مقالاتمقالات اورتوپدی

آیا تزریق ژل،درمان قطعی آرتروز است؟

تزریق ژل،درمان قطعی آرتروز است؟

طبیعت احساس درد برای تمامی افراد ناخوشایندی است و زیادی از بیماران به دنبال تسکین درد های خود هستند که می توان گفت یکی از آزار دهنده ترین درد ها مربوط می شود به حوزه دردهای مفاصل تواند به دلایل مختلفی در فرد بروز کند.

دکتر جعفر رضازاده فوق تخصص جراحی زانو

این درد ها می توانند بر اثر بیماری های مزمن مانند آرتروز به وجود بیایند و یا در نتیجه وارد شدن ضربه ای مهلک به مفاصل ایجاد شوند حالت بسیار دردناکی را برای فرد به وجود بیاورد که تحمل آن غیر ممکن می شود.

طبیعتاً فناوری های پزشکی و درمانی به این سمت می روند که بتوانند درمانهای جدید و مناسب برای این گونه دردها ارائه دهند و در اینجا نیز ما به نوعی درمان برای دردهای ناشی از آرتروز در ناحیه زانو می پردازیم و به شما روشی را معرفی میکنیم که در مراحل اولیه آرتروز و آرتروز خفیف می تواند برای تسکین درد شما گزینه مناسبی باشد.

زانو عضو مهمی از بدن ما است زیرا به کمک آن می توانیم به راحتی و نرم حرکت کنیم و همچنین به دلیل ساختار زانو ، دردهای آن می تواند بسیار مهلک باشد پس باید نسبت به پیشگیری و مراقبت از آن کوشا باشیم البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که آرتروز دلیل کشف شده مشخصی ندارد اما می توان با مراقبت از زانوها احتمال بروز آن را در بدن کاهش داد.

 

تزریق ژل

بطور کلی تزریق های مفصلی و بافتی در ارتوپدی در بعضی بیماری های سیستم حرکتی کاربرد دارد و یکی از روش های درمانی تزریق دارو به درون یا اطراف بافت های بیمار است.

تزریق درون بافت های حرکتی همیشه توسط پزشک متخصص جراحی زانو صورت می گیرد و هدف از این تزریق ها در غالب اوقات کم کردن التهاب بافتی و در نتیجه کاهش درد و تورم است که ممکن است به دلایل مختلف در بافت بیمار ایجاد شده باشد و با استفاده از این نوع تزریق پزشک التهاب را کمکم کند.

 

انواع تزریق های درون بافتی

خانواده کورتون ها داروهای قوی ضد التهابی هستند و استفاده از آنها حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد. از تزریق درون بافتی این داروها تنها در مواردی استفاده میشود که درمان های معمولی و کم خطرتر نتوانسته اند مشکل بیمار را مرتفع کنند و هیچگاه نباید از آنها به عنوان اولین قدم در درمان بیماری ارتوپدی استفاده کرد مگر در موارد بسیار معدود و طبق نظر متخصص.

تزریق درون بافتی عملی ظریف و مستلزم داشتن مهارت است. در صورتیکه دارو در محل درست خود تزریق نشود تاثیر مطلوبی نخواهد داشت و البته کورتون ها داروهای قوی ضد التهاب هستند ورود آنها به بدن صرف نظر از اینکه در چه محلی وارد شوند موجب جذب آن در جریان خون و رسیدن آن به همه بدن می شود.

این پدیده موجب میگردد هر درد و التهابی تا حدی تخفیف یابد و از تزریق های درون بافتی در تشخیص بیماری های ارتوپدی هم استفاده میشود و بطور مثال از تزریق داروهای بیحسی مانند لیدوکائین در درون مفاصل فاست ستون مهره میتوان در تشخیص علت کمردرد استفاده کرد.

دارو های دیگر که بصورت تزریق بافتی استفاده میشوند عبارتند از:

  • تزریق اسید هیالورونیک در درون مفصل
  • تزریق پلاسمای سرشار از پلاکت Plasma rich plasma PRP در درمان بعضی از تاندنیت ها

تزریق درون بافتی درمان قطعی است؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که تزریق درون بافتی بسته به نوع بیماری ممکن است تاثیر موقت یا دائم داشته باشد. ممکن است با تنها یک تزریق مشکل بیمار برای همیشه از بین برود.

در واقع ممکن است برای درمان نیاز به چند مرحله تزریق با فاصله چند ماه وجود داشته باشد و ممکن است هدف از تزریق تنها از بین بردن موقت درد و التهاب باشد تا بیمار بتواند بهتر در تمرین های کششی و تقویتی فیزیوتراپی شرکت کند.

انجام این تمرینات و نرمش ها جزء مهمی از درمان بسیاری از بیماری ها است و معمولا اگر دو بار تزریق کورتون در درون بافت موثر واقع نشود تزریق بیشتر تاثیری نخواهد داشت و کلا توصیه نمیشود کورتون درون بافتی بیش از سه بار در سال تزریق شود.

دکتر رضا زاده فوق تخصص جراحی زانو

تزریق کورتون

خانواده کورتون ها داروهای ضد التهابی قوی هستند که در درمان یا کنترل علائم بسیاری از بیمار ها بصورت وضعی، خوراکی، تزریقی یا استنشاقی مورد استفاده قرار میگیرند و یکی از موارد استفاده کورتون های تزریقی استفاده از آن بصورت تزریق در بافت دردناک است.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان و متخصصان جراحی زانو لطفا کلیک کنید.

این تزریق معمولا به توسط پزشک متخصص صورت میگیرد و معمول ترین کورتون هایی که بصورت موضعی تزریق میشوند متیل پردنیزولون و تریامسینولون هستند و کورتون ها در چند دسته از بیماری ها بصورت درون بافتی تزریق میشود که عبارتند از:

درون مفصل برای درمان آرتریت

در موارد روماتیسم مفصلی و یا در استئوآرتریت، مفصل بعد از مدتی به مرحله ای میرسد که دچار تخریب شدیدی شده و بیمار دچار درد زیادی خواهد شد و در این موارد میتوان برای کاهش درد بیمار از تزریق داخل مفصلی کورتون استفاده کرد و این تزریق ها گرچه تا مدتی (حدودا چند ماه) درد بیمار را از بین میبرند ولی تخریب مفصلی را بیشتر میکنند.

درون بورس برای درمان بورسیت

در واقع در بعضی موارد التهاب بورس مانند بورسیت اوله کرانون، بورسیت پره پاتلار، بورسیت تروکانتر یا دیگر بورسیت ها میتوان با تزریق کورتون به داخل بورس ملتهب درد و التهاب را از بین برد که در این موارد این عمل می تواند بسیار تاثیرگذار و آرامش بخش و بیمار باشد.

درون غلاف تاندون برای درمان تنوسینوویت

بطور مثال در انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر تزریق کورتون به داخل غلاف تاندون انگشت موجب کاهش التهاب و از بین رفتن علائم بیماری میشود و در بیمارانی که دچار این مشکل هستند می تواند تاثیر مثبت به سزایی بر روی دردهای آنها بگذارد.

اطراف محل اتصال تاندون به استخوان برای درمان تاندنیت

در مواردی که محل اتصال تاندون به استخوان دچار التهاب میشود میتوان با تزریق کورتون به محل درد و التهاب را کاهش داد مانند تاندنیت روتاتور کاف، تنیس البو، فاسئیت پلانتار (خار پاشنه)  و این تزریق در این موارد باعث کاهش چشمگیر التهاب و احساس رضایت در بیمار می شود.

در فضای اپیدورال نخاع

در مواردی تزریق کورتون در اطراف ریشه های عصبی نخاع میتواند موجب کاهش التهاب در ناحیه و در نتیجه کاهش فشار و بدنبال آن کاهش علائم درد سیاتیکی و دیگر علائم هرنی دیسک شود.

این تزریق بسیار حساس بوده و باید با هدایت فلوروسکوپ و در اطاق عمل و به توسط پزشک متخصص صورت گیرد و متخصصین بیهوشی، ارتوپدی و جراحی اعصاب این تزریقات را انجام میدهند تا بتوانند به طور دقیق تزریق را در محل مشخص انجام دهند و آسیبی به بافتهای اطراف نرساند.

در اطراف اعصاب

مواردی مانند تزریق کورتون در درون کانال کارپ برای درمان سندورم کانال کارپ یا تزریق در اطراف اعصاب کف پا در درمان نوروم مورتون انجام می شود که به این طریق اعصاب موضعی محل را بی حس می کنند تا درد موجود در محل از طریق طناب های عصبی  منتقل نشود.

پس از تزریق موضعی

تزریق معمولا در ابتدا کمی دردناك است و درد آن ممكن است كمی بیشتر از یك تزریق عضلانی باشد البته برای اینكه درد كم باشد معمولا مقداری داروی بیحسی مانند لیدوكائین به كورتیكواستروئید تزریقی اضافه میشود.

پس درد فقط در ابتدای تزریق است و بعد از چند ثانیه و حتی زمانی كه سوزن در درون بافت است متوقف می گردد و پس از تزریق بیمار تا چند ساعت احساس بیحسی در بافت می كند كه به علت تاثیر داروی بیحسی است كه به كورتون اضافه شده است.

پس از چند ساعت تا چند روز درد اصلی بیمار كه تزریق به خاطر آن انجام شده است از بین می رود و از بین رفتن درد ممكن است برای همیشه باشد و یا ممكن است بسته به نوع بیماری چند هفته تا چند ماه به طول انجامد ولی اگر شما یک بیمار با دردهای مفاصل باشید حتماً می‌دانید که این دردها بسیار آزاردهنده هستند و تصور آرام گرفتن آنها حتی برای چند ماه می‌تواند آرامش بخش باشد.

بنا به تجربیات و تحقیقات تاثیر تزریق درون بافتی كورتون همیشه قابل پیش بینی نیست و گاهی اوقات ممكن است در كاهش درد بیمار بسیار موثر بیفتد و در بعضی بیماران ممكن است تاثیر زیادی از خود نشان ندهد و ممكن است بعد از تزریق دردی در ناحیه ایجاد شود كه 24-12 ساعت هم بماند.

این درد میتواند همراه با قرمز شدن محل تزریق باشد و این پدیده را Flare reaction می نامند و به علت حساسیت به كورتون است و در این موارد باید محل تزریق را چند مرتبه و هر بار 15 دقیقه با خرده های یخ سرد كرد.

استفاده از یك داروی ضد درد مانند استامینوفن هم در این موارد مفید است و بعد از بعضی از تزریقات بافتی پزشك اندام را در بریس خاصی قرار میدهد تا مدتی بی حرکت باشد و این بی حرکتی ممكن است جزئی از درمان بوده و یا برای پیشگیری از آسیب های بیشتر بافت انجام گردد.

 

تزریق هیالورونیک اسید یا ژل

در واقع بیماری استئوآرتریت زانو که به آن آرتروز یا ساییدگی زانو هم می گویند بیماری شایعی است و با این حال ممکن است درمان آن مشکل باشد و درمان معمول آن تغییر در روش و آداب زندگی، فیزیوتراپی و استفاده از داروهای ضد التهابی است.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان و متخصصان جراحی زانو لطفا کلیک کنید.

در این بیماری غضروف مفصل خراب می شود و متاسفانه غضروف خراب شده توانایی ترمیم خود را ندارد و در آرتروز زانو خاصیت ویسکوزیته یا گرانروی مایع سینوویال هم تغییر میکند و غلظت ماده ای که به طور طبیعی در زانو وجود دارد و به آن اسید هیالورونیک می گویند کم می شود.

این ماده موجب لغزنده شدن سطح غضروف شده و به نظر میرسد با کاهش این ماده درد بیمار بیشتر می گردد و مدتی است که از روش خاصی در کنترل علائم این بیماری استفاده میشود که به آن Viscosupplementation یا مکمل روانساز میگویند.

در این روش با تزریق ژل خاصی به نام اسید هیالورونیک Hyaluronic acid به داخل زانو سعی در کاهش مشکلات بیمار می شود و به این منظور از دو نوع اسید هیالورونیک استفاده میگردد. یکنوع آن که طبیعی است و به آن هیالگان Hyalgan میگویند و نوع سنتتیک آن که بصورت مصنوعی ساخته میشود و به آن سین ویسک Synvisc میگویند.

مکانیسم دقیق تاثیر تزریق ژل در کاهش درد بیمار مشخص نیست و گرچه منطقی بنظر میرسد که با تزریق اسید هیالورونیک به داخل زانو خاصیت روان کنندگی و لغزندگی مایع سینوویال بیشتر میشود ولی احتمالا مکانیسم های دیگری هم در کار است چون بدن این ماده را چند ساعت تا چند روز پس از تزریق از داخل مفصل جذب کرده و بیرون میکشد ولی تاثیرات آن گاهی تا ماهها باقی میماند.

ممکن است تزریق این ماده موجب شود تا خود بدن شروع به تولید بیشتر آن در داخل مفصل کند و از تزریق ژل بیشتر در بیمارانی استفاده میشود که دچار آرتروز شدید زانو هستند و درمان های معمول کمکی به کاهش درد آنها نکرده است و از طرفی به عللی نمیتوانند عمل جراحی تعویض مفصل زانو را انجام بدهند.

تزریق داخل مفصلی آمپول های ۲ میلی لیتری این دارو به توسط پزشک صورت میگیرد. بیمار ۲-۱ روز پس از تزریق نباید فعالیت بدنی شدیدی انجام دهد. معمولا تزریقات در هیالگان بصورت هفتگی بمدت ۵ هفته و در سین ویسک بمدت سه هفته انجام میشود و پس از شش ماه میتواند دوره درمانی را بار دیگر تکرار کرد.

اینکه آیا واقعا تزریق ژل به داخل زانو میتواند درد بیمار را کاهش دهد یا خیر مورد اتفاق نظر پزشکان نیست و در مواردی که دارو موثر واقع میشود تاثیر آن تا چند ماه باقی میماند و یکی از مشکلات استفاده از این دارو گران بودن آن در مقایسه با درمان های دیگر است و ممکن است پس از تزریق دارو عوارضی مانند درد و گرمی و تورم زانو بوجود آید که معمولا پس از ۴-۳ روز خودبخود خوب میشود.

پلاسمای پر از پلاکت

پلاسمای پر از پلاکت یا پی آر پی یک فرآورده خونی است و برای تهیه آن ابتدا مقدار مشخصی از خون وریدی بیمار گرفته شده و سانتریفیوژ میشود.

سپس قسمتی از پلاسمای خون که با استفاده از سانتریفیوژ جدا شده و تراکم پلاکت در آن زیاد است جدا گشته و به درون بافت بیمار تزریق میشود و این تزریق ممکن است یک بار و یا چند مرتبه و با فاصله چند هفته انجام گردد.

از این فرآورده در درمان بیماری های زیر استفاده میشود

  • تاندنیت آشیل
  • تاندنیت روتاتور کاف
  • تنیس البو
  • تاندنیت کشکک

برای نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان و متخصصین جراح زانو درمشهد لطفا کلیک کنید.

مولف : امیر رستمی

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا