مقالاتمقالات متخصص مغز و اعصاب

علائم حمله عصبی

حمله عصبی

علائم حمله عصبی

امروز همه ما درگیری ها و مشغله های فکری زیادی داریم و گوی پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش سرعت زندگی در ما شده است که این سرعت نیازمند پردازش سریع تر اطلاعات در طول روز در ذهن ما می باشد.

طبیعتاً ذهن ما نیز مانند هر پردازشگر دیگری در اثر کارکرده زیاد و حجم اطلاعات بالا و پردازش  های مداوم ممکن است دچار اختلال شود و مشکلاتی برای سلامت ذهن ما به وجود بیاید که باید نسبت به آنها آگاه باشیم و در مراحل اولیه آنها را شناسایی کنیم به درمان آنها اقدام کنیم تا از آسیب های بزرگتر جلوگیری کنیم.

ممکن است خیلی از شما مخاطبان عزیز شغل های پشت میز نشینی داشته باشید که روزانه به طور معمول باید کار های مشخصی را در زمانهای مشخص انجام دهید و یا یک سری اطلاعات را به صورت منظم و دسته بندی و طبقه بندی کنید.

و یا اینکه پروژه های متفاوتی را در فضای دیجیتال انجام دهید و به کارفرما ارائه کنید و یا اینکه با روابط عمومی خوب خود با افراد مختلفی در طول روز صحبت کنید و فایل های ارتباطی از آنها ایجاد کنید و بر روی هر کدام از فایلها تسلط و حضور ذهن داشته باشید.

با نگاهی دقیق به فعالیتهای روزانه خود در منزل بعد در محیط کار شاهد خواهید بود که ذهن شما هر روز در حال انجام اعمال مختلفی به صورت جداگانه یا همزمان می باشد و همچنین در حال مرتب کردن برنامه روزانه شما نیز است تا بتوانید از زمان روز خود به خوبی استفاده کنید و به تمامی کارهای خود برسید.

طبیعی است که وقتی از یک پردازنده به این میزان کار کشیده می شود ممکن است گاهی در پردازش ها کمی اشتباه کند و یا اینکه دچار نقص و ایراد شود و باید در صورت مشاهده اختلالات در مراحل اولیه و آنها رسیدگی کرد تا این اختلال بزرگ نشود و نتواند برای شخص و زندگی روزانه مشکل‌ساز شود.

پس بدون خجالت کشیدن و ترس از تایید اجتماعی به محض مشاهده علائم هرگونه از بیماری های روحی و روانی در همان مراحل اول به پزشک مراجعه کنید تا همیشه ذهنی سالم و سرحال داشته باشید و در همین راستا نیز ما در این مقاله به یکی از موضوعات مهم در حوزه اعصاب و روان پردازخته و نشانه ها درمانهای موجود برای آن را ارائه می‌دهیم.

ولی نخست باید یک تعریف جامع نسبت به این اختلال به شما ارائه دهیم تا بدانید که دقیقاً حمله عصبی یا پانیک چیست و سپس در مورد علائم و درمان های موجود برای آن صحبت کنیم.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

حملات عصبی یا حملات پانیک

حملات عصبی و حملات پانیک حالتی است که ممکن است در هر فردی به هر دلیلی به وجود بیاید و اصلاً مخصوص یک طیف خاص نیست و این حملات به صورت هجوم ناگهانیِ نگرانی و ترس بسیار شدید است.

در واقع در این حالت قلب شما به شدت می‌زند و نمی‌توانید نفس بکشید حتی شاید احساس کنید در حال مردن یا دیوانه شدن هستید و اگر حملات پانیک درمان نشوند ممکن است منجر به اختلال پانیک یا مشکلات دیگر شوند.

این حملات حتی می‌توانند شما را از فعالیت‌های روزمره بازدارند، اما خبر خوب این است که حملات پانیک قابل درمان هستند و با درمان مناسب می‌توانید علائم پانیک را از بین ببرید یا به حداقل برسانید و کنترل زندگی‌تان را دوباره به دست بگیرید.

پس برای مشاهده روش های درمانی مختلف برای حملات عصبی یا حملات پانیک با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید و علائم و درمانهای آن را یاد بگیرید تا در صورت مشاهده بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

تفاوت حمله پانیک و ترس

به طور کلی زمانی که ما در مورد ترس صحبت میکنیم در واقع منظورمان همان احساس رایج و آشنایی است که هنگام روبه‌رو شدن با چیزی ناشناخته‌ یا موقعیتی نامناسب به سراغ‌مان می‌آید و این واکنش بخشی از پاسخ سیستم عصبی ما به موقعیت‌های خطرناک یا احتمالا خطرآفرین است و ما را برای ستیز یا گریز آماده می‌کند.

اما حملات پانیک موجی ناگهانی از وحشت است و به واسطه‌ی ناگهانی بودن و شدت فلج‌کننده‌ای که دارد، شناخته می‌شود و حملات پانیک کاملا ناگهانی و بدون هیچ اخطاری اتفاق می‌افتند و حتی ممکن است وقتی در حالت آرامش یا در خواب هستید دچار حمله شوید.‌

در حقیقت حمله‌ی پانیک ممکن است تنها یک‌بار رخ بدهد اما در بیشتر افراد تکرار می‌شود و حملات پانیک مکرر معمولا در موقعیت‌های محرک پیش می‌آیند و موقعیت‌هایی مانند عبور کردن از پل یا صحبت کردن در جمع مخصوصا اگر این موقعیت قبلا هم باعث حمله‌ی پانیک شده باشد.

اغلب موقعیت‌هایی که باعث پانیک می‌شوند موقعیت‌هایی هستند که در آنها احساس خطر می‌کنید و حس می‌کنید راه گریزی ندارید و ممکن است یک یا چند حمله‌ی پانیک را تجربه کرده باشید و در حالت کلی کاملا سالم و سرحال باشید.

اما ممکن است حملات پانیک شما بخشی از بیماری دیگری مانند اختلال پانیک، فوبیای ترس از اجتماع یا افسردگی باشند و فرقی نمی‌کند علت چه باشد، در هر صورت حملات پانیک قابل درمان هستند و روش‌ها و درمان‌های مؤثری وجود دارند و به شما کمک می‌کنند با این مشکل کنار بیایید.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

راهکار های پیشگیری از حمله عصبی

همان طور که در بخش ابتدایی نیز گفته شد حمله پانیک نیز مانند دیگر بیماری هایی که منشا محیطی دارند می توان با رعایت یک سری موارد و رفتارها از وقوع آن تا حد زیادی جلوگیری کرد که تعدادی از این عوامل را در قسمت پایین ذکر خواهیم کرد:

  • نکته اول این است که سعی کنید تا حد امکان بیشتر از یک ساعت در محلی ثابت نمانید و سعی کنید حداقل هر یک ساعت یک بار کمی از جای خود حرکت کنید و راه بروید.
  • در هنگام تنفس سعی کنید به صورت آرام و عمیق نفس بکشید و این کار را تمرین کنید و به یاد داشته باشید که هیچ گیاه نفس خود را در سینه حبس نکنید.
  • در مواردی که نگرانی از وقوع این نوع حمله ها دارید سعی کنید نزدیک خانواده و دوستانتان باشید تا در صورت وقوع آن ها به شما کمک کنند.
  • سعی کنید ساعتی در شبانه روز را از برنامه های خود خالی کنید و در آن زمان به تمرین ریلکسیشن و اعمالی از این دست بپردازید تا ذهن و بدن شما بتواند ریکاوری شود.
  • تا حد امکان مصرف الکل و کافئین و نیکوتین را در برنامه روزانه خود کاهش دهید.
  • سعی کنید به اندازه‌ای که بدنتان احتیاج دارد غذا بخورید و همچنین به اندازه استراحت کنید.
  • سعی کنید با مطالعه منابع معتبر در رابطه با این بیماری به اطلاعات عمومی خود را در زمینه این اختلال افزایش دهید.

علائم حمله عصبی یا حملات پانیک

آنطور که از بررسی های بالینی و نظرات پزشکان متخصص در مواجهه با بیماران دچار حمله عصبی یا حمله پانیک استخراج شده است اینگونه مشخص شده که حملات پانیک معمولا هنگامی رخ می‌دهند که در خانه نیستید، ولی اصولا ممکن است در هر جا و هر زمانی اتفاق بیفتند.

در واقع ممکن است در حال خرید در مغازه باشید، در خیابان قدم بزنید، در حال رانندگی باشید، یا در خانه روی مبل لم داده و در حال تماشای تلویزیون باشید و نشانه‌ها و علائم حمله‌ی پانیک ناگهانی ظاهر می‌شوند و معمولا ظرف ده دقیقه به حداکثر می‌رسند.

در حقیقت بیشتر حملات پانیک بعد از ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به پایان می‌رسند و معمولا بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشند و اگر بخواهیم علائم حملات عصبی یا حملات پانیک را برای شما به صورت موردی بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

علائم حملات عصبی یا حملات پانیک

  • کوتاه شدن نفس‌ها و نفس‌نفس زدن؛
  • تپش قلب یا افزایش ضربان قلب؛
  • درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه؛
  • لرزیدن؛
  • احساس خفگی؛
  • احساس غیر واقعی بودن یا جدا بودن از محیط اطراف؛
  • عرق کردن؛
  • تهوع یا دل‌آشوبه؛
  • احساس گیجی، غش کردن؛
  • احساس بی‌حسی یا مورمور شدن؛
  • احساس سرما یا گرمای‌ شدید؛
  • ترس از مرگ، از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن.

تفاوت حمله پانیک و حمله قلبی

از آنجا که هر دوی این اختلالات به صورت حمله و ناگهانی رخ می دهند و شخص با تشدید بدن مواجه می‌شود و در بسیاری از موارد ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرند و تشخیص این مورد توسط پزشک انجام می شود ولی اگر بخواهید خودتان این دو را از دست بدهید باید بگویم که بیشتر نشانه‌های حمله‌ی پانیک فیزیکی هستند و گاهی آن‌قدر شدیدند که فرد فکر می‌کند دچار حمله‌ی قلبی شده است.

در حقیقت بیشتر افرادی که دچار حملات پانیک می‌شوند، بارها به دکتر یا اورژانس مراجعه می‌کنند تا درمانی برای مشکل‌شان پیدا کنند چون باور دارند دچار مشکل پزشکی حادی هستند که زندگی‌شان را تهدید می‌کند و اگرچه باید علائمی مانند درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب و سخت شدن تنفس را جدی بگیریم، اما معمولا حملات پانیک هستند که به اشتباه حملات قلبی تصور می‌شوند نه برعکس.

اما ممکن است شما دچار اختلال پانیک باشیم اما دچار حمله پانیک نشویم و اختلال به صورت نهفته در ما وجود داشته باشد اگر بخواهیم وجود اختلال پانیک را در خود بررسی کنیم میتوانیم این کار را انجام دهیم.

بسیاری از افراد دچار حملات پانیک می‌شوند و غیر از آن عوارض یا مشکل دیگری برای‌شان پیش نمی‌آید. اگر فقط یک یا دو حمله‌ی پانیک داشته‌اید، خیلی نگران نباشید و با این حال بعضی از افرادی که حملات پانیک را تجربه می‌کنند و دچار اختلال پانیک می‌شوند و اختلال پانیک به دلیل حملات مکرر پانیک و تغییرات عمده در رفتار یا نگرانی شدید در مورد حمله‌های بعدی به وجود می‌آید.

اگر بخواهیم به صورت موردی راه های تشخیص اختلال پانیک را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که با بررسی آنها می توانید وجود این اختلال در خود را راستی آزمایی کنید:

  • تجربه‌ی حملات مکرر و ناگهانی پانیک که به موقعیت خاصی بستگی ندارند؛
  • نگرانی زیاد در مورد حمله‌های پانیک دیگر؛
  • رفتارتان به خاطر حمله‌های پانیک تغییر کرده‌ است، مثلا از رفتن به جاهایی که قبلا در آنها دچار حمله‌ی پانیک شده‌اید خودداری می‌کنید.

این نکته را باید به یاد داشته باشید که هرچند یک حمله‌ی پانیک احتمالا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد اما تأثیری که بر شما می‌گذارد، طولانی‌مدت است.

اگر دچار اختلال پانیک باشید، حملات پانیک مکرر تأثیر خود را بر شما خواهند گذاشت و خاطره‌ی ترس و وحشت بسیار شدیدی که در هنگام حمله تجربه کرده‌اید، می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد و زندگی روزمره‌ی شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

همه‌ی این موارد که در بالا به آنها اشاره شد می‌توانند روی ذهنیت بیمار و حالات روحی و روانی تاثیر گذار باشند و در نهایت باعث به وجود آمدن این علائم اختلال پانیک می‌شوند:

نگرانی‌ پیش‌نگرانه

در این حالت شما به جای اینکه احساس آرامش کنید و خودتان باشید، بین حمله‌های پانیک نگران و عصبی هستید و این نگرانی ریشه در ترس از حملات بعدی دارد و این «ترس از ترس» اغلب اوقات در شما وجود دارد و می‌تواند واقعا ناتوان‌کننده باشد.

 

خودداری از حضور در بعضی مکان‌ها

حالت دیگری که ممکن است در شما ظاهر شود این است که از حضور در موقعیت‌ها یا محیط‌های خاص خودداری می‌کنید و به این دلیل که آن موقعیت قبلا باعث حمله‌ی پانیک در شما شده است یا شاید از حضور در مکان‌هایی که در صورت رخ دادن حمله در آنها امکان فرار یا دریافت کمک وجود نداشته باشد، خودداری کنید.

خودداری فوبیایی در بیشترین حد خود تبدیل به آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های شلوغ می‌شود یک بحث گسترده تر است و می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر روی زندگی اجتماعی و همچنین کیفیت زندگی شخص بیمار داشته باشد پس بهتر است در مراحل اولیه حمله پانیک را شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

باز هم تکرار می‌کنم که از ابراز بیماری روحی و روانی خود خجالت نکشید و مانند یک سرماخوردگی با آن رفتار کنیم که باید در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنید تا ریشه دار و سخت درمان نشود جعبه توانید به راحتی با استفاده کوتاه مدت از داروها و روش‌های موجود آن را به راحتی درمان کنید.

در این مقاله سعی شده به اطلاعات جامع درباره حمله عصبی یا حمله پانیک به شما ارائه داده شود تا هر چه بیشتر آن را بشناسید با علائم آن آشنا شوید بتوانید عوامل پیشگیری از آن را یاد بگیرید و همچنین در مواجهه با آن با آرامش بهترین عملکرد را داشته باشید.

منبع : سلامتی بدون مرز| بخش مغز و اعصاب 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا