مقالاتمقالات جراحی زیباییمقالات گوش و بینی

جراحی شکاف کام و لب

جراحی شکاف کام و لب

تکنولوژی جراحی یکی از پیچیده ترین تکنولوژی های حال حاضر در علم پزشکی است که شاخه های متفاوتی دارد و کاربردهای زیادی امروزه در زندگی انسان در بخش های سلامتی و زیبایی به همراه دارد.

در ابتدا اعمال جراحی برای بیمارانی که امیدی به زنده ماندن ایشان نبود انجام می شد زیرا در آن زمان تکنولوژی بسیار اولیه بود و امکان زنده ماندن بیمار پس از عمل جراحی بسیار پایین بود و به عبارت دیگر ممکن بود بیمار از زیر تیغ جراحی زنده بیرون نیاید.

در ابتدا جراحی برای درمان اختلالات شنوایی، ران و شکستگی ها همچنین توده های شکمی استفاده می شود و حتی در آن زمان تکنولوژی های بیهوشی قابل کنترل نیز وجود نداشتند و خود بیهوشی نیز ممکن بود باعث مرگ بیمار شود.

با گذشت زمان تکنولوژی های این حوزه پیشرفت چشمگیری داشتند به طوری که انقدر اطمینان این جراحی ها بالا رفت که حتی در موارد غیر ضروری و صرفاً به قصد زیبایی و تغییر چهره از تکنیک های مختلف جراحی استفاده می شود و می توان گفت امروزه در هر تخصصی یک شاخه مربوط به زیبایی وجود دارد که مخاطبین زیادی نیز دارند.

اما فراموش نکنیم که این جراحی در ابتدا علمی تخصصی برای درمان بیماریهای خاص و بیماران نیازمند به جراحی است و اولویت این علم درمان جراحی راه دیگری ندارد.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

جراحی شکاف کام و لب
جراحی شکاف کام و لب

جراحی شکاف کام و لب در کودکان

قطعاً وقتی صحبت از یک اختلال یا بیماری می شود می توان تصور کرد که اگر آن اختلال یا بیماری یا نقص مادرزادی در کودکان وجود داشته باشد موضوع بسیار با اهمیت تر می شود زیرا کودکان نسبت به بیماریهای مختلف اختلالات گوناگون آسیب‌پذیرتر هستند و طبیعتاً وجود اختلال و آسیب در کودکان توانمند برای جامعه مضر و آسیب زننده باشد.

اگر این اختلالات به گونه‌ای باشند که برای درمان آنها در کودکان نیازمند عمل جراحی باشند باید به وضعیت کودک بررسی شود و بسیاری از اعمال جراحی در سنین خاصی قابل انجام نیست و شرایط خاص مربوط به خود را دارند و حتماً باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود تا تشخیص و استراتژی درمان به خوبی و روی بیمار اجرا شود.

 

جراحی شکاف کام و لب

جراحی شکاف کام یکی از جراحی های متداول است که در حوزه کودکان و برای درمان اختلال مادرزادی شکاف کام انجام میشود و یکی از مهمترین و پرکاربردترین جراحی‌های حوزه کودکان است اما در بین این جراحی ها مواردی هم وجود دارد که پس از جراحی نتیجه مورد نظر حاصل نشده است.

در صورتی که با بررسی های درست و مراجعه به پزشکی متخصص و مجرب می توانید تا حد بسیار زیادی زایده شکاف کام را به طور کامل رفع کنید پس نخست نیاز است که اطلاعات کاملی درباره چگونگی انتخاب پزشک و جستجوی پزشک مناسب برای انجام این عمل جراحی به دست بیاوریم.

 

پزشک متخصص مناسب

قطعا وقتی پایه جراحی کودکان در میان باشد انتخاب پزشک متخصص مناسب بسیار حائز اهمیت است و در حوزه جراحی شکاف کام لب و در کل جراحی های پلاستیک مدرک و معیاری که می تواند به شما اطمینان کامل بدهد که پزشک مورد نظر تخصص انجام این کار را دارد یا خیر دارا بودن دانشنامه بورد تخصص مورد نظر است.

دانشنامه بورد تنها مدرک نشان دهنده تخصص یک جراح در حوزه زیبایی است و یک دوره مجزا از دوره تخصصی است که پس از دوره تخصصی انجام میشود و به عنوان مثال یک جراح پوست پس از گذراندن تخصص خود دور جداگانه‌ای را تحت عنوان برد تخصصی جراحی زیبایی پوست می گذراند.

پس از گذراندن این دوره تخصصی مدرک به عنوان دانشنامه برد به پزشک متخصص اعطا می شود که نشان می دهد می تواند در حوزه تخصصی خود اقدام به جراحی زیبایی و پلاستیک بنماید و شما می توانید با مراجعه به پزشک و مطالعه برد تخصصی وی متوجه صلاحیت پزشک برای انجام عمل جراحی پلاستیک در حوزه تخصصی آن پزشک شوید.

 

برد تخصصی دقیقا يعنی چه؟

یک پزشک برای دریافت برد تخصصی باید استانداردهای مختلفی را دارا باشد و اعمال مختلفی را انجام داده باشد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم و در صورتی که یک پزشک بتواند این مراحل را به صورت کامل بگذراند بورد تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی در حوزه تخصصی خود را دریافت می کند.

  • نخست پزشک باید فارغ‌التحصیل یک دانشکده پزشکی تائید شده باشد.
  • او باید پس از پایان دانشکده پزشکی، حداقل به مدت چهار سال آموزش جراحی عمومی را گذرانده و پس از آن، سه سال دوره دستیاری فوق تخصص جراحی پلاستیک را گذرانده باشد.
  • پزشک متخصص باید در تمام آزمون‌های کتبی و شفاهی مربوطه، موفق شده باشد.

 

اعضا رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

این اعضا افرادی هستند که تخصصشان در این حوزه محرز است و  اطلاعات به روز این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهند و تصمیم گیری های مربوط به اعمال متخصصان و تعیین سطح آنها را انجام می دهند بر روی سیاست‌گذاری کلی جراحان پلاستیک و زیبایی تاثیرگذار هستند.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

این اعضا نیز به دلیل اینکه در کیفیت جراحان پلاستیک انتخاب شده بسیار تاثیرگذار هستند باید حائز شرایط خاصی باشند که بتوانند به درستی متخصصین مناسب را انتخاب کنند و برد تخصصی را به آنها اهدا کند که در اینجا این شرایط را ذکر خواهیم کرد.

  • فارغ التحصیل رشته جراحی پلاستیک از یکی از دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی باشند.
  • سالانه دوره‌های بازآموزی جراحی پلاستیک را گذرانده باشند.
  • اقدام به انجام اعمال جراحی در مراکز درمانی مجاز و تائید شده نمایند.
  • اصول و موازین علمی و قانونی را رعایت کرده و از منشور اخلاقی انجمن پیروی نمایند.

 

جراحی شکاف کام و لب

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین جراحی‌ها در حوزه کودکان جراحی شکاف کام و لب است که در منطقه بسیار حساسی واقع شده است به همین دلیل باید در بررسی های اولیه متخصصین مختلفی در مورد کودک نظر دهند تا بتوان با اطمینان کامل اقدام به جراحی کرد.

  • جراح پلاستیک
  • متخصص اطفال
  • دندانپزشک اطفال
  • متخصص گوش، حلق و بینی
  • متخصص گفتاردرمانی
  • پاتولوژیست گفتار
  • مشاور ژنتیک

چون بافت کودکان بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند و همچنین آنها در سنین رشد می باشد حتماً این متخصصان باید در مورد وضعیت کودک مشورت کنند و بهترین تصمیم را برای بیمار بگیرند.

 

شکاف کام و لب

به طور کلی بیماری شکاف کام و لب نوعی بیماری ژنتیکی و مادرزادی است که جزو دسته بندی های اختلالات نمو قرار می گیرد و شکاف لب و شکاف کام می‌توانند به صورت جداگانه در بیماران دهند یا اینکه هر دو این اختلالات باهم در بیمار بروز کند.

شکاف لب بالا و همچنین شکاف کام در قسمت فک بالا که روی سقف دهان ایجاد میشود در دوران جنینی و به دنبال عدم رشد بخشی از فک بالا اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را با استفاده از تکنیک های مختلف جراحی پلاستیک درمان کرد تا در ابتدا بیمار بتواند به درستی صحبت کند و اختلالات صدا نداشته باشد و همچنین به زیبایی ظاهری بیمار نیز کمک شود.

 

جراحی شکاف کام و لب فقط زیبایی نیست

جراحی شکاف کام و لب تنها یک جراحی زیبایی نیست و جراحان و متخصصان و اعمالی که انجام می دهند ابتدا به دنبال بازگشت عملکردهای طبیعی کودک و بسته شدن شکاف در ناحیه فک بوده و در مرحله دوم به فکر زیبایی ظاهری کودک هستند تا بتوانند رشد خوبی داشته باشد و مانند بقیه زندگی نامه اعمال خود ادامه دهد.

این جراحی شامل مراحل و اهداف مختلفی است که در هر مرحله اقدامات مربوط به آن انجام می‌شود تا در مجموع این مراحل کودک بتواند به زندگی عادی خود بازگردد.

  • ترمیم عضلات لب برای ایجاد حرکات طبیعی هنگام تغییرات صورت، سخن گفتن و خوردن که می تواند در شکل دهی طبیعی به ظاهر کودک و همچنین طبیعی بودن حرکات بیان و بلع کمک بسیاری کند
  • بستن شکاف به نحوی که جوشگاه آن در محل ساختارهای طبیعی لب قرار گیرد و با این کار به ساختار استخوانی که از آن زمان به بعد تشکیل می‌شود بافت طبیعی و یکنواختی را در محل ایجاد کند و این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • شکل دادن کمان کوپید (ناحیه انحنا در مرکز لب فوقانی) یکی از مراحل مهم این جراحی است و کمک می کند تا ماهیچه ها بتوانند به درستی روی فک بالا بخوابند و شکل طبیعی ایجاد کند در صورتی که این پیوند به درستی انجام نگیرد و بالا به صورت تیز و بیرون آمده در زیر لب به نظر می رسد.
  • ملاحظه فاصله کافی بین لب فوقانی و بینی که در اکثر این کودکان به خاطر نقش ژنتیک در این فاصله کم است و باید ترمیم شود تا به اندازه مناسب و طبیعی برسد و ظاهر بیمار نرمال تر شود
  • ترمیم لبه خارجی یا پایه بینی برای ایجاد ظاهری طبیعی به کمک می‌کند ترکیب بینی فاصله لپ تاپ بینی و سطح پوست بالای لبه‌ها فوقانی یک ترکیب مناسب و متناسب باشد.
جراحی شکاف کام و لب
جراحی شکاف کام و لب

جراحانی که در بخش جراحی کام فعالیت می‌کنند باید توجه داشته باشند که کام از سمتی سقف دهان را تشکیل می دهد و از سمت دیگر کف قسمت بینی و همچنین با سیستم گویش فرزند ارتباط مستقیم دارد و باید مواردی را در اصلاح شکل آن رعایت کنند تا اختلالی برای بیمار در سنین بالاتر پیش نیاید.

مورد اولی که باید به آن توجه کنند ارتباط کام با لحن گویش و نوع صحبت کودک است زیرا اگر به خوبی اصلاح نشود شکاف موجود در آن می تواند حجم زیادی از صدای کودک را گرفته و موجب اختلال در صحبت کردن و نامفهوم بودن صدای کودک شود و اصطلاحاً صدا را تو دماغی می کند.

مورد بعدی که باید به آن توجه کرد ارتباط کام با کانال شنوایی کودک است و اصلاح نامناسب در این بخش ممکن است موجب رشد نامناسب و مسدود شدن کانال های شنوایی کودک شود که در آینده رشد استخوان ممکن است مشکل ساز باشد.

مورد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ارتباط استخوان کام با دندان های کودک است که باید به آن دقت شود تا بر اثر اصلاح شکل کام ناهماهنگی در دندانهای بیمار به وجود نیاید و هماهنگی دندان های بالا و پایین دچار اختلال نشود.

 

عمل های جانبی

در اصلاح این نوع اختلالات ممکن است نیاز به انجام عمل های جانبی نیز باشد که معمولاً این عمل ها در ناحیه بینی انجام می شود زیرا اصلاح کام ممکن است تغییراتی را در ساختار بینی ایجاد کند که برای اصلاح آن یا جلوگیری از تغییر شکل آن نیازمند به عمل های جانبی در این ناحیه است.

این عمل های جانبی در چند محور روی بینی بیمار انجام می شود که اولین محور آن ایجاد تقارن بین دو حفره بینی است که ممکن است با دستگاه ریکام این تقارن دچار مشکل شود یا پیش بینی شود که با رشد بیمار این تقارن به هم خواهد خورد و در همان هنگام و یا مدتی بعد این عمل جراحی به این منظور روی بیمار انجام شود.

دومین محور و دلیلی که این عمل روی بیمار انجام می شود این است که طول طبیعی کلوملا به شکلی طبیعی حفظ شود تا ساختار بینی به خوبی شکل بگیرد و کلوملا یا همان بافت جداکننده دو حفره بینی به خوبی به شکل طبیعی خود در بیمار ظاهر شود.

سومین دلیلی که ممکن است باعث شود تا جراحی جانبی روی این بیماران در قسمت بینی انجام بگیرد این است که از صاف شدن بینی و یا افتادگی بینی به سمت پایین طی سال‌های بعد جلوگیری شود و همانطور که گفته شد با دستکاری کام سطح زیرین بینی تغییر می‌کند و ممکن است اختلالاتی در بیمار راه شود.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

زمان مناسب جراحی شکاف کام و لب

همانطور که گفته شد متناسب با شرایط کودک باید استراتژی و زمان درمان مشخص شود اما به صورت کلی و میانگین مناسب ترین سن برای اصلاح شکل شکاف لب در کودکان بین ۲ تا ۴ ماهگی می باشد و همچنین بهترین زمان برای اصلاح اختلال شکاف کام در کودک در سنین حدود ۹ تا ۱۸ ماهگی است و در صورتی که کودک دارای اختلالات جانبی دیگری نباشد میتوان در این سنین اقدام به جراحی و اصلاح این اختلالات کرد.

اما در مواردی نیز ممکن است زمان این جراحی کمی به تعویق بیفتد و امکان دارد که این کودکان دارای اختلالات جانبی مهم‌تری باشند که اصلاح آنها در اولویت بالاتری قرار دارد و اختلالاتی همچون مشکلات ریه و قلب قطعاً مهمتر از اختلالات شکاف کام و لب است و باید زودتر مورد درمان قرار بگیرند.

منبع : سلامتی بدون مرز | بخش زیبایی

نویسنده : امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا