مقالاتمقالات متخصص مغز و اعصاب

علائم هشدار دهنده خطر الزایمر زودرس | آلزایمر چیست؟

علائم هشدار دهنده خطر الزایمر زودرس

آلزایمر یکی از نگرانی ها و بیماری های جدی در دوران سالمندی است که می تواند بیمار و اطرافیانش را به سختی آزار دهد زندگی خود بیمار و اطرافیانش را به چالش بکشد و همچنین خطرات زیادی برای آنها به همراه داشته باشد که همگی واقف به این امر هستیم.

در سراسر دنیا محققان زیادی بر روی آلزایمر کار می کنند اما سرعت رشد این بیماری در جوامع پیشرفته به شدت رو به افزایش است و یک زنگ خطر بزرگ برای ما می باشد که باید علائم و نشانه های مهم این بیماری را بدانیم تا بتوانیم آن را به سرعت تشخیص داده و درمان را از  اوایل بیماری شروع کنیم.

آمارهای این بیماری در کشور ما نیز بسیار قابل توجه است به طوری که از هفت و نیم میلیون سالمند حاضر در ایران تعداد  ۷۰۰ هزار نفر از آنها دچار آلزایمر هستند آمار خیره کننده و قابل توجه است و جالب است بدانید که طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۵۰ آمار مبتلایان به آلزایمر ۳ برابر این عدد خواهد بود.

به عبارت دیگر در سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر سالمند بالای ۸۵ سال یک نفر آنها دچار بیماری آلزایمر میباشد و آمار ابتلا به آلزایمر در بیماران ۶۵ تا ۶۹ سال فقط ٣ درصد می باشد اما این آمار در بیماران بالای ۸۵ سال به حدود ۳۰ درصد می رسد.

علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس
علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس

آلزایمر چیست؟

در واقع بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را از بین می‌برد و شایع‌ترین نوع آن هم زوال عقل و اختلال حافظه است که این بیماری در نخستین مراحلش ١٠ علامت زیر را به همراه دارد:

  • اختلال حافظه
  • اختلال در انجام وظایف روزمره
  • گم کردن زمان و مکان
  • اختلال در گفتار
  • اختلال در قضاوت
  • اختلال در تفکر
  • تغییر در خلق‌وخو
  • جابه‌جا گذاشتن وسایل
  • از دست دادن یا کاهش انگیزه زندگی
  • تغییرات شخصیتی

عوامل وجود دارد که می‌تواند برای بیماران خطرساز باشند که عبارتند از موارد زیر:

  • سن بالا
  • سابقه خانوادگی
  • مونث‌بودن
  • ابتلا به سندرم داون

که از مهمترین عوامل خطرساز برای آلزایمر هستند.

بیماری آلزایمر به سرعت روبه پیشرفت است و  گویی هر چه سن  افراد جامعه بیشتر میشود ما شاهد تعداد بیشتری از موارد آلزایمر در جامعه هستیم که باید هرچه بیشتر اطلاعات مان را راجع به آلزایمر افزایش داده تا بتوانیم در مقابله با آن راهکارهای مناسب تری را بیاندیشیم و همچنین در هنگام مشاهده آن به موقع درمان را شروع کنیم.

 

٤٠سال به بالا آزمایش حافظه و افسردگی

بیشتر اشخاص که به پزشک مراجعه می‌کنند و دچار علائم آلزایمر هستند افرادی هستند که به دلیل ناآگاهی و عدم مراجعه به موقع مرحله اول آلزایمر را رد کردند و وارد مرحله دوم آلزایمر شده اند که درمان آن بسیار دشوار تر و زمان بر تر خواهد بود که اکثراً به دلیل نا آگاهی از علائم آلزایمر و عدم انجام تست‌های مربوط به آلزایمر و افسردگی می باشد.

از این رو توصیه می شود که افراد بالای ۴۰ سال تست های مربوط به آلزایمر و افسردگی را انجام دهند تا اگر علائم اولیه آلزایمر و افسردگی در آنها وجود دارد درمان را در همان مراحل اولیه شروع کنند تا نتیجه مطلوب تر و سریع تر داشته باشد.

علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس
علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس

آلزایمر و افسردگی را پنهان نکنید

معمولاً در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر بیماری هایی که مربوط به حوزه اعصاب و روان می شود از سوی بیمار به سختی بیان می گردد و  بیماران از اعلام نشانه‌های بیماری خود و آگاهی از بیماری خود امتناع می‌کنند و دوست ندارند کسی نداند که آنها دچار نوعی از بیماری های اعصاب و روان هستند.

این موضوع سبب می شود تا بیمار به همین دلایل شخصی و ترس از افشا شدن بیماری خود بسیار دیر به پزشک مراجعه کند و معمولاً در زمانی این مراجعه صورت می گیرد که بیماری فرد در مراحل پیشرفته قرار دارد و همین امر پروسه درمان را بسیار سخت هزینه‌بر و زمان‌بر می‌کند و در مواردی آسیب به قدری است که نمی‌توان آن را به صورت کامل درمان کرد.

جدای از بحث فرهنگی و اجتماعی نبود برخی زیرساخت‌ها هم برای شناسایی این افراد به شدت حس می‌شود و باید مراکزی که مربوط به تست آلزایمر و افسردگی هستند در کشور افزایش پیدا کند و افراد تشویق شوند که به این  مراکز مراجعه کنند.

ولی جدای از همین زیرساخت‌ها بحث فرهنگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد زیرا مثلاً وقتی یک فرد فراموشکار می گویند آلزایمر گرفتی و پیر و خنگ شده ای یا به فردی که کمی از هم دور است می گویند افسردگی گرفته ایم و به این شکل او را مورد تمسخر قرار می دهند.

وقتی که فرد واقعا دچار آلزایمر و افسردگی می شود می ترسد که بیماری خود را بیان کند زیرا بسیاری از افراد از مسخره شدن می هراسند و به این دلیل این بیماری می ماند و عود می کند و در مرحله های بالاتر ابراز می شود.

تعداد سالمندان ما روز به روز افزایش پیدا می کند زیرا به دلیل پیشرفت تکنولوژی و بهداشت مرگ سالمندان کاهش یافته پس ما شاهد تعداد قابل توجهی از بیماران آلزایمر و بیماری های اعصاب و روان هستیم که به دلیل سالمندی به وجود نمی‌آیند ولی در سالمندی احتمال بروز آن ها بیشتر است.

پس باید محیط را برای ابراز مشکلاتشان باز بگذاریم تا در صورت مشاهده علایم آنها را بشناسند و نشانه ها را بروز دهند تا بتوانید درمان آنها را هر چه زودتر آغاز کند و نتیجه بهتری را مشاهده کنید.

اگر مشاهده کردیم که سالمندی در عمل دفع خود مشکل دارد یا نمی تواند لباس هایش را به‌خوبی تن کند و یا نمی تواند به درست غذا بخورد و امثال اینها نشان می‌دهد که آموزش‌های اولیه زندگی خود را دارد فراموش می کند و این یک زنگ هشدار است زیرا در این شرایط بیمار در مرحله سوم قرار دارد و اکثراً در جمع صحبت نمی کند زیرا در درک مطالبی که در جمع مطرح می شود مشکل دارد.

این به این معنی نیست که آلزایمر ۳ مرحله دارد زیرا بیماری آلزایمر متوقف نمی‌شود و پیشروی می کند و فقط باید مراقب سالمندان بود و آنها را مورد تست تست آلزایمر و افسردگی قرارداد یعنی از حدود ۶۵ سالگی احتمال بروز علائم در آنها زیاد است به مراکز مربوط به تست آلزایمر و افسردگی مراجعه شود اگر علائم افسردگی را دارند قبل از ۸۵ سالگی تشخیص داده شود.

از دیدگاه پزشکی ۱۰ علامت اصلی برای تشخیص آلزایمر در بیماران وجود دارد که در قسمت پایین به آنها اشاره خواهیم کرد اما باید توجه داشته باشیم که هر نوع فراموشی مربوط به آلزایمر نمی شود یعنی ممکن است شخص چیزی را فراموش کند به صورت عادی و این به معنی آلزایمر  نیست.

زمانی ما یک فراموشی را نشانه آزار می دانیم که در رابطه با یک موضوع مشخص تکرار شود  ایا شخص به تدریج یک مهارت خود را از دست بدهد مثلاً مادر خانواده به تدریج کیفیت غذایش کاهش پیدا کند و مهارت های زندگی که قبلاً داشته کم کم دچار اختلال شود در این حالت می توان به آلزایمر مشکوک شد.

بطور کلی سالمندان باید در اجتماع حضور دایمی داشته باشند و افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند مثل دیابت و فشار خون و چربی بالا یا در خانواده این بیماری را دارند باید بدانند که در گروه افراد پرریسک برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی راه‌های زیادی برای تشخیص بیماری وجود دارد و مثلا با آزمایش خون یا گرفتن مایع نخاعی می‌توان به نتایجی رسید و به‌طورکلی ما به افراد بالای ٤٠ و ٥٠‌سال توصیه می‌کنیم که تست حافظه و افسردگی بدهند. نتیجه این تست‌ها می‌تواند مشخص کند که فرد درحال رفتن به این بیماری است یا خیر.

علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس
علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس

١٠ نشانه آلزایمر را جدی بگیرید

بیماری هایی مانند آلزایمر که مربوط به حوزه اعصاب و روان می باشند ممکن است در افراد مختلف با شخصیت های متفاوت دارای نشانه های گوناگونی باشند اما یک سری نشانه عمومی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها آدم را در مراحل اولیه تشخیص دهیم.

 

آلزایمر – از دست دادن حافظه

یکی از شایع‌ترین علایم آلزایمر فراموش کردن چیز‌هایی است که در فاصله زمانی نه چندان دور فرا گرفته‌اید ولی باید بدانید که فراموش کردن قرار ملاقات  نام یا شماره تلفن دوستان طبیعی است.

اما در افراد مبتلا به آلزایمر فراموشی بیشتر اتفاق می‌افتد و بعد‌ها هم با گذر زمان موارد فراموش شده را به خاطر نخواهند آورد و این نوع فراموشی در رابطه با مواردی خاص تکرار می‌شود و طولانی مدت است.

 

آلزایمر –اختلال در انجام امور زندگی و کار‌های روزانه

افراد مبتلا به آلزایمر به سختی می‌توانند وظایف خود را بدون فکر کردن به خاطر بیاورند و مثال هایی همچون فراموش کردن شیوه پخت غذا یا تعمیر لوازم منزل و یا بازی‌های ساده از جمله مشکلات این افراد است جزوه مهارت های اصلی آنها و گاهاً مهارت های اولیه زندگی می باشد که آنها سالیان سال پیش و الان در انجام آنها مشکل دارند.

علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس
علائم هشدار دهند ه خطر الزایمر زودرس

آلزایمر –مشکلات زبانی

هر فردی ممکن است بعضی اوقات به سختی بتواند کلمات درست را پیدا کند در حالی که افراد مبتلا به آلزایمر اغلب مواقع کلمات ساده را فراموش یا واژه‌های غیر معمولی را جایگزین می‌کنند  که این تغییرات در نوع مکالمات سالمند می تواند یک نشانه مشخص برای اطرافیان باشد که به ظاهر شدن آلزایمر شک کنند و به پزشک مراجعه کنند.

 

آلزایمر –سردرگمی زمانی و مکانی

فراموش کردن تاریخ روز و یا این که به سمت کجا در حال رفتن هستید، تا حدودی نرمال است اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب خیابان خودشان را گم و فراموش می‌کنند کجا هستند و یا چگونه به این نقطه رسیده‌اند و یا این که چگونه به خانه باز گردند که این یکی از نشانه‌های واضح آذرمهر است و می‌تواند خطرناک و نگران کننده نیز باشد و باید در صورت مشاهده این علامت به پزشک مراجعه شود.

 

آلزایمر –کاهش قوه قضاوت

هیچ کس در همه زمان‌ها قضاوت درستی ندارد اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بدون در نظر گرفتن آب و هوا لباس می‌پوشند و مثلا ممکن است در روز‌های گرم چندین بلوز روی هم بپوشند و یا برعکس که این از تحلیل رفتن قوه تشخیص آنها نسبت می گیرد و یکی از نشانه های بارز ظهور آلزایمر در سالمندان می باشد.

 

آلزایمر –مشکل در تفکر انتزاعی

افراد مبتلا به آلزایمر اغلب به طور کلی شماره‌ها را فراموش می‌کنند و یا نمی‌دانند که چه کاری باید با آن انجام داد و زبان ریاضی و اعداد اولین چیزی است که سالمندان مبتلا به آلزایمر یا سالمندان که در حال مختل شدن بازار هستند با آن به مشکل می خورند و می توان از اینجا وقوع آلزایمر را در آنها تشخیص داد.

 

آلزایمر –قرار دادن اشیا در جای نادرست

هر کسی ممکن است به طور اتفاقی کلید یا کیف پول خود را در جای غلط بگذارد ولی افراد مبتلا به آلزایمر اغلب چیز‌ها را در جای غلط می‌گذارند و مثلا ممکن است اتو را در یخچال قرار دهند و یا نشانه های واضحی مانند این که بیان می کند بیمار در تشخیص درست و غلط دچار مشکل است من نمی تواند جایگاه درست از شیمیایی را شناسایی کند.

 

آلزایمر –تغییر در رفتار و خلق و خو

افراد مبتلا به آلزایمر به سرعت تغییر خلق و خو می‌دهند و مثلا ممکن است بدون هیچ دلیل مشخص از حالت آرام به گریه و یا عصبانیت تغییر خلق دهند که این می تواند کاملاً در روحیات آنها مشخص باشد و به راحتی توسط اطرافیان قابل تشخیص است.

 

آلزایمر –تغییر شخصیتی

شخصیت افراد در طول زندگی معمولا تا حدودی عوض می‌شود ولی در  افراد مبتلا به آلزایمر به طور بارزی تغییر شخصیت مشاهده می شود بطوری که ممکن است بدگمان  ترسو یا وابسته به سایر افراد خانواده شوند و  اخلاقیاتی  از این دست در آنها بروز کند.

 

آلزایمر – از دست دادن قوه ابتکار و نوآوری

بعضی اوقات خستگی بابت کار‌های خانه و فعالیت‌های تجاری و یا مسئولیت‌های اجتماعی طبیعی است اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بسیار غیرفعال هستند و بطور معمول ساعت‌های طولانی به تماشای تلویزیون می‌نشینند و بیش از حد طبیعی می‌خوابند و هیچ تمایلی برای فعالیت ندارند که این برای یک سالمند بسیار مضر است.

تصویربرداری عصبی با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI یا ترموگرافی کامپیوتری یا CT یکی از زمینه‌های خوب برای شناسایی اولیه بیماری آلزایمر است.

برای پیشگیری از این بیماری سعی کنید سالمندان را فعال و اجتماعی نگه دارید نگذارید گوشه‌گیر باشند.

برای رزرو آنلاین لطفا روی لینک کلیک کنید.برای ارسال مدارک پزشکی و مشورت با پزشک می توانیدروی لینک کلیک کنید و مدارک پزشکی خود را برای پزشکان ما ارسال کنید و با برترین جراحان ارتباط برقرار کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز| جراحی مغز و اعصاب

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا