک و دندان شما و نوع اختلال انتخاب و پیشنهاد می کند.

پیشنهاد می شود اگر نیاز به همچین درمان‌هایی دارید پزشک متخصص مناسب و خوب مراجعه کنید که دارای تجربه و مهارت مناسبی است و به پیشنهاد و استراتژیک وی به شما ارائه می دهد اعتماد کنید تا بتوانید در زمانی کوتاه تر هرچه بیشتر به نتیجه دلخواه خود نزدیک شوید زیرا این روش مانند روش های دیگر در صورت  درست انجام نشدن ممکن است نتیجه دلخواه شما را به همراه نداشته باشد.

همچنین یکی دیگر از عواملی که می‌تواند طول درمان شما را در روش استفاده از ارتودنسی افزایش دهد ایجاد حادثه و شکستگی برای براکت ها می باشد که این ماجرا می تواند موجب بیشتر شدن دوره درمان شما شود و اگر این طول درمان برای شما المان مهمی است باید در مراقبت از براکت ها و دستگاه ارتودنسی کوشا باشید تا موجب افزایش طول درمان شما نشود.

دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان
دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان

معاینات در درمان ارتودنسی

زمانی که شما از درمان ارتودنسی برای درمان بدشکلی های دندان استفاده می کنید باید به صورت مرتب و طی زمان های تعیین شده از سوی پزشک برای تنظیم کشش سیم های ارتودنسی به پزشک معالج خود مراجعه کنید این مراجعه در روند درمان شما بسیار تاثیر گذار است.

در این جلسات معاینه پزشک وضعیت دندان شما را آنالیز می کند و پس از آن میزان کشش سیم ها را در دو طرف فک شما تنظیم می کند تا اگر درمان به درستی پیشرفته با افزایش کشش وارد مرحله بعدی درمان شود و اگر مشکلی وجود دارد که شش سیم را کاهش دهد و این تاثیر بسیار زیادی روی سرعت درمان شما با روش ارتودنسی دارد.

به طور میانگین زمان بندی مراجعه به دندانپزشک و پزشک ارتودنتیست ۴ تا ۶ هفته می باشد که معمولاً پزشکان در این بازه زمانی تایم های ویزیت را تعیین می کند و همانطور که در بالا گفته شد این جلسات از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید به موقع مراجعه انجام بگیرد تا سیر درمان به درستی طی شود.

 

ارتودنسی موجب ایجاد زخم میشود؟

به طور کلی باید بدانید که بافت های دهان بافت های حساس هستند و می توانند زود تاثیر بپذیرند و خیلی طبیعی است که شما در ابتدای درمان احساس ناراحتی کنید زیرا راکت‌ها و در کل دستگاه ارتودنسی بخشی از محیط دهان شما را پر می کند و همچنین به دندان های شما فشار می آورد تا به وضعیت درست باز گردد و این حس فشار می تواند اذیت کننده باشد.

همچنین به هر جلسه مراجعه به ارتودنتیست این فشار روی دندان های شما تمدید می شود که این امر موجب ایجاد حس فشار مضاعف برتر جلسه می گردد که معمولاً پس از دو سه روز کاهش پیدا می کند و دیگر به شکل آزار دهنده نیست همچنین براکت های ارتودنسی ممکن است باعث تحریک و صدمه لثه، لب ها و بافت نرم دهان شود و زخم هایی را تولید کند.

معمولا برای اینکه بیمار از این مسئله دچار صدمه نشود، از موم شفافی استفاده می‌شود که روی بخش‌های آزار دهنده براکت قرار داده می‌شود و در صورتی که پس از گذشت چند روز باز هم بخشی از دستگاه ارتودنسی یا براکت باعث زخم های دهان شوند باید به متخصص ارتودنسی  مراجعه شود تا ایراد دستگاه را از بین ببرد.

 

ارتودنسی و اختلال گفتار

اگر دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار به طور مناسب جایگذاری نشده باشد و یا فشار آن به درستی تنظیم نشده باشد ممکن است اختلالاتی را در تلفظ بیماری ایجاد کند و در تلفظ برخی حروف بیمار دچار مشکل شود.

به طور معمول چیزی که در تعدادی از بیماران به صورت عادی مشاهده می شود این است که پس از انجام عمل ارتودنسی بیماران ممکن است کمی نوک زبانی صحبت کنند که به دلیل تغییر محل دندان‌ها می باشد و معمولاً پس از مدت کوتاهی این اختلال به صورت کامل برطرف می شود و بیمار با شرایط جدید دندانهای خود و حضور دستگاه ارتودنسی در فضای دهان خود کنار می آید و به آن عادت می کند.

دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان
دوران درمان ارتودنسی با براکت و سیم کشی دندان

دوران درمان ارتودنسی و پرهیزها

به طور کلی در زمانی که شما تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرید باید از هر گونه کاری که موجب آسیب دیدن دندان ها و براکت های ارتودنسی می شود خودداری کنید که از جمله آنها می توان به شکستن اجسام با دندان و گاز گرفتن ته مداد یا خودکار و یا باز کردن چیزی با دندان و امثال اینها اشاره کرد همچنین برای جلوگیری از گیر کردن نخ دندان در راکت‌ها و سیمرغ بهتر است در این مدت از نخ دندان استفاده نکنید.

 

ورزش در طول درمان ارتودنسی

اگر شما از آن دسته از بیمارانی هستید که با استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک در حال درمان هستید بهتر است در هنگام انجام فعالیت های ورزشی دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید و در ظرف هایی که برای آن طراحی شده است قرار دهید که میتوانید این ظرف ها را از داروخانه ها و کلینیک های دندانپزشکی تهیه کنید.

همچنین بسیار مهم است که بعد از خارج کردن دستگاه ارتودنسی در هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید تا از ضربات احتمالی به دهان و دندان شما جلوگیری شود و پس از پایان فعالیت ورزشی به سرعت دستگاه ارتودنسی را بر روی دندان های خود نصب کنید تا این عمل تاثیر بدی روی دندان های شما نداشته باشد.

اگر دستگاه ارتودنسی شما از نوع ثابت می باشد باید بیشتر دقت کنید و حتماً از محافظ درمان متناسب با دستگاه ارتودنسی خود استفاده کنیم که این بافت ها معمولا توسط متخصصین ارتودنسی طراحی می شوند و می توانند از دستگاه ارتودنسی ثابت شما در مقابله ضربه محافظت کند.

ممکن است بیمار نوازنده سازهای بادی باشد که ارتودنسی می تواند کمی برای او مشکل ساز شود و باید کمی تمرین بیشتری داشته باشد تا به وضعیت جدید دهان خود عادت کند و بتواند با استفاده از ارتودنسی هم به نواختن ساز ادامه دهند و این عمل ممکن است و با تمرین حل خواهد شد.

ولی اگر شما نوازنده ساز بادی هستید و از ارتودنسی متحرک استفاده می کنید باید آن را از دهان خارج کنید و در ظرف مخصوص قرار دهید و پس از پایان نواختن مجدداً دستی را برای دندان های خود نصب کنید.

 

تغذیه دوران ارتودنسی

شما در دوران درمان از غذاهای نامناسب استفاده کنید، امکان خراب شدن براکت و شکستگی آن وجود دارد. در روزهای اول استفاده از ارتودنسی بهتر است غذاهای نرم بخورید. فرقی نمی کند که از چه نوع دستگاه ارتودنسی استفاده می کنید، همواره باید از خوردن غذاهای سفت و شیرین که نیاز به جویدن زیاد دارند، خودداری کنید. خوردن آدامس و شکلات های کشی اصلا خوب نیست چون به دستگاه ارتودنسی و براکت ها می چسبد. سیب، هویج، نان سوخاری و خوردنی هایی مانند این ها در این دوران اصلا توصیه نمی شود. این غذاها باعث می شوند که دستگاه ارتودنسی آسیب ببیند.

غذای خود را به تکه های کوچک تقسیم کنید و سعی کنید بیشتر از غذاهای نرم استفاده کنید. تمیز کردن ارتودنسی پس از صرف غذا نباید فراموش شود.

نوشابه، آب میوه، و نوشیدنی های گازدار و یا دارای قند و اسید باعث پوسیدگی دندان می شوند. علاوه بر این، این مایعات رنگ براکت ارتودنسی و دندان را تغییر می دهند. در صورت استفاده از این نوشیدنی ها، بهتر است از نی استفاده شود. در بهترین حالت مصرف آب و شیر در دوران درمان بهتر است.

برای رزرو آنلاین نزد دندانپزشک متخصص  لطفا کلیک کنید. برای مشاوره رایگان با دندانپزشکان متخصص نیز می توانید کلیک کنید و فرم را پر کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز | بخش دندانپزشکی

نویسنده: امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا