مقالاتمقالات جراحی زیبایی

تزریق ژل بهتر است یا چربی

تزریق ژل بهتر است یا چربی برای صورت

با بالا رفتن سن انسان و بروز نشانه های پیری افرادی که به دنبال چهره جوان و شاداب هستند وارد یک جدال سرسخت می شوند زیرا باید با سیکل طبیعی بدن مبارزه کنند و این اصلاً مبارزه آسانی نیست و باید با اطلاعات کافی و دانش روز جلو بروند تا بتوانند نتیجه ای که دوست دارند را بگیرند تا این نتیجه مداوم و مانا باشد برای همین به تزریق ژل و چربی روی می آورند.

به تدریج با افزایش سن بافت های پوست کلاژن و چربی خود را از دست می دهند و این امر موجب می شود که استحکام پوست در نقاط مختلف  دچار مشکل شود و پوست ما کم کم دچار افتادگی شود که به چهره ما حالتی خسته می دهد و موجب می شود که چین و چروک های صورت ما و یا ضایعات پوستی دیگر بیشتر از قبل نمایان شوند.

تزریق ژل بهتر است یا چربی
تزریق ژل بهتر است یا چربی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی راههای مختلفی وجود دارد که شما بتوانید جای خالی چربی و کلاژن از دست رفته و حجم خالی شده آنها را پر کنید تا چهره شما را زیباتر و جوان تر به نظر برسد.

امروزه افراد زیادی از انواع ژل های موجود برای حجم دادن به صورت صاف کردن چین و چروک ها و حجم دادن به لبها استفاده می کنند که این روش ها بدون نیاز به شکافتن پوست و از طریق تزریق صورت میگیرد و انواع گوناگونی دارد.

فیلر ها یا همان حجم دهنده ها به دو شکل مختلف  هستند که نوع اول انواع ژل ها می باشد و نوع دوم تزریق چربی.

اکثر افرادی که برای این نوع اعمال پزشکی مراجعه می کنند یک سوال اصلی دارند و آن هم این است که کدام یک از این روش ها مناسب تر است و آیا آنها تزریق ژل را انتخاب کنند یا تزریق چربی که در این مقاله ما به توضیحی کامل از محاسن و معایب این دو می پردازیم تا اطلاعات جامعی به شما ارائه دهیم و دید مناسب تری نسبت به آن ها داشته باشید و بتوانید انتخاب بهترین را انجام دهید.

همانطور که گفته شد با بالا رفتن سن و کم شدن حجم کلاژن و چربی صورت پوست صورت دچار افتادگی می شود که این روش در قدیم با کشیدن پوست انجام می شد و با اعمال عمل جراحی کشیدن پوست حالت جوان سازی پوست اتفاق می افتد ولی امروزه فیلرها یا پرکننده های پوست مواد دیگری هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد تا حجم چربی به کلاژن از دست رفته را بازگرداندن و این فیلر ها مناطق کاربردی زیادی دارند که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • میتوان برای پر کردن خط های ناشی از اخم و خط های ریزی که روی پوست وجود دارد و یا حتی برای فرم دهی چهره از انواع فایل ها استفاده کرد.
  • خط اخم معمولاً به خطوط بینی و خطوط ریز ناشی از لبخند گفته می شود.
  • خطوط دور چشم و گوش‌ه های چشم می‌تواند مثال خوبی برای خط های ریز باشد
  • برای فرم دهی صورت نیز می توان پرتز لب و حجم دادن به گونه ها که در نهایت فرم صورت را تغییر می دهد یک مثال بارز و مشخص هست.

حقیقت این است که دو روش تزریق ژل و بعد از تزریق چربی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باید متناسب با شرایط بیمار و نوع درخواست وی روشی که برای او مناسب تر است انتخاب و اعمال شود و به شما مناسب برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

ماندگاری این درمان نیز بستگی دارد به نوع عمل انجام تزریق و نوع مواد مورد استفاده هر دوی این روش ها در صورتی که درست انجام شوند و توسط فرد متخصص انجام می گیرند می توانند بسیار موثر و مفید و مناسب باشند اما نفس این دو روش تفاوت هایی نسبت به هم دارند.

مزایای تزریق چربی

چربی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد از خود فرد گرفته می شود و ما می توانیم هر مقدار که چربی نیاز داریم برای این کار برد حتی برای تزریق های ناحیه باسن که تا حدود ۵۰۰ سی سی به چربی نیاز است میتوان از بدن بیمار چربی گرفت اگر بخواهیم همچنین حجم زیادی را با ژل برای بیمار پر کنیم ممکن است تحت تاثیر عوامل خارجی و فشار ها در قسمتی که تزریق می‌شود جابجا شود و روی سطح پوست باعث ایجاد ناهمواری نامناسب شود.

در صورتی که با استفاده از چربی برای پر کردن این نقاط هیچگونه جابجایی اتفاق نمی افتد زیرا چربی بافتی از خود بدن است و در صورت تزریق به یک ناحیه جدید با بافت ها و عروق آن ناحیه پیوند می خورد و مستحکم می شود و یا فشارهای فیزیکی خارجی از جای خود تکان نمی خورد.

چربی های مورد نیاز این نوع جراحی ها را معمولاً از نواحی از بدن گرفته می‌شود که دارای چربی های مقاوم نسبت به فعالیت های فیزیکی و رژیم غذایی هستند.

نقاطی مانند پهلو ها ران و شکم که چربی های آن ها به راحتی با رژیم غذایی و ورزش از بین نمی رود و به این ترتیب پس از تزریق چربی و اصطلاحاً جوش خوردن چربی با بافت جدید این چربی به راحتی با ورزش و فعالیت های بدنی از بین  نمی رود ماندگاری و چسبناک بودن چربی بسته به نوع روش برداشتن چربی و تکنیک تزریق آن به نقطه مورد نظر دارد. اگر این اصول رعایت شود ماندگاری چربی بسیار بالا خواهد بود

چربی‌های برداشت شده از بدن بیمار این قابلیت را دارند که تا شش ماه پس از برداشت در یخچال های معمولی و تا دو سال پس از برداشت در یخچال های صنعتی تازه باقی بمانند و قابلیت تزریق مجدد را دارد به همین دلیل اگر فردی پس از انجام تزریق چربی نیاز داشت که دوباره در  قسمتی این تزریق را انجام دهد به راحتی می‌تواند به چربی خود دسترسی داشته باشد.

از دیگر مزایای چربی می توان اینگونه گفت که چربی بافت طبیعی و نرمال در ناحیه ایجاد می کند که به نسبت به بافت ژل و پروتز بسیار طبیعی تر است و احتمال عفونت در چربی بسیار پایین تر از احتمال عفونت در ژل و پروتز است.

با اینکه تزریق چربی احتمال بروز آلرژی بسیار پایینی را دارد اما برخی پزشکان معتقدند که چربی هر قسمت از بدن مخصوص به همان قسمت است و در صورت جابجایی ممکن است حملات عصبی در آن ناحیه اتفاق بیفتد.

آن ها معتقدند که تک تک سلول های بدن ما دارای کدگذاری هستند و جابجایی آنها می‌تواند مشکلاتی مانند گودی در قسمت برداشت چربی و یا آب رفتگی چربی در قسمت تزریق و ایجاد چاله و یا ایجاد گوشت اضافه در محل تزریق و مشکلاتی از این دست اتفاق بیفتد.

به همین جهت ابزار استاندارد تزریق و حجم دهی به اندام ها ژل می باشد که بسیار شبیه به ساختارهای بدن است و در صورتی که از برندهای معتبر تهیه شود به خوبی با بدن ارتباط برقرار کرده و هیچ گونه حساسیتی نشان نخواهند داد.

مزایای تزریق ژل

تزریق ژل بهتر است یا چربی
تزریق ژل بهتر است یا چربی

تزریق ژل نیازی به استخراج ندارد و در یک جلسه و با تزریق مستقیم انجام می‌شود و در لایه‌های سطحی طرح پوست این تزریق صورت می‌گیرد به همین دلیل بیشتر به چشم می آید و برای تزریق آن به مهارت خیلی بالایی احتیاج نیست.

در نتیجه تزریق ژل بسیار سریع بوده و دارای ریسک خطر کمتری است زیرا در تزریق چربی مهارت و خبرگی جراح و استفاده از تکنیکهای درست بسیار مهم است و منطقه مورد جراحی بسیار وسیع و زمان بهبود طولانی است و در روزهای اول تورم زیادی در محل تزریق وجود دارد و نیازمند مراقبت های پزشکی است.

با اینکه جراحی تزریق چربی به ظاهر گسترده و سخت است ولی جزو جراحی های کوچک است چون یک شکاف بسیار کوچک برای برداشت چربی ایجاد می شود که با یک بخیه بسته می شود.

بیماری که روش جراحی برداشت چربی را انتخاب می کند باید بداند که تمام ریز که یک جراحی کوچک را پذیرفت که هم از بی حسی های مختلف و ممکن است در هر عمل جراحی اتفاق بیفتد و پس از آن نیز باید زمانی را تحت عنوان زمان بهبودی تحت مراقبت پزشکی بگذراند تا بهبود پیدا کند عمل تزریق ژل به دلیل همین که ریسک عمل جراحی را ندارد بسیار پر طرفدار تر است.

در این روش نیازی به داروهای بی حسی و بیهوشی ندارد و بسیار سریع است ولی باید به آن توجه داشته باشیم که اثر این روش محدود می باشد.

تزریق چربی عمل عمیق‌تری است و طبیعتاً هزینه های جراحی آن نیز بیشتر می باشد.

زخم به جای مانده از عمل تزریق چربی بسیار کوچک است اما در تزریق ژل هیچ زخمی به جای نمی ماند.

تمام زخم های ایجاد شده در عمل چربی هم بسیار کوچک است و سعی می شود از نقاطی از پوست برش بخورد که معمولاً زیر لباس می ماند.

عمل تزریق ژل به سرعت انجام می شود و درس ایرانی قابل مشاهده است اما در برخی موارد می‌تواند موجب ایجاد کبودی شود.

عمل تزریق چربی نیاز به زمانی برای به وجود دارد ولی بیمار در اصل بعد از دو هفته می تواند به فعالیت عادی خود بازگردد.

گرچه تزریق چربی دردسرهای بیشتری دارد ولی ماندگار این روش نسبت به ژل بیشتر است.

عوارض تزریق چربی و ژل

تزریق ژل بهتر است یا چربی
تزریق ژل بهتر است یا چربی

همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد هر دو این روش ها در صورت انجام توسط متخصص مجرب و با دانش می تواند بدون عوارض جانبی انجام شود ولی در صورتی که فرد انجام دهنده تخصص کافی و تجربه لازم را نداشته باشد در هر دو روش عوارضی ایجاد می شود

در صورت استفاده از مواد نامناسب دارای کیفیت لازم نیستند و اعتبار ندارند حساسیت های شدید عفونت ها و قرمزی های پایدار و مشکلات متعددی را در ناحیه پوست و ناحیه تزریق شده ایجاد کند.

نکته بسیار حائز اهمیت در تزریق‌چربی این است که با اینکه چربی متعلق به خود بیمار می باشد اما اگر تکنیک های پزشکی مناسب در برداشت چربی و آماده سازی آن برای تزریق و تکنیک های مربوط به خود تزریق درست انجام نشوند احتمال بروز حساسیت در بیمار وجود دارد.

در تزریق ژل های مختلف علاوه بر سوله بهداشتی برایتان ها نکته دیگر نیز حائز اهمیت است و آن برندی است که از آن استفاده می کنیم زیرا می تواند بسیار مهم باشد و استفاده از برند های نامعتبر موجب ایجاد مشکلات مختلف برای بیمار شود از جمله حساسیت و مشکلات پوستی.روشهای دیگری برای جوان سازی و سفت کردن پوست وجود دارد که در مقاله های قبل راجب به آن صحبت کرده ایم.

فرآیند کلی تزریق ژل و چربی

با افزایش سن و بروز نشانه‌های آن خیلی ها دوست دارند اعمالی انجام دهند که درخشندگی جوانی پوست آن‌ها را حفظ کند و یا بازگرداند

قطعاً برای این افراد مهم ترین عامل ماندگاری و کیفیت انجام این اعمال می باشد.

در این مقاله با ذکر جزئیات کامل دیدیم که هر کدام از این روش ها می تواند در صورت انجام درست و اصولی و تحت نظر پزشک با تجربه و با دانش و استفاده از تجهیزات درست و استاندارد و مواد باکیفیت از برندهای معتبر می تواند در جایگاه خود بسیار موثر واقع شود.

اما ما باید اطلاعات کافی راجع به تمام این روش ها داشته باشیم که با آگاهی از مزایا و معایب آنها روش مورد علاقه خود را انتخاب کنیم و بدانیم که چه چیزی به دست می آوریم و چه ریسک هایی را می پذیریم.

بدیهی است که وقتی ما به سیکل طبیعی بدن خود دست میزنیم قطعاً باید منتظر واکنش های از سوی بدن خود باشیم اما اگر این واکنش ها را بشناسیم.

می توانیم قبل از بروز آنها خود را برای ورود شان آماده کنیم و تدابیر مناسبی برای آنها بیندیشیم تا در هنگام بروز شان غافلگیر نشویم و بتوانیم اعمال مناسب را انجام دهیم.

عمل های زیبایی هم مانند دیگر اعمال پزشکی باید تحت نظر و تشخیص و تجویز پزشک متخصص و مجرد اتفاق بیفتد و در غیر این صورت مانند دیگر اعمال پزشکی می تواند دارای ریسک های بهداشتی و سلامتی مختلف می باشد.

پس اگر قصد انجام اعمال زیبایی را دارید در هر شاخه و در هر زمینه ای حتماً قبل از آن تحقیق کنید و یک نمای کلی از چیزی که میخواهید پیدا کنید با تمام محاسن و معایب آن و پس از آن با مشورت با پزشک متخصص تصمیم نهایی را بگیرید

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات سودمندی را در زمینه تزریق چربی و انواع ژل برای ترمیم حجم از دست رفته زیر پوست ارائه کرده باشیم.

برای رزرو آنلاین و نوبت گیری به صورت آنلاین می توانید روی لینک کلیک کنید تا از برترین جراحان مشهد وقت بگیرید.

منبع : سلامتی بدون مرز | جراحی زیبایی مشهد

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا