مقالاتمقالات اورتوپدیمقالات متخصص درد

مشکلات و آسیب هایی که توسط متخصص ارتوپدی درمان می شود

مشکلات و آسیب هایی که توسط متخصص ارتوپدی درمان می شود

به طور خلاصه ارتوپدی تخصصی است که به درمان اختلالات و مشکلات به وجود آمده در استخوان مفاصل و عضلات می پردازدیا به عبارت دیگر هر عضوی که مربوط به سیستم حرکتی انسان می شود اعم از استخوان عضله مفصل تاندون ها و رباط ها تمام بافت هایی که بخش ها را به یکدیگر اتصال می دهند و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هر کسی درست و مناسب را داشته باشیم در صورت بروز مشکل جزوه بیماری های شاخه ارتوپدی قرار میگیرد جدا از عوامل ارثی که می تواند باعث بروز این اختلالات شود عوامل بسیار زیاد فیزیکی خارجی به حرکتی وجود دارد که می تواند چنین اختلالاتی را بیافریند و برای درمان آن ها باید راهکار ها و تکنیک های مختلف پزشکی را به کار برد و در مواردی نیاز به مراقبت های بالینی نیز می باشد.

دکتر مهرداد مکرم - متخصص درد در مشهد
دکتر مهرداد مکرم – متخصص درد در مشهد

شایع ترین بیماری های ارتوپدی و علت بروز آن ها

بیماری های ارتوپدی طیف بسیار گسترده‌ای دارند ولی در اینجا شایع ترین بیماری های حوزه ارتوپدی را نام خواهیم برد که شاید اسم شان به گوش شما نیز خورده باشد و جالب باشد بدانید که این بیماری ها  چگونه به وجود می آیند.

به طور کلی بیماری هایی که با جراحت سیستم حرکتی همراه است و استخوانها و عضلات بخش‌های مانند کتف و گردن و بافت های اتصال دهنده آنها را مورد آسیب قرار می دهد از جمله پرتعدادترین بیماری های  حوزه ارتوپدی هستند.

فیبرومیالژیا دررفتگی دست پا و ورم مفاصل انواع شکستگی در استخوان های دست و پا گردن و در رفتگی ها و رگ به رگ شدگی های گردن دست پا و مفاصل دیگر از جمله پرتعدادترین مشکلات بیماران مراجعه کننده به متخصص ارتوپدی است.

درمان های زیادی برای این اختلالات ارتوپدی وجود دارد اما مهمتر از دانش و ما نسبت به راه های درمان این است که بدانیم این اختلالات به چه طریقی به وجود می آیند تا بتوانیم جلوی بروز آنها را بگیریم یا احتمال بروز آن ها را کاهش بدهیم.

اختلالات مادرزادی و تومورها عفونت ها اختلالات نخاعی و آسیب هایی که ممکن است به دلیل ضربات وارد شود آسیب های ورزشی که ممکن است وارد شود و ترومای اسکلتی و عضلانی ازجمله مهمترین عواملی هستند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری های حوزه ارتوپدی شود.

در این مقاله سعی می شود تا مهمترین بیماری های ارتوپدی را هر چه بهتر بشناسیم راه های تشخیص و درمان آن را یاد بگیریم و سعی کنیم از آنها پیشگیری کنیم و در صورت بروز در مراحل اول آنها را شناسایی کنیم.

شایع ترین  بیماریهای ارتوپدی کدامند

بیماری های ارتوپدی دایره بسیار وسیعی را تشکیل می دهند ولی در اینجا ما شایع ترین آنها را به شما معرفی می کنیم شاید یک یا چند تای آنها را در طول زندگی خود تجربه کرده باشید.

آرتریت

آرتریت و در کل بیماری های روماتیسمی یکی از شایعترین بیماری های حوزه ارتوپدی است که اکثر افراد در طول زندگی معمولاً یک بار حداقل آن را تجربه می کنند که در مفاصل اتفاق می‌افتد و نشانه های آن درد و تورم و محدودیت های حرکتی است

این بیماری ها به طور خاص روی مفاصل مختلف بدن تاثیر می گذارند عملکرد آنها را مختل می‌کند و اصلاً معنای لغوی آرتریت هم التهاب مفصل می باشد

ولی مفاصل ما کجا هستند و اصلا مثل به چه معناست باید بگوییم که مفصل در واقع محل اتصال دو یا چند استخوان است و جایی که استخوان ها به هم می رسند و به هم متصل می شوند را مفصل می نامند

حوزه آرتریت و بیماری های روماتیسمی بسیار گسترده است و می‌توان گفت حدود سد بیماری در حوزه بیماری های روماتیسمی و آرتریت شناسایی شده است.

در واقع تعریف بیماری های روماتیسمی این گونه است که هر بیماری که موجب درد سفتی و یا تورم در مفاصل استخوان ها ماهیچه ها و تاندون ها و رباط ها شود را در حوزه بیماریهای روماتیسمی در نظر می گیریم.

اگر بیماری دچار آرتریت مزمن شود معمولاً به ندرت پیش می آید که تغییری در حال و شرایط بیمار ایجاد شود و معمولاً این نوع آرتریت به آرامی پیشرفت می کند و متاسفانه علم پزشکی تا به الان توانسته بسیاری از علت‌های بروز آرتروز را کشف و شناسایی کند.

شکستگی های استخوان

یکی دیگر از مشکلات شایع در حوزه بیماریهای ارتوپدی انواع شکستگی های استخوان است که تعداد زیادی از مراجعین راتشکیل می‌دهد و آمار بالایی را به خود اختصاص می دهد.

شکستگی ها ممکن است به صورت جزئی و یا به صورت کلی اتفاق بیفتد و در کل آنها را به دو دسته ی کلی شکستگی های باز و شکستگی های بسته تقسیم بندی می کند.

شکستگی های باز معمولا به شکستگی های ترکیبی نیز معروفند و به نوعی از شکستگی ها گفته می شود که در آن ها استخوان از پوست خارج می شود و یا جراحت ای شدید در پوست پیش می آید که به سبب آن استخوان یا برخی از آن از پوست خارج می شود.

در شکستگی های بسته یا اصطلاحاً شکستگی های ساده یک استخوان شکسته دیده می شود اما در این حالت استخوان از پوست خارج نشده و در زیر پوست باقی مانده است.

دسته دیگر شکستگی ها مربوط به شکستگی های ناقص یاGreenstick است که شامل چند دسته مختلف می شود.

شکستگی هایی که در آن یک تکه کوچک از استخوان شکسته میشود و نه کل استخوان سختی است و شکافی راست و خط مانند روی استخوان به وجود می آید و نوع شکستگی های مارپیچی شکاف واقعی که در این نوع شکستگی یک شکستگی مارپیچ در دور استخوان به صورت یک شکاف مشاهده می شود.

کمر درد

این خلالی که از نام آشنا ترین اختلالات حوزه ارتوپدی است که تقریباً از هر ده نفر انسان یک نفر در طول عمر خود آن را به خوبی تجربه کرده است.

کمر درد ها می تواند شدت درد های متفاوتی داشته باشد که از خفیف و مداوم تا قوی و آزار دهنده متفاوت است و درجات مختلفی را به خود اختصاص می دهد.

کمر درد از جمله اختلالات است که بشدت عملکرد حرکتی بیمار را در تاثیر قرار می دهد وضع این جهت بسیار آزار دهنده خواهد بود.

کمر درد می تواند علل بسیار مختلف داشته باشد که  به سه دسته کلی تقسیم می شوند و شامل استفاده بیش از حد و شدید انجام کارهای سنگین با کمر بد نشستن و حالات بد  کمر در هنگام نشستن را قرار گرفتن مداوم در معرض ارتعاشات می باشد

برای جلوگیری از این مشکلات لازم است مراقبت های لازم را از مهراب کمر خود به عمل بیاوریم از آنها کارهای سنگین نکشیم در هنگام نشستن حالات درست کمر را رعایت کنیم و در موقعیت هایی که محیط دارای لرزش و ارتعاش زیاد و مداوم است قرار نگیریم.

آسیب‌های خارجی که به کمر وارد می شود ممکن است در دراز مدت به صورت مزمن تغییر شکل پیدا کند و بسیار آزاردهنده شود و معمولاً ضربات و فشارهای که باعث تغییر شکل جایگاه مهره ها نسبت به هم می شود از مهم ترین دلایل کمردرد می باشد.

حتما ورزش کنید و سعی کنید وزن مناسب و نرمالی داشته باشید زیرا افراد چاق و کسانی که ماهیچه های ضعیفی دارند قطعاً در طول زندگی دچار کمردرد خواهد شد.

مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند نیز به دلیل ضعف های عضلانی ناشی از کمبود اکسیژن رسانی به ماهیچه ها معمولاً زیاد داره کمردرد می شود.

درد گردن

درد گردن که از آزار دهنده ترین درد هاست وضع جمعیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در ناحیه گردن اندام های حساس و حیاتی زیادی وجود دارد و شریان های خونی و عصبی زیادی از آنجا عبور کرده است و دردهای گردن می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

در حوزه بیماریهای روماتیسمی درد گردن می تواند به دلیل آسیب های خارجی و عضلات و دیسک و یا به دلیل داشتن حالات نامناسب زمان خوابیدن یا ایستادن به دلیل تروما ها و گرفتگی های ماهیچه های گردن و رباط ها و یا وضعیت بد استخوان های گردن و دیسک اتفاق بیفتد و آرتروز نیز که از عوامل ایجاد این درد ها می باشد.

اگر شخص بیمار به صورت مادرزادی دچار تومورها و یا ناهنجاری خاصی در حوزه گردن باشد می تواند درد ناشی از مشکلات دیگر را به شدت افزایش دهد

انحراف و یا چرخش مهره های گردن یکی از عواملی است که می‌تواند این دردهای آزار دهنده را ایجاد کند

همانطور که گفته شد گردن مکانی است که بسیاری از عروق و طناب های عصبی از آنجا عبور می کند طبیعتاً احساس درد در این منطقه ممی تواند به اعصاب محیطی اطراف ننیست منتقل شود که معمولاً درد گردن می تواند موجب سردرد اعصاب شانه و کتف و پشت شود

فیبروزیت

فیبرومیالژیا یکی دیگر از بیماری های حوزه ارتوپدی است که به صورت مزمن ظاهر می‌شود و محققان هنوز دلیل اصلی آن را پیدا نکردند

این بیماری در ماهیچه ها و بافت های نرم ظاهر می شود در مناطقی همچون شانه گردن بازو سینه پشت  پاها و باسن روشی که این بافتهای نرم به مرور زمان سفت میشود.

تنها ارتباطی که محققان برای این بیماری را کردند ارتباط آن با خواب مناسب و استرس است.

دکتر مهرداد مکرم - متخصص درد در مشهد
دکتر مهرداد مکرم – متخصص درد در مشهد

کیفوز یا انحنای ستون فقرات

تشخیص این بیماری تنها از طریق عکسبرداری با استفاده از اشعه های الکترومغناطیسی امکان پذیر است و در صورت نیاز باید برای تشخیص حتماً به پزشک مراجعه کنید عکس برداری های لازم را برای شما تجویز کند.

انحنای ستون فقرات می تواند بسیار مهم باشد و مخصوصا در سنین بالا مشکل ساز شود پس باید آن را جدی بگیریم.

بیماری های حوزه ارتوپدی بسیار گسترده و متنوع هستند و در این مقاله بخشی از شایعترین آنها را مورد بررسی قرار دادیم وامیدوارم این آگاهی به شما برای بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

منبع : سلامتی بدون مرز| متخصص ارتوپدی|متخصص درد در مشهد

برای نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد روی لینک کلیک کنید.

مولف : امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا