مقالاتمقالات دندان پزشکی

عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن

دندان پوسیده

اولین بخش ورودی بدن ما برای دریافت مواد غذایی مختلف و تامین انرژی بدن دهان می باشد .طبیعتاً اگر در این قسمت اختلال وجود داشته باشد می‌تواند به همراه مواد غذایی درون بدن ما منتقل شود و در هر یک از بخش های بدن ما اختلال ایجاد کند پس سلامت دهان و دندان از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار است که باید به آن توجه شود زیرا می تواند مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشته باشد و مشکلاتی که حتی فکرش را نمی کنیم که دلیل آن شاید عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد.

هرگز به این فکر کردیم که شاید من بسیاری از این مشکلات را از پوسیدگی های دندان و بهداشت دهان گرفته باشم ولی در این مقاله به شما می گوییم که طیف گسترده ای از بیماری ها می توانند از یک دندان پوسیده نشئت بگیرند این و تا چه اندازه به بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

بر اساس استانداردهای جهانی افراد باید به صورت دوره ای و منظم برای چک آپ وضعیت دهان و دندان خود به پزشک مراجعه کنند و  مراجع هم می‌تواند شانس بروز بسیاری از بیماری‌ها را در افراد کاهش دهد و در کشورهای پیشرفته مکانیزم های بیمه ای و حمایتی برای دانلود مختلف در نظر گرفته شده است تا همه بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

 

در کشور ما نیز کارهای حمایتی برای این موضوع اندیشیده شده است اما شاید به نسبت تعرفه های پزشکی در حوزه دندانپزشکی برای برخی از قشرهای جامعه ناکافی باشد و یا اینکه به مردم فکر می کنند هزینه کردن برای دندانپزشکی یک هزینه مازاد و غیر ضروری است که ثابت شده سلامت دهان و دندان می تواند نزدیک به ۴۰ درصد از بیماری‌ها را در فرد کاهش دهد که در مسائل به پایین به برخی از این اختلالات که می‌توانند از پوسیدگی دندان شروع شوند اشاره خواهیم کرد.

برای ارتباط با برترین دندانپزشکان سلامتی بدون مرز روی لینک کلیک کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید

اگر دچار دندان درد هستید و یا لثه های شما خونریزی می کند و یا اینکه در هنگام صحبت کردن و یا نفس کشیدن احساس می کنید که دهان شما بوی بدی دارد این ها همه نشانه مشکلات دهان و دندان می باشد و باید بدانید که باکتری ها می توانند به راحتی از محوطه دهان وارد جریان خون شده و به نقاط مختلف بدن برود.

 

در قسمت پایین بخش از بیماری های خطرناکی که می توانند از عدم سلامت بهداشت دهان و دندان به وجود بیایند و یا تشریف شوند را برای شما شرح می دهیم تا هرچه بیشتر به اهمیت سلامت دهان و دندان ببرید.

عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن
عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن

عوارض دندان پوسیده روی بیماری های قلبی-عروقی

دندان پوسیده می تواند موجب ایجاد مشکلات قلبی عروقی و تشدید این بیماری ها شود به عنوان مثال اگر دندان شما دچار درگیری با باکتری شود و مثلاً دچار بیماری پریودنتال شده باشد نتیجه این بیماری  های شما متعهد خواهند شد و این باکتری‌ها می‌توانند وارد جریان خون شوند که زمانی که این باکتری وارد جریان خون می شود می تواند در شریان ها ایجاد پلاک و ساختارهای صفت کنند که این می تواند نارسایی هایی را در شریان ها و حتی در قلب ایجاد کند که می تواند تبعات بسیار بدی داشته باشد و حداقل این طبقات این است که فشار زیادی بر روی قلب تحمیل کند.

برای ارتباط با کارشناسان ما در مرکز سلامتی بدون مرز تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید.

جراحی-بینی-در-مشهد
تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

آترواسکلروز نام این نوع سخت شدگی است که می‌تواند موجب انسداد عروق و حملات قلبی و بیماری هایی از این دست شود که می‌تواند برای بیمار بسیار خطرناک باشد و همچنین می تواند تاثیر مخربی روی رگ ها و بافت رگها داشته باشد که در نتیجه آن فشار خون بالا را ایجاد کند که خود می تواند ریسک سکته مغزی را بالا ببرد.

همچنین می تواند موجب ایجاد بیماری آندوکاردیت شود که یک بیماری مهم و خطرناک برای قلب است و به این شکل است که در این بیماری پوشش قلب  دچار آلودگی باکتری می شود.

 

زوال عقلی از عوارض دندان پوسیده

بهداشت دهان نامناسب و دندان های پوسیده می تواند موجب ایجاد التهاب های باکتری های مختلف در لحظه ها شود که به تبع آن از مناطق متحد موادی خارج می شود باید بدانید که موادی که از این اتحاد خارج می شود و وارد جریان خون می شود می تواند برای سلامت سلول های مغزی بسیار خطرناک باشد و حتی موجب مرگ سلول های مغزی شود که نتیجه این امر به شکل زوال عقل و بیماری هایی مانند آلزایمر می تواند ظاهر شود.

ژنژیویت نام باکتری است که می تواند در عفونت دندان و لثه به تدریج وارد کانال های عصبی فرد بر جریان خون شده و موجب تخریب بخش‌های عصبی و در نتیجه آن به وجود آمدن بیماری های همچون آلزایمر و زوال عقل باشد.

عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن
عوارض وحشتناک دندان پوسیده بر بدن

عوارض دندان پوسیده در عفونت های تنفسی

سیستم تنفسی انسان یکی از آسیب پذیر ترین بخش های بدن است که می تواند از عفونت لثه و دندان به دو صورت مختلف آسیب ببینند به این شکل که هم ممکن است از راه نایین عفونت و باکتری ها به محیط ریه راه پیدا کنند و در آنجا ایجاد بیماری در فرد با پردازند و هم ممکن است با ورود باکتری به جریان خون این انتقال باکتری به ریه ها صورت بگیرد که درد صورت می تواند بیماری هایی همچون تنگی نفس و بیماری های حاد تر مانند برونشیت را در پی داشته باشد همچنین در مواردی دیده شده که حتی پوسیدگی دندان موجب بروز بیماری copd در فرد شده است.

 

دیابت ناشی از عوارض دندان پوسیده

اگر در حوزه بیماری دیابت مطالعه داشته باشید می دانید که افرادی که دچار دیابت هستند ریسک بالایی برای ایجاد عفونت های لثه و دندان و اختلالات این عضو را دارم ولی باید بدانید که بیماری‌های پریودنتال و بیماری های لثه به نوبه خود می تواند موجب ایجاد و یا تشدید بیماری دیابت شود زیرا زمانی که شما دچار عفونت در دندان و لثه  و التهاب در آن ها می شوید میزان قند موجود در خون شما افزایش پیدا می کند پر واضح است که این می تواند ریسک ابتلا به شما را به دیابت نوع دوم افزایش دهد.

 

عوارض دندان پوسیده در دوران بارداری

مادر در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که  برایش به وجود می آید نسبت به عفونت های دهان و دندان بسیار حساس می‌شود و در صورت وقوع این عفونت‌ها در بدن مادر اختلالات به سرعت گسترش پیدا می‌کند و سطح وسیعی را در بر میگیرد به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان در مادران این دوران بارداری بسیار مهم است زیرا همان طور که می دانید این عفونت ها می توانند به نقاط مختلف بدن منتقل می شوند که می تواند مادر را ضعیف کند و برای سلامتی مادر و جنین خطر ساز باشد و می تواند موجب ایجاد مشکلات  متعددی مانند زایمان زودرس و اختلالات دیگر در مادر شود که می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد و بارداری را دچار مشکل کند.

 

ناباروری و رابطه اش با دندان پوسیده

اگر سلامت دندان ها مورد توجه قرار نگیرد می تواند موجب ایجاد فونت های مختلف شود که تمامی اندام های بدن می تواند تضعیف کند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد این امر در بارداری و باروری نیز صدق می‌کند و تحقیقات و آمار نشان داده کسانی که از سلامت دندان و لثه برخوردار نیستند و دچار عفونت های مختلف در این زمینه می شوند به نسبت دیگر افراد دیرتر بارداری و باروری را تجربه می کند.

 

عوارض دندان پوسیده روی سرطان

عواملی که می‌توانند موجب ایجاد آسیب به دهان و دندان شوند شامل استفاده از دخانیات و مواد مانند تنباکو نیز می شود که مصرف این مواد همانطور که می دانید ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد به دلیل مواد افزودنی که در این تنباکو ها استفاده می شود و موجب خوش عطر شدن و حس خوب در آن ها می شود و طبیعتاً کسانی که از این مواد استفاده می کنند به بهداشت دهان و دندان خود آسیب می زنند.

سرطان هایی که ممکن است  بر اثر استفاده از این مواد در افراد به وجود بیایند و یا ریسک  ایجاد آنها در افراد بالا برود عبارتند از سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون  که ابتلاء به این سرطان ها در افرادی که سلامت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند بیشتر دیده می شود.

رابطه بیماری های کلیوی و عوارض دندان پوسیده

بیماری های کلیوی از جمله مهمترین بیماری های بدن است که می تواند اعضای مختلفی همچون قلب را درگیر کند و اختلالات جانبی بسیار زیادی را به وجود بیاورد که این بیماری های کلیوی می‌توانند از هر نوع عفونتی نشات بگیرد و به عبارت دیگر ایجاد هر نوع عفونت در بدن می تواند باعث ایجاد اختلالات کلیوی شود که در افرادی که دارای عفونت های پریودنتال و عفونت های مربوط به لثه و دندان هستند تقریباً در همه آن ها سیستم ایمنی تضعیف شده است و یک سیستم ایمنی ناکارآمد محیط را برای انواع عفونت ها فراهم می کند و به این شکل عفونتهای لثه و دندان می تواند موجب ایجاد عفونت های کلیه و به تبع آن اختلالات دیگر شوند که حتی می‌تواند به مرگ بیمار نیست بینجامد است باید تمامی عفونت های بدن او را جدی گرفت ولی عفونت لثه و دندان به دلیل وجود در منطقه مهمی که واقع می شود باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

عوارض دندان پوسیده و آرتریت رو ماتویید

این بیماری به ایجاد تورم در مفاصل و نقاط مختلف بدن اطلاق می‌شود و تقریباً با تورم های ناحیه لثه در یک خانواده هستند به طوری که انجمن بیماریهای آرتریت و روماتوئید اعلام کرده که تقریباً شانس ابتلا به بیماری‌های  آرتریت و روماتوئید در بیمارانی که دارای التهاب و مشکلات لثه و دندان هستند که چهار برابر بیشتر از سایر بیماران است زیرا همانطور که گفته شد این دو هم خانواده هستند و هر دو ایجاد التهاب می کنند و باکتری که در لثه التهاب ایجاد کرده است در صورتی که وارد جریان خون شود و به نقاط مختلف بدن انتقال پیدا کند می تواند موجب ایجاد التهاب در نقاط دیگر بدن نیز شود.

مشاهده کردیم که یک عفونت دندان و یا تورم لثه که شاید از نظر ما یک اتفاق ساده به نظر بیاید تا چه اندازه می تواند برای سلامت بدن ما خطر ساز باشد و موجب ایجاد اختلالات مختلف در بدن ما شود که برخی از آنها حتی می‌تواند برای ما خطر مرگ را به همراه داشته باشد و نیاز است ما به طور مداوم سلامت دهان و دندان خود را مورد بررسی قرار دهیم و فکر نکنیم که هزینه کردن برای این نوع درمان ها هزینه اضافی است.

 

راه های پیشگیری از پوسیده شدن دندان

بهترین راه پیشگیری این است که شما بهداشت دهان و دندان خود را امری با اهمیت بشمارید و به صورت مداوم و دوره‌ای به پزشک دندان مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت شما در صورت نیاز و بروز بیماری در مراحل اولیه مورد درمان قرار گیرد.

دندان‌هایتان را حداقل روزی دو بار مورد شستشو قرار دهید و برای شستشو از همه دندان ها و دهان شویه های استفاده کنید که دارای مقادیر قابل توجهی فلوراید هستند و می توانند برای پاکسازی دندان شما بسیار مفید باشند و همچنین باید برخی از عادات رفتاری خود را نیز عوض کنید مثلاً از مصرف دخانیات مانند سیگار و دیگر دخانیات که به صورت تنباکو هستند و موجب خشک شدن دهان و مناسب شدن محیط برای رشد باکتری ها می شود و موجب ایجاد پلاک در دندان می شود اجتناب کنید و همچنین نوشیدنی هایی که دارای مقادیر قند زیادی هستند مصرف نکنید و همچنین غذاهای پرچرب و شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا بتوانید دندان های رو به راحت تری داشته باشید.

دندان ها در هنگام سلامت دارای رنگ طبیعی بدون حفره لکه و سوراخ هستند و لثه های طبیعی نیز به رنگ صورتی رنگ می باشند و با مسواک زدن دچار خونریزی نمی شود و اگر هر یک از این حالات تغییر کند نشان دهنده وجود اختلالی در لثه و دندان شما می باشد که باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا سلامت کل بدن شما  را تأمین کند.

ما در این مقاله سعی کردیم که آگاهی شما را درباره بهداشت دهان و دندان افزایش دهیم تا بدانید که رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان و مراجعه به پزشک و پیگیری مشکلات دهان و دندان تا چه اندازه می تواند بر سلامتی شما تاثیر گذار باشد و عدم پیگیری شما می تواند چه خطراتی را برای شما به ارمغان بیاورد.

همچنین می توانید برای رزرو آنلاین توسط مطرح ترین دندانپزشکان ایران روی لینک کلیک کنید .

نویسنده: امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا