مقالاتمقالات اورتوپدیمقالات متخصص درد

علائم پوکی استخوان در زنان | علل بروز پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان در زنان

همه ما اطلاعات پراکنده و محدودی راجع به پوکی استخوان داریم و اگر از یک شخص بپرسیم که پوکی استخوان چیست معمولاً می گوید که زمانی که جرم و چگالی استخوان کاهش پیدا کند انسان دچار پوکی استخوان میشود که این بیماری سبب شکننده شدن و آسیب پذیر شدن استخوانهای ما می گردد.

دکتر جعفر رضازاده فوق تخصص جراحی زانو

 پوکی استخوان متاسفانه جزو بیماری های چراغ خاموش است و شما تقریباً نمی توانید علائم آن را احساس کنید معمولاً زمانی که دچار شکستگی استخوان می‌شوید با معاینات پزشک متوجه وجود پوکی استخوان در استخوان های خود می شود که این یک زنگ خطر است اما ما در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی علائم هشدار دهنده پوکی استخوان را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید زودتر به تشخیص پوکی استخوان بپردازید و بتوانید سریعتر از بروز آن جلوگیری کرده و یا در هنگام وقوع آن را کنترل کنیم.

همچنین راهکار هایی به شما ارائه می دهیم تا بتوانید از بروز آن تا حد زیادی پیشگیری کنید که می تواند برای سلامت شما و عزیزانتان بسیار مفید باشد از شما را دعوت می کنیم به مطالعه این مقاله و امیدواریم که گامی در راستای سلامت خانواده شما برداریم.

 

علائم پوکی استخوان در زنان | علل بروز پوکی استخوان
علائم پوکی استخوان در زنان | علل بروز پوکی استخوان

علل بروز پوکی استخوان

پیش از آنکه به شما علائم بروز پوکی استخوان را بگوییم که بهتر است شما را با عللی که باعث ایجاد پوکی استخوان میشود آشنا کنیم زیرا این آگاهی می‌تواند بسیار به شما کمک کند و شاید خیلی از شما این سوال را داشته باشید که چرا پوکی استخوان در بدن ما ایجاد می شود پس به دنبال جواب این سوال میرویم.

ممکن است شما بدانید که استخوانهای ما بافتی زنده هستند و در درون آنها حفره هایی وجود دارد این حفره ها با بالا رفتن سن بزرگتر از حد نرمال خود بزرگ می شود و در نتیجه آن تراکم استخوان ما کاهش پیدا می کند و جرم موجود در حجم مشخص استخوان کاهش می یابد.

به همین دلیل استخوان ها شکننده می شوند و در مقابل ضربه آسیب پذیر خواهند شد که این فرایند معمولاً در سنین پیری رخ می دهد زیرا در دوران جوانی بدن استخوان زیادی می سازد و مخصوصاً در سنین پس از ۲۰ سالگی این ساخت استخوان به اوج خود می رسد و پس از گذراندن این دوره میانسالی کم کم میزان ساخت استخوان در بدن کاهش می یابد که نتیجه آن بزرگ شدن حفره های درون استخوانی با کم شدن تراکم استخوان های ما می باشد.

پوکی استخوان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مثلاً وقتی به دلیل اختلالات هورمونی و استروئیدی تراکم استخوان شما کاهش پیدا می‌کند و یا زمانی که به دلیل مصرف بعضی داروها که به دست پزشکان تجویز شده است و داروهای استروئیدی مانند استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی تراکم استخوان شما کاهش می یابد اصطلاحاً به آن استخوان ثانویه گفته می شود که به دلایل ثانوی رخ می دهد.

در واقع در این موارد تجمع استروئید ها در خون مانع از جذب کلسیم در استخوان ها می شود و استخوان ها از نوعی سوء تغذیه رنج می برند که موجب کاهش تراکم استخوان ها می گردد و می‌توان با کاهش حجم استروئید ها در خون با این نوع از پوکی استخوان مقابله کرد.

عوامل دیگری نیز هستند که موجب ایجاد پوکی استخوان می شوند که از جمله آنها می توان به تزریق هورمون تیروئید اشاره کرد که هورمون تیروئید برروی بازتولید سلول های استخوانی تاثیر می گذارد و طبیعتاً موجب تسریع پوکی استخوان در فرد می شود همچنین بعضی از عادات غذایی نامناسب مانند مصرف الکل سیگار می‌تواند موجب تسریع روند پوکی استخوان در فرد شود و شانس ابتلا به پوکی استخوان را در بزرگسالان افزایش دهد.

 

علائم پوکی استخوان

همانطور که در توضیحات اول مقاله گفته شد بیماری پوکی استخوان از نوع بیماری های خاموش است و تشخیص اینکه آیا شما پوکی استخوان دارید یا نه بسیار مشکل می باشد و شاید با بروز یک حادثه با یک تحریک کوچک  متوجه این مشکل شویم.

مثلاً  وقتی سرفه  محکم یا عطسه می کنی  دچار شکستگی شوید و از آنجا بفهمید  که دچار پوکی استخوان هستند ولی علایمی هستند که می‌توانند برای شما هشدار دهنده باشند که ممکن است دچار این بیماری شده باشید که در اینجا تعدادی از این علائم را به شما ارائه می دهیم.

علائم پوکی استخوان در زنان | علل بروز پوکی استخوان
علائم پوکی استخوان در زنان | علل بروز پوکی استخوان

شکستگی

معمولاً شکستگی جزو اولین و معمول ترین نشانه هایی است که در بیماران مبتلا به پوکی استخوان رخ می دهد و آنها را آگاه می کند که دچار پوکی استخوان هستند.

پوکی استخوان علامت مشخص بالینی ندارد ولی می‌توان اینگونه گفت که تمام افراد مبتلا به پوکی استخوان با شکستگی روبه‌رو می‌شوند و آن را تجربه می‌کنند شکستگی به دلیل کم شدن تراکم استخوان ایجاد می شود.

در اینجا این سوال پیش می آید که چه چیزی موجب ایجاد این شکستگی ها در افراد مبتلا به پوکی استخوان می شود که می توان به این سوال اینگونه پاسخ داد:

به طور کلی در افراد سالم شکستگی به این شکل ایجاد می شود که یک نیرو یا فشار در طی زمان به استخوانی فشار می آورد و آن را ضعیف میکند و پس از مدتی در اثر یک فشار ناگهانی و زیاد که به استخوان وارد میشود فرد دچار شکستگی استخوان می شود.

اما در بیماران مبتلا به پوکی استخوان این‌گونه نیست و فرد مبتلا ممکن است با یک فشار کوچک در حد یک عطسه یا سرفه دچار شکستگی در ناحیه استخوان شود و به این دلیل به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که شکستگی های عادی در افراد معمولی با حوادث همچون افتادن از ارتفاع و یا جراحت شدید ورزشی رخ می دهد اما افراد مبتلا به پوکی استخوان معمولاً با فشار های بسیار کوچک دچار شکستگی استخوان می شود.

درمان این شکستگی ها هم به این صورت است که معمولاً پزشکان استخوان‌ها را در موقعیت مناسب قرار می دهند و با استفاده از گچ هایی از نوع فایبرگلاس استخوان ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارند تا در طی درمان استخوان ها از جای خود تکان نخورد.

البته در مواقعی که شکستگی ها شدید و گسترده باشد راهی جز عمل جراحی و استفاده از ابزارهای مانند آتل و پلاتین و ابزارهای دیگر که مخصوص این کار هستند نیست.

شکستگی متقاطع مچ

در این حالت از شکستگی مشاهده می کنیم که استخوان زند زبرین بیمار دچار شکستگی می شود که در نتیجه آن موج به حالت غیر معمولی خم می شود و این حالت بسیار دردناک خواهد بود و بیمار قادر به برداشتن جسم از روی زمین نیست شکل بدی نیز ایجاد می‌شود که در نتیجه شکستگی استخوان بزرگ ساعد بیمار است.

شایع ترین عاملی که می تواند باعث ایجاد این نوع از شکستگی شود پوکی استخوان می باشد و به این شکل از شکستگی مچ دست شکستگی عرضی گفته می شود که در حالت عادی معمولاً ایجاد نمی شود و می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به انواع آن اشاره خواهیم کرد:

 

  • شکستگی باز، اگر استخوانی که دچار شکستگی شده پوست را پاره کند.
  • استخوان خرد شده، اگر استخوان‌ها بیش از دو قطعه شوند.
  • شکستگی داخل مفصلی، در صورتی که استخوان داخل مچ دست شما بشکند.
  • شکستگی برون- مفصلی، زمانی که استخوان شکسته شود اما مفصل شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

این نوع از شکستگی که به شکستگی های ارزی نیز معروفند می توانند طبقات مختلفی داشته باشند و باید در صورت مشاهده آنها در اولین وقت به پزشک مراجعه کرد و آنها را مورد پیگیری قرار داد که معمولاً تیم درمان برای درمان این نوع از شکستگی ها از اعمال مانند فیزیوتراپی و اعمال تخصصی دیگر استفاده می کنند و همچنین برای کاهش درد بیمار از داروهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن و داروهای آرام بخش دیگر استفاده می کنند تا درد بیمار کاهش یابد اما باید به خاطر داشته باشیم که این نوع شکستگی ها باید خیلی زود مورد پیگیری قرار بگیرد.

شکستگی مفصل ران

یکی دیگر از اتفاقاتی که در افراد مبتلا به پوکی استخوان بروز می‌کند و مشاهده انواع شکستگی ها در قسمت مفصل ران است که می تواند انواع مختلفی داشته باشد و معمولاً به دلیل بروز شکاف ی در قسمت های فوقانی استخوان مفصل ران ایجاد میشود و باید به سرعت مورد پیگیری قرار بگیرد و خود انواع مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

 

شکستگی گردن استخوان ران

این نوع شکستگی در حدود  ۵ سانتی استخوان ران و جایی که سر استخوان به حفره متصل می‌شود اتفاق می افتد و گردن استخوان ران می‌تواند جریان خون را به توپ ران متوقف کند که در نتیجه آن استخوان تضعیف شده و دچار شکستگی می‌شود.

 

شکستگی درون کپسولی

در این نوع شکستگی توپ و حفره‌ی مفصل ران شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در نتیجه منجر به پارگی عروق خونی می‌شود که خون را به سمت توپ مفصل می‌برند و نتیجتا استخوان دچار ضعف و شکستگی میشود.

 

شکستگی اینترتروکانتریک

در این شکستگی آسیب  کمی دورتر از مفصل رخ می‌دهد به طوری که جریان خون بر استخوان ران شما تاثیر نمی‌گذارد.

این نوع از شکستگی بسیار حائز اهمیت و مهم است زیرا در ناحیه ای رخ می دهد که به دلیل حساسیت به وجود جریان های مختلف جریان خروشان را تحت تأثیر خود قرار می دهد و می تواند اثرات مختلفی روی بخش‌های دیگر بدن شما داشته باشد به همین دلیل باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید و مشکل شما دقیقاً شناسایی شود.

روند درمان در این نوع اختلال به این صورت است که باید بیمار بعد از شناسایی و مشخص شدن مشکل دقیق در عمل جراحی قرار بگیرد و مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی جایگزین شود و به این صورت قسمت آسیب دیده که جریان خون شما را نیز مختل کرده است برداشته می شود و یک مفصل مصنوعی به جای آن گذاشته می‌شود.

با این کار استخوان آسیب دیده خارج می شود و مشکلات موجود در جریان خون شما نیز برطرف می گردد و پس از عمل جراحی باید مدتی تحت درمان های فیزیوتراپی قرار بگیرید تا وضعیتش بهبود پیدا کند و بتوانید مانند گذشته راه بروید.

 

کوتاه شدن قد

همانطور که در این مقاله گفته شد پوکی استخوان علائم مشخصی ندارد اما از بعضی از اتفاقات می توانید به وجود پوکی استخوان در بدن خود پی ببریم که یکی از این اتفاقات کوتاه شدن ناگهانی قد شما می باشد که اگر مشاهده کردید که قدتان به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیل دیگری کوتاه شد باید این شک در شما بیدار شود که ممکن است دچار پوکی استخوان باشید.

یکی از اولین جاهای که پوکی استخوان به آن حمله می کند ستون فقرات می باشد که ممکن است باعث افت در قسمت ستون فقرات شما شود که در نتیجه آن شما احساس کنید که به صورت مکرر قدتان کوتاه تر می شود و همچنین اگر این کوتاه شدن قد مربوط به پوکی استخوان باشد شما شاهد علایم دیگری نیز خواهید بود که در قسمت پایین برخی از آنها را نام ببرید و اگر این علائم را همراه با کوتاه شدن قد خود را به صورت مکرر مشاهده نمودید باید برای درمان به پزشک معالج مراجعه کنید.

 

  • تجربه‌ی مکرر بی‌حسی و گزگز در برخی از نواحی بدن‌تان.
  • بروز مشکل در راه‌ رفتن‌تان
  • بی‌اختیاری ادرار

 

در صورت مشاهده این علایم حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از عکسبرداری های پیشرفته سی تی اسکن و ایکس تراکم استخوان شما اندازه گیری شود و در صورتی که برای پزشک معالج شما مسجل شد که شما دچار پوکی استخوان هستید احتمالاً از یکی از راه های زیر برای درمان پوکی استخوان شما استفاده خواهد شد.

  • فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اصلی و عضلات حمایت‌کننده‌ی نخاع.
  • مکمل کلسیم را برای حفظ قدرت استخوان و حفظ تراکم استخوان مصرف کنید.
  • مصرف بعضی از داروها برای القاء تشكیل استخوان جدید.
  • انجام عمل جراحی برای بازگرداندن ارتفاع مهره‌ها و قرار دادن سیمان استخوانی به طوری که در آینده، مهره‌های شما دوباره افت نخواهد کرد.

احساس درد در قسمت پایین کمر

نکته‌ی دیگری که می‌تواند علائم پوکی استخوان یا استئوپروز درد کمر است که این اختلال معمولا بین افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله اتفاق می‌افتد و به دلیل پیری درون بدن و همچنین پوکی استخوان است زیرا پوکی استخوان می‌تواند سبب شود که تراکم استخوان‌تان به طور ناگهان کاهش بیابد.

هر زمان که در قسمت پایین کمرتان احساس درد داشتید، باید با مصرف دارو در منزل، عدم انجام فعالیت جسمانی بیش از حد و استفاده از چند تکه یخ در منطقه‌ی درد در کمرتان به درمان آن بپردازید و همچنین می‌توانید از دارو برای از بین بردن درد استفاده کنید داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن.

اما هنگامی که احساس می‌کنید که عصب‌ها گزگز می‌کنند و احساس ضعف عضلانی دارید، ممکن است لازم باشد به دنبال درمان پزشکی در بیمارستان باشید، زیرا اگر این مشکل جدی‌تر شود و شاید لازم باشد که عمل جراحی انجام بدهید.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین برای متخصصین ارتوپد لطفا کلیک کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز | متخصص ارتوپد

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا