سوالات متداول

کامپوزیت دندان

دندان پزشکی زیبایی | کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان به موادی خمیری مانند گفته می­ شود که پزشک با استفاده از آنها دندان­ های شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم و برای زیبایی آن اقدام می­کند. کامپوزیت دندان دارای ماندگاری طولانی مدت است و قابلیت ترمیم و بازسازی را دارد.

زیبایی دندانها از جمله مواردی است که به سبب ایجاد اعتماد به نفس در شخص باید مورد توجه قرار گیرد. نمود زیبایی دندان ها به واسطه ­ی لبخند زدن آشکار می­ شود و خود لبخند عاملی مهم و اساسی برای تاثیرگذاری در مخاطبین محسوب می­ شود.

انواع کامپوزیت

کاپوزیت-دندان
کاپوزیت-دندان

کامپوزیت دندان ماکروفیل یا درشت دانه

اولین نوع کامپوزیت دندانی که چند دهه قبل وارد دنیای متریال های دندانپزشکی شد، می­توان ازکامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه نام برد. کامپوزیت ماکروفیل حاوی ذرات 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر است . این ذرات در مقایسه با مواد امروزی بسیار بزرگ و درشت محسوب می­ شوند. اگر چه اندازه ی بزرگ این ذرات باعث مقاومت بالای این مواد شده است اما باعث می­شود پولیش سطح ترمیم دشوار شود. در ضمن درشتی این ذرات، زیبایی ظاهر دندان و زیبایی ظاهر انسان را تحت تاثیر قرار می­دهد. امروزه دیگر این ماکروفیل­ها از دسترس خارج شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی­گیرد.

کامپوزیت دندان میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل تکامل یافته ی نسل گذشته ی کامپوزیت­های میکروفیل می­باشند که این کامپوزیت ها در دهه هفتاد میلادی برای اولین بار ساخته شدند. کامپوزیت های میکروفیل از ذرات کوچکتر از 100 نانومتر با ترکیب مواد پلیمری و رزین های پرکننده ساخته شده اند. همین ویژگی اساسی باعث سهولت در پولیش و پرداخت دندان در فرآیند درمان و زیبایی ظاهری فرد داشته است. اما مقاومت و استحکام مناسبی  برای ترمیم و پولیش دندان های عقبی و تحمل فشاری که دندان های خلفی وارد می­ شود را ندارد به همین دلیل میکروفیل ها بیشتر برای درمان زیبایی در دندان­های جلو مورد استفاده قرارمی­گیرند.

از بهترین میکروفیل­هایی که امروزه در درمان­های دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می­گیرند Heliomolar از شرکت Ivoclar Vivadent و Renamel از شرکت Cosmedent می باشد.

 

کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانوهیبرید

کامپوزیت های هیبریدی در بین دو طیف وسیع از کامپوزیت های میکروفایل و ماکروفیل قرار دارند به عبارت ساده تر از قدرت و استحکام ماکروفیل ها و زیبایی و امکان پولیش میکروفیل ها به صورت همزمان برخوردار هستند.

کامپوزیت های هیبرید
کامپوزیت های هیبرید

 

ضمنا باید بگوییم که نوع کامپوزیت های هیبریدی به دلیل داشتن ذرات درشت تر بین 10 تا 50 میکرومتر از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما باز هم زیبایی و قابلیت پولیش لازم رو ندارند به همین دلیل در ترمیم دندان های خلفی بیشتر کاربرد دارند. اما میکروهیبریدها که ما به عنوان نسل جدید کامپوزیت می شناسیم و به تازگی وارد دنیای دندان . دندان پزشکی شده اند ، حاوی ذراتی کوچکتر از 100 نانومتر تا 1 میکرومتر می­ باشند . در این محدوده، مواد حاوی بار بالایی از فیلر هستند پس در نتیجه استقامت آنها بیشتر و بالا خواهد بود که علاوه بر فراهم کردن زیبایی و درخشش بیشتر به کمک ابزارهای پولیش و پرداخت دندان فراهم شده است. این ویژگی و خاصیت از تجمع پلاک در سطح ترمیم جلوگیری می­کند.

مهم ترین و ریشه ای ترین مشکل کامپوزیت های هیبریدی از دست دادن زیبایی ظاهرشان در گذشت زمان بر اثر استهلاک مواد است. در این فرآیند با خراب شدن ذرات رزین، فیلر های استقامت خود را از دست می­ دهند و مستعد کنده شدن هستند. به همین خاطر زیبایی و درخشش اولیه آنها در طی زمان و به مرور زمان دستخوش تغییر می­شود.

اضافه کردن ذرات نانو به ترکیب کامپوزیت های هیبریدی ، محصول جدید و بی همتایی را ارائه کرده است که تمامی کاربردهای کامپوزیت را در درمان های زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی را پوشش می ­دهد به نحوی که قابلیت دوام و پولیش را به حداکثر رسانده است و اگر از کامپوزیت های نانو هیبرید به درستی استفاده شود بیمار از فوائد زیادی برخوردار خواهد شد.

برای رزرو آنلاین نزد برترین متخصصان زیبایی لطفا کلیک کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز | بخش دندانپزشکی زیبایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا