مقالاتمقالات جراحی بینیمقالات جراحی زیبایی

انواع جراحی پلاستیک و زیبایی

درباره انواع جراحی پلاستیک و زیبایی چه می دانید؟

در روزگاران قدیم علم پزشکی یک شاخه محدود از علوم بود که به درمان بیماری های اساسی و حاد می پرداخت و با حوزه اطلاعات محدود تنها در بخش درمان کاربرد داشت ولی با پیشرفت تکنولوژی و به دست آوردن ابزار های تشخیصی به مرور زمان و اطلاعات ما درباره بدن افزایش چشمگیری داشت که موجب شد تا علوم حوزه درمان پیشرفته فراوانی داشته باشد.

امروز با بکارگیری ابزارها و تکنولوژی های به روز انسان می تواند تغییرات بسیار دقیق و ظریفی رویه اندام ها انجام دهد که این امر سبب شده است که شاخه های علم پزشکی و جراحی ایجاد شود که قادر هستند کارهای بسیار شگفت انگیز انجام دهند.

همین پیشرفت چشمگیر موجب ایجاد تقاضای جدید در علم پزشکی شده است که در نتیجه آن در اکثر شاخه های علم جراحی بخشی به نام جراحی زیبایی اضافه شده که با انجام اعمال مختلف روی اندام ها به تناسب و زیباتر کردن آن ها می پردازد و طیف گسترده‌ای از اعمال جراحی را شامل می‌شود.

با استفاده از این ابزار قدرتمند علم پزشکی می تواند که در افراد مختلف به دلایل گوناگون ایجاد می شود را تا حد بسیار زیادی درمان کنند کیفیت زندگی بیماران را با تسویه ظاهرشان و نزدیک کردن آنها به حالت طبیعی بسیار بهبود بخش و همچنین به افرادی که دوست دارند ظاهر زیباتری داشته باشند کمک می کند تا به خواسته خود برسند.

 

یکی از جذاب ترین و پر طرفدار ترین شاخه های علم جراحی زیبایی مربوط به جراحی های پلاستیک می باشد که قطعاً همه ما درباره آن زیاد شنیده ایم اما شاید یک مقاله جامع راجع به آن نخوانده ایم تا بتواند به ما اطلاعات کاملی راجع به انواع این نوع جراحی و خصوصیات مربوط به آن ارائه کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با جزئیات بیشتر نسبت به انواع جراحی های پلاستیک و خصوصیات هر یک از انواع جراحی های پلاستیک آشنا کنیم تا بتوانید اطلاعات جامعی در این باره به دست آورید و در صورت نیاز به انجام این جراحی ها با دانش کامل با آن مواجه شوید تا بهترین نتیجه را متناسب با چیزی که انتظار دارید دریافت کنید پس با ما همراه باشید.

انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز
انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز

جراحی پلاستیک

شاید برخی از مخاطبین تصور کنند که وجود کلمه پلاستیک در اسمی جراحی به این دلیل است که در آن از ترکیبات شیمیایی و پلاستیک استفاده می شود اما باید بدانید که دلیل این نامگذاری این گونه نیست و اسم جراحی پلاستیک ریشه یونانی دارد و در واقع از کلمه یونانی بهنام پلاستیکوس گرفته شده است که در لغت به معنای قالب و شکل میباشد.

این علم یک شاخه شگفت انگیز از علم جراحی است که می تواند شکل و عملکرد اندام‌ها را مورد تغییر قرار دهد و در جراحی های پلاستیک بازسازی می تواند نقایص موجود در بسیاری از اندام ها را برطرف کند و به این ترتیب کیفیت زندگی بیمار را تغییر دهد که میتواند نواقص تولد فیزیکی همانند لب ترک‌خورده و بدریختی‌های گوش، آسیب‌های ضربه همانند گاز گرفتگی سگ یا سوختگی یا پس از معالجات بیماری همانند بازسازی سینه زنان پس از جراحی سرطان سینه را مورد درمان قرار دهد.

 

دسته دیگر از این جراحی های پلاستیک وجود دارد که اصطلاحاً به آن جراحی پلاستیک آرایشی یا جراحی پلاستیک زیبایی گفته می شود که در این نوع جراحی ها معمولاً بیمار از شکل و ظاهر یک اندام خود رضایت ندارد و به این ترتیب اندام وارد جراحی پلاستیک قرار می گیرد که مواردی همچون بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه‌ها، تغییر شکل بینی و برداشتن چربی از نقاط ویژه‌ی بدن از جمله آنها می‌باشند.

 

البته برخی از اعمال جراحی پلاستیک زیبایی خیلی شبیه به تعریف کلاسیک جراحی که در ذهن ما وجود دارد نیست که به معنای بریدن و دوختن و اعمالی مثل این باشد به عنوان مثال اعمالی مانند لیزر پوست و موهای زائد و همچنین اعمال جراحی پوست متخلخل برای بهبود زخم های شدید از نوع جراحی های زیبایی است که به شکل بریدن و دوختن نیست.

چهره هر انسان و بازخورد های او نسبت به اتفاقات و صحبت های دیگران می تواند توانایی ارتباط فرد با اشخاص مختلف همچنین ذهنیت دیگران نسبت به فرد مورد نظر تاثیر گذار باشد به همین دلیل امروزه افراد زیادی به دنبال این هستند که مناسب ترین ظاهری که می توانند را داشته باشند تا بتوان در زمینه خاص خود را متناسب با فضای ارتباطی خود بهترین نتیجه را دریافت کنند.

بعضی از افراد می‌خواهند که فقط یک بخش از صورت آنان مورد اصلاح قرار بگیرد و برخی دیگر نیز با ناهنجاری های ظاهری به دنیا می آیند که نیازمند انجام عمل جراحی برای اصلاح ناهنجاری خود هستند برای از بین بردن آثار پیری و افزایش سن دوست داریم جراحی پلاستیک قرار بگیریم که این علم پیشرفته قادر به انجام تمام این اعمال می باشد.

انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز
انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز

دلیل انتخاب جراحی پلاستیک

کل صورت، بینی، لب، گوش و گردن در ناحیه صورت از جمله مناطقی است که معمولاً مورد علاقه بیماران است که آنها را مورد جراحی قرار دهند تا ترکیب چهره آنها بهتر شود و بخش گسترده جراحی پلاستیک را تشکیل می دهد و جراحی زیبایی یک جزء دائمی از تخصص حلق و بینی است که ممکن است به دو مقوله تقسیم می‌شود:

 

  • جراحی پلاستیک بازسازی
  • جراحی پلاستیک زیبایی

 

جراحی پلاستیک بازسازی

برای آن دسته از بیمارانی انجام می‌شود که با این مشکلات صورت همانند لب و کام ترک‌خورده، گوش‌های برآمده و لبخند کج متولد می‌شوند و در واقع شرایط دیگری که در نتیجه‌ی تصادف، ضربه، سوختگی یا جراحی قبلی هستند نیز با این نوع جراحی اصلاح می‌شوند و همچنین علاوه بر این، برخی روندهای بازسازی موردنیاز می‌باشند تا بیماری‌های موجود همانند سرطان پوست را درمان کرد و اعمالی از این قبیل.

 

جراحی پلاستیک زیبایی

در حقیقت این نوع از عمل جراحی پلاستیک یک جراحی انجام شده به منظور ارتقاء ظاهر دیداری ساختارها و ویژگی‌های صورت است و در اين روش روندهای رایج شامل برجسته‌ سازی صورت، برجسته‌ سازی چشم، کاشت چانه و گونه، لیپوساکشن و روندها برای اصلاح چین و چروک صورت و همچنین جوانسازی می‌باشند و در حقیقت یک جراح حلق و بینی به خوبی آموزش می‌بیند تا تمام این مشکلات را نشان دهد تا تصویر روشن تری از وضعیت بیمار داشته باشیم.

 

آموزش ضروری

پزشکان متخصص حلق و بینی می‌تواند تا 15 سال آموزش دانشگاهی در جراحی پلاستیک دریافت کند و طی این مدت و آموزش های تخصصی بر روندهایی تمرکز کند که عناصر چهره را بازسازی می‌کنندو در این زمینه کاربرد دارند.

در واقع آموزش فوق‌ لیسانس شامل یک سال جراحی، عمومی، چهار سال در زمینه حلق و بینی می‌باشد و بسیاری به مدت یک تا دو سال در جراحی پلاستیک به تحصیل می‌پردازند و در این مدت مطالب تخصصی در این زمینه کسب می‌کنند.

پس از آزمون‌های دشوار انجام شده در نهایت این افراد توسط هیئت حلق و بینی این متخصصان  حلق و بینی ممکن است در تخصص جراحی دیگر نیز مانند جراحی سر و گردن و حلق و بینی، تخصص پیدا کنند.

چون در این دوره ها  آنها آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی کل سر و گردن را مطالعه می‌کنند و از این رو به صورت منحصر بفردی برای انجام روندهای اثرگذار بر کل صورت و تخصص های مربوط به این زمینه واجد شرایط می‌شوند.

 

انواع اختلالات قابل درمان با جراحی پلاستیک

جراحی پیوند بینی/سپتوپلاستی:

در این نوع جراحی با استفاده از تکنیک های مختلف  متناسب با شرایط بیمار و درخواستی از پزشکی دارد  بخش هایی از بینی برداشته و یا دستکاری می شود تا شکل نهایی مورد نظر  بیمار تا حد امکان فراهم شود و اگر بخواهیم  تعریف کلاسیک از این جراحی  ارائه کنیم باید بگوییم جراحی بینی خارجی و داخلی که در آن غضروف و استخوان بازسازی می‌شوند تا ظاهر و عملکرد بینی را بهبود بخشید.

جراحی پلک:

جراحی پلک یکی دیگر از شاخه های جراحی پلاستیک است که در آن متناسب با وضعیت پلک بیمار اعمال روی آن انجام می شود  تا بتوانند  حالت عادی  و نرمال  به چشم بیمار بدهند  یا به عبارت دیگر جراحی پلک بالا یا پایین به منظور بهبود ظاهر چشم‌ها.

 

ریتیدکتومی:

این روش نیز یکی از روشهای جوانسازی پوست  در شاخه جراحی پلاستیک است که در این روش  پوست قسمت مورد نظر که می تواند پوست صورت یا گردن باشد  با استفاده از تکنیک های جراحی  در جای خود کشیده می شود تا سطح پوست  به صورت صاف تر و جوان تر باشد و چین و چروک ها صاف شود  و یا می توان گفت جراحی پوست صورت و گردن به منظور کشیدن پوست و حذف چین و چروک اضافی.

 

برولیفت:

در این نوع جراحی نیز از تکنیک های شبیه به کشیدن پوست اما به اشکال متفاوت تر برای از بین بردن چین و چروک روی پیشانی و همچنین حالت شلی ابروها استفاده می شود تعریف مختصر آن به این صورت است  جراحی به منظور بهبود چروک‌های پیشانی و ابروهای پژمرده.

انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز
انواع جراحی پلاستیک در سلامتی بدون مرز

لیپوساکشن:

همانطور که از اسم این جراحت مشخص است  این روش برای بیرون کشیدن  چربی های اضافه و سخت  انجام می شود  به این صورت که پزشک با استفاده از روش های مختلف  چربی های ناحیه گردن و چانه را  از زیر پوست بیمار خارج می کند  یا به عبارت دیگر جراحی برای برداشتن چربی مازاد زیر چانه یا گردن.

ایمپلنت‌های چهره
ایمپلنت‌های چهره

ایمپلنت‌های چهره:

ایمپلنت ها جراحی هایی هستند که  برای افزایش حجم بخش های مختلفی از صورت استفاده می‌شوند و در آنها پزشک جراح برجسته سازی یک عضو در صورت بیماری می پردازد و به عبارت دیگر تعریف این نوع جراحی به این صورت است جراحی برای برجسته‌ترسازی ساختارهای معینی از صورت (گونه، لب‌ها، چانه)

 

اتوپلاستی:

این روش جراحی در  ناحیه گوش ها  مورد استفاده قرار می گیرد  به این صورت که پزشک با اعمال  اصلاحی روی بخش غضروفی گوش بیمار اقدام به تسویه شکل گوش و حالت بیرون زدگی آن انجام می دهد و این نوع جراحی برای بازشکل‌دهی غضروف گوش به نحوی که کمتر برآمده باشند.

 

روندهای سطح پوست:

این جراحی شامل اعمال سطحی مانند لیزر روی پوست می شود  که  ناخالصی ها و مشکلات سطحی پوست را  از طریق روش های  بدون نیاز به جراحی باز مورد ما قرار می دهند یا به عبارت دیگر جراحی با استفاده از لیزر، پوست‌های شیمیایی، خوردگی پوست به منظور بهبود صاف بودن پوست.

 

بازسازی صورت:

این شاخه از جراحی شامل اعمال گسترده می باشد که در کل به ترمیم و بازسازی آثار به جای مانده از حوادث مختلف و اعمال مختلف بر روی بیمار صورت می گیرد  و اهمیت زیادی در بخش زیبایی بیمار دارد  در واقع این جراحی برای بازسازی نقص‌های موجود در پوست صورت در نتیجه‌ی جراحی قبلی، آسیب یا بیماری. این شامل بازسازی نقص‌های حاصل از جراحی سرطان، بازدید زخم، ترمیم پارگی‌های صورت به خاطر ضربه‌های قبلی، حذف علائم تولد و اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی جمجمه، کام یا لب‌ها که می تواند این نوع جراحی را به یک شاخه جداگانه و کامل تمثیل کرد چون بسیار گسترده و متنوع است.

 

روندهای غیر جراحی:

همانطور که در مقدمه ابتدایی نیز گفته شد  بخشی از اعمال جراحی پلاستیک اصلا شباهتی به جراحی باز و دوخت و دوز ندارد و با استفاده از یک سری اعمال سطحی انجام می شوند و در واقع تکنیک‌های بکار رفته همانند پوسته‌های شیمیایی، میکرو درما برایزون و موارد قابل تزریق. موارد قابل تزریق، داروهایی هستند که زیر پوست قرار داده می‌شود تا ظاهر صورت را بهبود بخشید که شامل بوتاکس، موارد آرایشی، دیسپورت، رستیلان، جودرم، رادیس، اسکالپترا و غیره که نمونه‌های بارز از این نوع جراحی ها هستند که بدون جراحی باز و دوخت و دو که نمونه های بارز از این نوع جراحی ها هستند که بدون جراحی باز و و برش قابل توجه به درمان مشکلات بیمار می پردازد.

در این مقاله سعی شده تا اطلاعات جامعی در رابطه با انواع جراحی پلاستیک و اعمال آن ها به شما ارائه شود تا آگاهی مناسبی نسبت به این شاخه از علم جراحی پیدا کنید و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به خاطر داشته باشید که قبل از انجام هر نوع جراحی همه جوانب آن را بررسی کنید و مواردی همچون هزینه جراحی و درصد بیمه گذار و شرایط قبول هزینه ها را با بیمه گذار خود چک کنید تا در این زمینه‌ها با مشکلی روبرو نشوید زیر همان طور که می دانید این اعمال بسیار حساس و هزینه بر هستند.

برای رزرو نوبت به صورت آنلاین در وب سایت سلامتی بدون مرز لطفا کلیک کنید و از برترین پزشکان و جراحان متخصص زیبایی وقت بگیرید. برای مشاوره نزد جراحان نیز می توانید از طریق  فرم مشاوره رایگان با پزشک در ارتباط باشید.

منبع : سلامتی بدون مرز ، جراحی زیبایی در ایران 

نویسنده : امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا