مقالاتمقالات متخصص زنان

عمل لاپاراسکوپی رحم و لاپاراسکوپی تخمدان را بهتر بشناسیم

در مورد عمل لاپاراسکوپی رحم و لاپاراسکوپی تخمدان  چقدر اطلاعات دارید؟ ایا تا به حال نام عمل لاپاراسکوپی رحم و لاپاراسکوپی تخمدان را شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم به یکی از این فناوری های پیشرفته که برای تشخیص و درمان در حوزه بیماریهای زنان و مشکلات رحمی استفاده می‌شود بپردازیم و شما را هر چه بیشتر با این فناوری و روش بسیار کارآمد آشنا کنیم و امیدواریم که این شناخت برای شما مفید باشد.

عمل لاپاراسکوپی رحم و لاپاراسکوپی تخمدان را بشناسیم

در گذشته های دور فناوری های مربوط به علم پزشکی بسیار محدود بود و جمعیت زیادی از افراد در اثر بیماری های مختلف که بسیاری از آنها در آن زمان ناشناخته بود جان خود را از دست می دادند یا برای همیشه دچار نقص عضو می شدند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هر حوزه از علوم پزشکی فناوری های فراوان و به روزی وجود دارد که موجب شده است کیفیت زندگی افراد بالاتر رفته و افراد جامعه سالم ترند و بیشتر عمر می کنند این قضیه را مدیون و پیشرفت تکنولوژی های حوزه پزشکی هستیم.

وقتی درباره حوزه سلامت با هم صحبت می کنیم و مخصوصاً زمانی که بحث سلامت خانواده مطرح می شود اولین مطلبی که به ذهن ما خطور می کند مباحث سلامت بانوان است زیرا خانمها در خانواده ها و جوامع انسانی نقش مهمی را در سلامت کل خانواده ایفا می کنند.

به عبارت دیگر نمی توانیم خانواده سالمی داشته باشیم در حالی که بانوانان خانواده از سلامتی برخوردار نباشد و این عامل می‌تواند تاثیر روانی زیادی بر روی خانواده اعمال کند.

همچنین سلامت جسمانی بانوان بر روی سلامت افراد خانواده تاثیر گذار است این است که باید نسبت به حوزه سلامت بانوان بسیار حساس و با دقت عمل شود و این مطلبی است که در توسعه دهندگان فناوری های پزشکی نیز نهادینه شده است و بخش چشمگیری از فناوری های به روز که به بازار عرضه می شوند مخصوص حوزه سلامت بانوان می باشد.

این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که در صورت ای ما می توانیم از تکنولوژی های به روز در حوزه های درمانی و زیبایی بهترین استفاده را ببریم که درباره آنها اطلاعات جامعی داشته باشیم تا در صورت نیاز به انجام آن اقدامات درگیر تبلیغات نشویم و بازیچه افراد سودجو نگردیم و بتوانیم با شناخت کافی از محاسن و معایب هر روش آن را انتخاب کنید تا هم از نتیجه لذت ببرید و هم دچار عارضه های ناخواسته نشوید.

عمل لاپاراسکوپی رخم

یکی از فناوری های به روز که در حوزه تشخیص و همچنین درمان برای  مشکلات حوزه رحم در بانوان استفاده می شود و می تواند  روش بسیار تاثیر گذار و  مفیدی باشد لاپاراسکوپی است  که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم ولی اگر بخواهیم  در ابتدا یک توضیح کلی ارائه دهیم  باید بگویم که لاپاراسکوپی (Laparoscopy)، روش جراحی تشخیصی و درمان است که کاربردهای زیادی دارد و برای خانم ها در رحم و تخمدانها به منظور مختلف ممکنه مورد استفاده قرار بگیرند.

در عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدانها بدون اینکه شکم را باز کنند، با دوربین داخل حفره شکم را می بینند و عمل جراحی را انجام می دهند که جزئیات چگونگی انجام این عمل و همچنین عوامل موثر بر آن و محاسن و معایب آن نیز در ادامه این مطلب برای شما توضیح داده می شود تا هر چه بیشتر با این روش آشنا شد.

برای ارتباط با پزشکان متخصص زنان و زایمان سلامتی بدون مرز روی لینک کلیک کنید و رزومه هر پزشک را مطالعه بفرمایید.

عمل لاپاراسکوپی

اگر بخواهیم توضیحی جامع در رابطه با عمل لاپاراسکوپی خدمت شما ارائه کنیم به نظر می رسد که ابتدا بهتر است به تاریخچه آن رجوع کنیم تا با مراحل رشد این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

عمل لاپاراسکوپی رحم
عمل لاپاراسکوپی رحم

در واقع عمل لاپاراسکوپی از سال 1900 پا به عرضه گذاشت و از آن زمان تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته بطوری که امروزه اکثر عمل جراحی در تمام  رشته های جراحی و طب سعی براین می کنند که از روش  کم تهاجمی تر استفاده کنند.

یکی از این روش ها لاپاراسکوپی و هیسترسکوپی در رشته زنان است و لاپاراسکوپی جراحی جایگزین جراحی باز است و در این عمل از یک لاپاراسکوپی استفاده می شود که داخل ناحیه لگن را بررسی می کند و جراحی باز اغلب نیاز به یک برش بزرگ دارد.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

در حقیقت یک لاپاراسکوپ یک تلسکوپ بلند و روشن است و این تلسکوپ به دکتر اجازه می دهد داخل بدن شما را ببیند و لاپاراسکوپی تشخیصی می تواند تعیین کند آیا بیماری مانند بیماری اندومتریوز و فیبروم یا میوم رحم دارید یا خیر و همچنین می تواند نوعی درمان باشد و با استفاده از ابزارهای مینیاتوری، پزشک می تواند انواع جراحی ها را انجام دهد که در قسمت پایین به انواع این جراحی ها به صورت موردی اشاره خواهیم کرد:

  • برداشتن کیست تخمدان
  • بستن لوله ها، که یکی از روش های جلوگیری از بارداری است
  • هیسترکتومی

بطور معمول لاپاراسکوپی زمان بهبودی کوتاه تری نسبت به جراحی باز دارد و بیمار می تواند بعد از 24 ساعت مرخص شده و در منزل استراحت کند و همچنین زخم های کوچکتری ایجاد می شود و احتمال عفونت در این روش بسیار کمتر است و متخصص زنان، جراح عمومی یا متخصصان دیگر می توانند این عمل را انجام دهند.

عمل لاپاراسکوپی رحم
عمل لاپاراسکوپی رحم

دلیل انتخاب لاپاراسکوپی

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا و در چه زمان هایی  باید اسلام را سکوتی استفاده کرد و این روش پیشنهاد می شود  و اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم  از لاپاراسکوپی می تواند برای تشخیص، درمان، و یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد و این روش تشخیصی گاهی اوقات به درمان تبدیل می شود و بسته به شرایط بیمار و بررسی های انجام شده که با دستور پزشک انتخاب می شود  و اگر بخواهید به طور موردی برخی از دلایل لاپاراسکوپی تشخیصی را برای شما شرح دهیم می توانیم این موارد را به صورت زیر بیان کنیم:

  • انواع موارد ناباروری
  • در بیماری التهابی لگن
  • در موارد سرطان دستگاه تولید مثل

همچنین اگر بخواهیم به تعدادی از درمان هایی که توسط تکنولوژی لاپاراسکوپی انجام می‌شود اشاره کنیم می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  • برداشتن تخمدانها
  • برداشتن کیست تخمدان
  • برداشتن میوم
  • مسدود کردن جریان خون به فیبروم
  • تخریب بافت اندومتر، که درمانی برای
  • آندومتریوز است
  • از بین بردن چسبندگی
  • معکوس کردن عمل جراحی جلوگیری از بارداری (بستن لوله ها)

آمادگی قبل از لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی نیز مانند دیگر اعمال پزشکی نیازمند یک سری آمادگی‌های قبل از عمل می باشد که بیمار باید آنها را رعایت کنند و در این قسمت این موارد برای شما به صورت دسته بندی شده ارائه می شود:

  • آماده سازی بستگی به نوع عمل جراحی دارد و ممکن است نیاز به آزمایش های تصویربرداری داشته باشید و پزشک شما توصیه کند چیزی نخورید.( حدود 12 ساعت ناشتایی لازم است) که در صورت نیاز و تشخیص پزشک شما باید حتما این آزمایشات را انجام دهید
  • در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید و همچنین اگر مواد مخدر و مکمل های بدون نسخه مصرف می کنید هم به پزشک اطلاع دهید و ممکن است لازم باشد قبل از این عمل آنها را متوقف کنیدزیرا داروها و مواد مکمل بسیار ساده از نظر شما می‌تواند روال عمل را تحت تاثیر قرار داده و برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد باید حتماً درباره آنها با پزشک خود صادق باشید و تمامی اطلاعات را به وی بدهید.
  • از یک دوست بخواهید بعد از عمل جراحی همراهتان باشد و به هیچ عنوان بعد از عمل رانندگی نکنید و همچنین شاید برای حرکت کردم بعد از عمل کمی مشکل داشته باشید که چیز خاصی نیست و با استراحت برطرف می شود.
  • در برخی موارد نیاز است که شما ناشتا باشید زیرا در برخی موارد در هنگام کار بر روی شکم شما نیاز است که فضای کافی برای دسترسی به پزشک وجود داشته باشد و باید شکم شما خالی باشد تا پزشک بتواند به راحتی در محیط کار کند.

مرحله عمل لاپاراسکوپی

در این قسمت قصد داریم که شما را با چگونگی انجام عمل لاپاراسکوپی آشنا کنیم و مراحل آن را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید:

  • نکته اول این است که عمل لاپاراسکوپی تقریبا همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً جز موارد خاص از بیهوشی کامل برای انجام این عمل استفاده می‌کنند.
  • در واقع پس از بیهوشی و وقتی خوابیدید، یک لوله کوچک به نام کاتتر برای جمع آوری ادرار وارد می شود و یک سوزن کوچک برای پر کردن شکم با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود و این گاز دیوار شکم را از اندام های شما دور نگه می دارد و این خطر آسیب را کاهش می دهد و موجب می شود که تا حد امکان از اعضای دیگر داخل شکم شما آسیب نبیند.
  • پس از آن جراح یک برش کوچک در ناف ایجاد می کند و لاپاراسکوپ را وارد می کند و تصاویری روی صفحه نمایش ایجاد می شود.
  • اتفاق بعد از عمل جراحی بستگی به نوع عمل جراحی دارد و برای تشخیص، پزشک ابتدا به بررسی اندام داخلی شما می پردازد سپس در صورت نیاز عمل جراحی انجام می دهد و اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشید، برش های دیگری نیز ایجاد می شود و سپس ابزار از طریق این برش ها وارد می شوند و عمل جراحی با استفاده از یک لاپاراسکوپ به عنوان راهنما انجام می شود.
  • پس از اتمام عمل، تمام ابزار خارج می شوند و برش ها با بخیه بسته می شود و دوره بهبود آغاز می شود که تقریبا پس از این مرحله اقدام خاصی برای شما انجام نمی‌شود و معمولاً شما به بخش منتقل می شوید.

زمان مناسب برای لاپاراسکوپی

در واقع شما در هر زمان می توانید بعد از تشخیص این عمل را انجام دهید. اما ترجیحا بهتر است 5 روز بعد از پریود این عمل انجام شود و به گفته دکتر صالحی بهترین زمان عمل لاپارا زمانی است شما پریود نباشید و پزشک زمان مناسب را به شما می‌گوید و ممکنه به مدت یک ماه تا چند ماه پزشک دارویی تجویز کند و بعد عمل جراحی انجام بشود.

بايد به اين نکته توجه داشته باشید که مدت زمان انجام عمل لاپاراسکوپی متغییر خواهد بود و بسته به نوع عمل لاپارا و مهارت پزشک متخصص دارد اما ممکنه از نیم ساعت برای تشخیص تا چند ساعت برای جراحی و درمان طول بکشد.

نقش لاپاراسکوپی در بارداری

امروزه وقتی از روش های درمانی برای ناباروری صحبت می کنیم لاپاراسکوپی یکی از روش هایی است که در تشخیص ناباروری استفاده میشود و میزان چسبندگی، بیماری آندومتریوز، انسداد لوله های تخمدان و …. که هریک دلیلی بر ناباروری فرد است با این روش مشخص و برطرف میشود. بنابراین عمل لاپاراسکوپی باعث افزایش شانس باروری شما میشود.

برای رزرو نوبت با کارشناسان ما در سلامتی بدون مرز در ارتباط باشید.

وق

عوارض لاپاراسکوپی

طبیعت آن هر عمل جراحی به صورت ناخواسته می تواند یکسری عوارض قابل پیش بینی را به همراه داشته باشد که تقریباً طبیعی است و عوارض ناشی از عمل لاپاراسکوپی می تواند به صورت آسیب پوستی و عفونت مثانه عوارض جانبی رایج این عمل است و عوارض جدی تر نادر هستند با این حال، این عوارض عبارتند از:

  • آسیب به عروق خونی، مثانه، روده، رحم، و دیگر ساختارهای لگن
  • آسیب عصبی
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادرار

همچنین شرایطی که خطر عوارض خود را افزایش می دهد عبارتند از:

  • جراحی قبلی شکم
  • چاقی
  • لاغری بیش از حد
  • اندومتریوز شدید
  • عفونت لگن
  • بیماری مزمن روده

گاز مورد استفاده برای پر کردن حفره شکمی در صورت وارد شدن به رگ های خونی عوارض ایجاد می کند پس در طی دوره بهبودی، به بدن خود توجه کنید و هرگونه عوارض جانبی را بنویسید و به پزشک اطلاع دهید.

نکات بعد از عمل لاپاراسکوپی

١. پس از عمل جراحی، پرستاران علائم حیاتی شما را بررسی می کنند. تا زمانی که بیهوشی برطرف نشود، در اتاق بازیابی خواهید ماند. تا زمانی نتوانید ادرار کنید، مرخص نخواهید شد. سخت ادرار کردن یکی از عوارض جانبی استفاده از کاتتر است.

٢. زمان بازیابی متفاوت است و به عمل جراحی بستگی دارد. ممکن است چند ساعت پس از عمل جراحی به خانه فرستاده شوید. همچنین ممکن است برای یک یا چند شب در بیمارستان بمانید.

٣. پس از عمل جراحی، ناف و شکم حساس می شود. ممکن است کبودی روی شکم دیده شود. گاز داخل بدن باعث درد قفسه سينه، قسمت مياني و شانه ها می شود. همچنین احتمال دارد در طول روز حالت تهوع داشته باشید.

۴. قبل از رفتن به خانه، پزشک دستورالعملی در مورد نحوه مدیریت عوارض جانبی به شما می دهد. پزشک ممکن است داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

۵. بسته به جراحی، از شما خواسته می شود چند روز یا چند هفته استراحت کنید. ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا به فعالیتهای عادی باز گردید.

۶. استحمام 48 ساعت بعد از عمل لاپاراسکوپی مجاز است

٧. مقاربت با توجه به شرایط بیمار است و پزشک به شما زمان انجام را می گوید، همچنین فعالیت روزمره قابل انجام است اما کار سنگین و ورزش لیفتینگ تا ۶ هفته نباید انجام شود.

عوارض جدی لاپاروسکوپی رحم و تخمدان نادر است. با این حال در صورت مشاهده عوارض زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید شکم
  • تهوع و استفراغ طولانی مدت
  • تب 101 درجه فارنهایت یا بالاتر
  • خونریزی شدید در محل برش
  • درد هنگام ادرار یا حرکت روده

بطور کلی نتایج این عمل ها معمولا خوب است و این تکنولوژی به جراح اجازه می دهد به راحتی بسیاری از مشکلات را ببینید و تشخیص دهد و زمان بازیابی نیز در مقایسه با جراحی باز کوتاه تر است.

برای نوبت گیری آنلاین نزد برترین متخصصان زنان در سلامتی بدون مرز لطفا کلیک کنید.

مولف : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا