مقالاتمقالات متخصص زنان

کمبود ویتامینی که ناباروری را افزایش می‌دهد

کمبود چه ویتامین هایی  ناباروری را افزایش می‌دهد

زنان جزو ارکان مهم  خانواده هستند و تامین سلامت آنها می تواند به سلامت کلبه خانواده کمک کنند زیرا آنها نقش حمایتی را در خانواده دارند و همچنین نقش دشوار و مهم باربری را در خانواده بر عهده دارند که یک نقش بسیار مهم و تاثیرگذار است و باید به آن توجه شود و مراقبت های در مورد نیاز زنان مخصوصاً در هنگام بارداری رعایت شود.

به این منظور باید ناشناخته کافی و کاملی راجع به نکات سلامتی زنان مخصوصا در هنگام بارداری بدانیم تا بتوانیم سلامتی اینقدر مهم به جامعه را در بر می گیرد و در نتیجه نشاط روحی و جسمی را به کل جامعه هدیه بدهیم.

 

یکی از این نکات مراقبتی مصرف روتین مولتی ویتامین است که تقریباً به همه بانوان پیشنهاد می شود ولی اگر تا الان به دنبال مصرف مولتی ویتامین ها به صورت روزانه نبوده اید دوران بارداری زمان مناسبی است تا مصرف مولتی ویتامین ها را شروع کنید زیرا بدن شما در این بازی نیاز زیادی به مدیریت  ویتامین ها دارد.

 

انواع مولتی ویتامین های مختلف داریم که متناسب با نیاز بیمار دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلف هستند که پزشک متخصص تغذیه یا پزشک معالج شما بسته به نیاز شما آن را روی زمین مورد نظر را برای شما تجویز می کند و برای نتیجه گیری بهتر از مصرف مولتی ویتامین باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی مصرف مولتی ویتامین ها هم برای زنان و هم برای مردان توصیه می شود زیرا تاثیرات بسیار خوبی بر روی سلامتی و طراوت آن ها دارد و در این مقاله ما به توضیحات اجمالی درباره تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی مختلف موجود در مولتی ویتامین ها  بر روی زنان در دوره بارداری می پردازیم و بررسی می‌کنیم که چه نوع ویتامین هایی برای زنان در سیکل بارداری مناسب است و اینکه هر ویتامین و ماده معدنی چه تاثیری روی آنها می گذارد.

 

نقش بتاکاروتن در باروری

بتاکاروتن یک ماده مغزی از جنس مواد گیاهی است که بسیار می تواند برای مادر مفید باشد به این صورت که در زمان های اولیه بارداری از سقط جنین در دوره های اولیه بارداری جلوگیری میکند و به تنظیم هورمون های مادر در دوران بارداری کمک می کند.

 

اگر به دنبال ملاقه طبیعی به کارتن در میوه ها و سبزیجات می گردید باید به شما بگویم که می توانید آنها را در  هویج، طالبی، کدو، سیب‌‌زمینی شیرین، اسفناج، کلم‌بروکلی و کلم‌پیچ  پیدا کنید و به صورت طبیعی این مواد را مصرف کند.

 

ویتامین b

خانواده بزرگ و دوست داشتنی ویتامین بی همگی به آزاد شدن تخمک در زمان تخمک گذاری مادر کمک می کند و به عنوان یک مثال از این خانواده می توان به ویتامین b۶ اشاره کرد که موجب افزایش سطح پروژسترون در خون مادر می شود که عملا نقش مهمی در حفظ بارداری پس از انجام لقاح را بر عهده دارد و منابع طبیعی این خانواده ویتامین های مهم عبارتند از نخود، غلات کامل، سبزیجات، گوشت و تخم‌مرغ می‌توانید در این مواد مقادیر قابل توجهی از خانواده را دریافت کنید.

 

نقش بروملین در باروری

رومینگ یک آنزیم است که در بارداری برای زنان می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد به این صورت  که این آنزیم ها خانواده آنزیمی را تشکیل می دهند می‌تواند موجب بهبود التهاب ها در مادر شده و علاوه بر آن لانه گزینی تخمک مادر رحم مادر کمک کنند تا این عمل به سهولت انجام پذیرد و به همین دلیل است که مصرف کافیه این ماده در زمان پس از تخمک گذاری می تواند بسیار مهم باشد و تجویز می شود.

منبع غنی آنزیم بروملین میوه آناناس است و شاید دیده باشید که متخصصان بارداری و زنان و زایمان پزشکان دیگر مصرف آناناس را در زمانهای که زوجین دارند اقدام به بارداری کنند از قبل از بارداری توصیه می‌کنند.

 

ویتامین c

همان طور که می دانید ویتامین c نقش محافظتی و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد که این نقش می‌تواند برای مادران باردار بسیار مهم باشد و بسیار سلامت مادر به جنین کمک کند ولی علاوه بر این ویتامین سی موجب افزایش سطح جذب آهن در مادر و نوزاد می شود و همچنین با تصویر روی غدد تولید پروژسترون در مادر را بالا می برد.

افزایش سطح ویتامین c می تواند قدرت  باروری زنان را افزایش دهد و همچنین در مردان نیز مصرف ویتامین سی می تواند موجب افزایش سلامت و تحرک اسپرم ها شود که این مسئله بسیار مهم است و می تواند در بارداری تاثیر گذار باشد.

شما می توانید این ویتامین مهم را از منابع طبیعی آن که به وفور در اطراف ما قرار دارند دریافت کنید که این منابع عبارتند از مرکبات، انبه، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، گیلاس، نخودفرنگی و سیب‌زمینی در هر فصلی میتوان یکی از این منابع را به راحتی دریافت کرد.

 

کولین 

کولین یک ماده مهم و مغذی و بسیار مفید از خانواده ویتامین های گروه ب است که مانند دیگر اعضای خانواده خود محلول در آب می باشد مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند به تست سلامت مغز مادر و مغز فرزند درون شکم مادر کمک کند و سلامت مغز آنها را تامین کند.

همچنین بعضی از مطالعات موجود در این زمینه بر روی این ماده مهم نشان داده است که گلی می تواند از بروز بعضی نارسایی ها و معلولیت ها در نوزاد جلوگیری کند و اگر بخواهیم این ماده از منابع طبیعی آن دریافت کنیم میتوانیم به مصرف زردۀ تخم‌مرغ و گل‌کلم روی بیاوریم که دارای مقادیر قابل توجهی کولین هستند.

 

کوآنزیم کیو 10

مسابقات گسترده‌ای که بر روی این ماده انجام شده است اثبات کرده است که کوآنزیم کیو 10 می تواند برای تمامی افراد بر روی سلامت قلب تاثیر مثبت بگذارد و این تصویر می تواند در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار قابل توجه و مهم باشد.

همچنین پژوهش های دیگری نشان داده است که این آنزیم می‌تواند در صورت استفاده بلند مدت می تواند روی کیفیت تخمک و اسپرم تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و کیفیت تخمک مادر و اسپرم پدر را افزایش دهد.

این افزایش کیفیت به حدی زیاد است که در مواردی مشاهده شده که مشکلات باوری که ناشی از افزایش سن بوده است با مصرف این ماده به طور کامل برطرف شده است.

مواد غذایی که می توانید با استفاده از آن ها به منابع قابل توجهی از این ماده دست پیدا کنید عبارتند از ماهی، گوشت عضوهایی مثل قلب و کلیۀ گاو و گوسفند و جوانۀ گندم جام مصرف آنها می توانید به مقادیر قابل توجهی از این ماده ارزشمند دست پیدا کنیم.

 

ویتامین D

ویتامین دی یک ویتامین بسیار ضروری و مهم از دسته ویتامین های محلول در چربی می باشد که مصرف آن در دوران بارداری کمک می کند که هورمون‌های مربوط به بارداری تولید و ترشح شود.

مطالعاتی که در حوزه ناباروری انجام شده است مطالب زیادی را در این باره روشن نموده که یکی از آنها این است که طبق نتایج مطالعات گسترده ثابت شده که اکثر خانم هایی که دچار مشکلات ناباروری هستند برای سطح ویتامین دی باید نسبت به حد نرمال و بقیه زنان می باشند.

همچنین مطالعات اثبات کرده که تعداد زیادی از زنان که برای مشکلات تخمک‌ گذاری بوده اند دارای سطح ویتامین دی کمتری نسبت به حد نرمال بوده‌اند.

مزیت دیگری که ویتامین دی دارد این است که در بدن موجب کنترل و مهار التهاب می‌شود و بدین صورت به روند بارداری و سهولت در روند بارداری کمک می کند.

برای دریافت منابع طبیعی ویتامین دی باید سراغ ماهی های چرب بروید ماهی هایی مانند ماهی سالمون و انواع لبنیاتی که به صورت دستی و غنی شده دارای مقادیر زیادی ویتامین دی هستند نیز می توانند منبع مناسبی برای دریافت ویتامین دی باشد همچنین روغن کبد ماهی  یکی دیگر از منابع سرشار از ویتامین دی است که می‌توانید از آن برای تامین ویتامین دی مورد نیاز خود استفاده کنید.

اگر بتوانید در طول روز زمانی که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید این کار میتواند برای تولید ویتامین دی در بدن شما بسیار مفید باشد.

کمبود-ویتامینی-که-ناباروری-را-افزایش-می‌دهد
کمبود-ویتامینی-که-ناباروری-را-افزایش-می‌دهد

ویتامین E

این ویتامین نیز یکی دیگر از با اهمیت ترین ویتامین ها در دوران بارداری است و از این رو مورد اهمیت می باشد که گفته می شود مایع اطراف تخمک در حال رشد قرار می‌گیرد و از این رو دارای اهمیت زیادی است.

غیر از این مورد باید اشاره کرد که ویتامین e دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوانی است که می تواند برای مردان نیز مفید باشد به صورتی سطح مناسبی از ویتامین e در مردان موجب سلامت اسپرم آنها می شود.

این ویتامین مهم و تاثیرگذار در روند بارداری در بسیاری از مواد غذایی اطراف ما وجود دارد که اگر آن را بشناسیم به مصرف کنیم می‌توانیم سلامت باروری خود را تا حد زیادی افزایش دهیم و از منابع طبیعی این ویتامین می توان به آووکادو، روغن جوانۀ گندم، سبزیجات، غلات کامل، بادام، بادام‌زمینی و دانۀ برخی از گیاهان اشاره کرد که شما با مصرف آنها می‌توانید این ویتامین را دریافت کنید.

 

فولیک اسید

فولیک اسید را می توان در واقع شکل مصنوعی فولات دانست و این ماده در اصل عضویت خانواده ویتامین های بی است که به اصطلاح به این ماده ویتامین b۹ هم گفته می شود.

مصرف فولیک اسید برای زنان باردار بسیار مهم است زیرا این ماده موجب تشکیل درست لوله‌های عصبی در جنین می شود که این موضوع برای سلامتی جنین بسیار مهم است.

گیاهان پیش می آید که وزن آن از بارداری خود باخبر نیستند به همین دلیل برای این توصیه می‌شود که در سن بارداری روزانه حدود ۴۰۰ میلی گرم فولیک اسید مصرف کنند زیرا مورد نیاز بدن را از مواد غذایی معمولی به طور کامل  تامین  نمی شود.

به همین منظور در برخی از مولتی ویتامین ها فولیک اسید هم جایگذاری شده است که استفاده از این نوع ویتامین ها می تواند به باروری زنان کمک کند و همچنین به  مردان این نوید را بدهد که رستوران‌ها سالم تر خواهند بود.

فولیک اسید نیز در مواد غذایی متنوع یافت می‌شود که می‌توان از جمله آنها به لوبیا، آب پرتقال، سبزیجات و غلات غنی‌شده اشاره کرد که شما با مصرف این مواد می‌توانید از این ماده ارزشمند  بهره مند شوید.

کمبود ویتامینی که ناباروری را افزایش می‌دهد
کمبود ویتامینی که ناباروری را افزایش می‌دهد

آهن

معمولا زنان باردار به دلیل تحمل فشارهای شدید در دوران بارداری دچار انواع کم خونی های مختلف می شود که طبیعتاً بدنشان به آهن نیاز پیدا خواهد کرد.

اگر فردی قبل از بارداری دچار کم خونی باشد در هنگام بارداری و در پروسه تخمک گذاری به احتمال زیاد دچار مشکل خواهد شد نیاز به رسیدگی خواهد داشت.

سعی کنید قبل از بارداری ذخیره آهن خود را به حد قابل قبولی برسانید در هنگام بارداری دچار کمبود آهن و کم خونی در بارداری نشوید.

معمولاً زنانی که قبل از بارداری از مکمل های آهن استفاده می کنند کمتر دچار مشکلات بارداری می شود ولی برای اضافه کردن آهن به مکمل های ویتامینی خود حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اگر بخواهید آهن مورد نیاز بدن خود را از منابع طبیعی به دست آورید باید به سراغ گوشت، تخم‌مرغ، انواع لوبیا، چغندر، کلم‌بروکلی، اسفناج، کدو حلوایی و غلات کامل بروید تا با استفاده از راه آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

 

امگا 3

ماده ای که بروند آزادسازی تخمک ها در رحم و همچنین ایجاد تعادل در هورمون ها و آماده سازی رحم برای بارداری از طریق افزایش خون رسانی به رحم کمک می کند و نقش اساسی در سلامت بارداری دارد.

امگا ۳ در درون بدن ما تولید نمی شود اما به ناچار باید برای تامین آن از منابع خارجی استفاده کنیم زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف امگا ۳ می‌تواند بر روی سلامت مغز نوزاد تاثیر مثبتی داشته باشد.

امگا ۳ در تمامی مولتی ویتامین ها قرار ندارد و در صورت تمایل باید خود  آن را به مکمل های خود اضافه کنید و اگر می‌خواهید این ماده را از منابع طبیعی آن دریافت کنید باید به سراغ مواد زیر بروید

تخم کتان، روغن دانۀ کتان، بیشتر ماهی‌ها، گردو و تخم‌مرغ‌های حاوی امگا ۳

سلنیوم و روی از دیگر موادی هستند که باید در در دوران بارداری مصرف شود تا سیکل بارداری یک دوره همراه با سلامت برای مادر و فرزند باشد.

در این مقاله سعی شده تا اطلاعات جامعی در خصوص ویتامین های مفید برای بارداری به شما ارائه شود امیدواریم که بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک کرده باشیم.

برای رزرو آنلاین نوبت نزد برترین متخصصان زنان و نازایی در مشهد لطفا کلیک کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز| زنان و نازایی

نویسنده: امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا