مقالاتمقالات جراحی عمومی

جراح عمومی چه عمل هایی انجام می دهد؟|بهترین جراح عمومی

جراح عمومی چه عمل هایی انجام می دهد؟

مدت-زمان-مطالعه-جراحی-عمومی

جراح عمومی یک تخصص ویژه و گسترده است که بر خلاف اسم که به نظر ساده می آید بخش اعظمی از توانایی ها را شامل می شود و یکی از سخت ترین و پر مشغله ترین تخصص های جراحی است که تقاضا برای آن نیز بسیار بالا می باشد زیرا بسیاری از مراکز درمانی به این خصوص نیازمند هستند.

در واقع اگر به یک مرکز درمانی یا بیمارستان را به عنوان یک سیستم بزرگ برای بهبود سلامت فرض کنیم خط مقدم ورود بیمار به آن اولین تیمی که بالای سر بیمار حاضر می شود تا اقدامات مهم اولیه را انجام دهند و سپس بیمار را به بخش های تخصصی در ارجاع دهد بخش اورژانس می باشد که متشکل از پرسنل و پرستاران و پزشکان عمومی است.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

تخصصی که در این بخش نقش حیاتی ایفا می‌کند کسی نیست جز متخصص جراحی عمومی زیرا اعات بسیار جامعی درباره زمینه‌های مختلف از آناتومی و مشکلات بدن دارد و می‌تواند به عنوان یک فرد آگاه و متخصص در اولین برخورد تیم پزشکی با بیمار بهترین اعمال را بر روی وی انجام دهد تا در درجه اول وضعیت بیمار ثابت شود و در مراحل بعدی اقدامات درمانی و بهبود بر روی بیمار اعمال شود.

این حضور متخصص جراحی عمومی سالانه جان بسیاری از افراد را در اورژانس ها نجات می دهد و از نقص عضو های بسیار شدید جلوگیری می کند و به این ترتیب هر مرکز درمانی که به صورت سازمان یافته و حرف های کار درمان بیماران را انجام می دهد نیازمند متخصصین جراحی عمومی در بخش های ورودی و اولیه بیمارستان خواهد بود.

جراحی-عمومی
جراحی-عمومی

جراح عمومی

گاهی اوقات پیش می آید که مردم این تخصص مهم را با پزشک عمومی اشتباه می گیرند و فکر می کنند که برای مشکلات مهم شان می توانند جراح عمومی مراجعه کنند زیرا فکر می کنند از دانش پایینی برخوردار است اما باید بدانید که جراح عمومی متخصصی است که از جراحی‌های تیروئید، کیسه صفرا، فتق‌ها، توده‌های زیر جلدی و سطحی، سرطان‌های دستگاه گوارش تا بیماری‌های سینه، بیماری‌های ناحیه مقعد مانند بواسیر، شقاق مقعد و. . . در حیطه کاری او قرار می‌گیرد.

ما در ادامه بیشتر با اعمالی که جراح عمومی انجام می دهد آشنا می شویم و در می یابیم که چقدر این تخصص می تواند در زندگی ما تاثیر گذار باشد و تا چه اندازه می تواند در هنگام بروز حادثه و مشکل برای ما کمک کند تا بتوانیم بهترین تصمیم ها را بگیریم پس با ما در این سفر همراه باشید جراح عمومی را بهتر بشناسیم.

جراحی های تیروئید

جراحی ندول تیروئید

به طور خلاصه رشد غیر عادی سلول‌های تیروئید و تبدیل شدن آن‌ها به یک توده در غده تیروئید را ندول تیروئید میگویندو ندول‌ها به صورت تکی یا جمعی تشکیل شده و باعث بزرگ شدن تیروئید می‌شوند (گواتر ندولر غیرسمی).

در اصل ندول تیروئید عارضه شایعی است که حدود 30% از افراد به آن مبتلا می‌شوند و اگرچه اکثر ندول‌های تیروئید خوش‌خیم هستند، اما ندول‌های تکی تیروئید که قطری بیش از 2 سانتی‌متر دارند در معرض خطر بالای بدخیم شدن قرار دارند.

جراحی سرطان تیروئید

این سرطان بسیار نادر است و بیشترین افزایش سرطان تیروئید در زنان بالای 45 بوده است و سرطان پاپیلاری تیروئید شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید است (80%). سایر انواع سرطان تیروئید عبارتند از فولیکولار، مدولاری، آناپلاستیک و لنفوما.

جراحی کیسه صفرا

بطور کلی در بسیاری از موارد افراد به بیماری صفرا تحت عنوان كله‌ سیستیت‌ یا كلانژیت‌ (التهاب صفرا) مبتلا می‌شوند. رایج‌ترین نوع بیماری صفرا مربوط به تشکیل سنگ کیسه صفرا است که در آن سنگ‌های کوچک از تجمع نمک صفرا و کلسترول تشکیل می‌گردند و یکی از بیماری‌های دیگر این ناحیه از بدن سرطان کیسه صفرا است که برای درمان آن از جراحی استفاده می شود.

جراحی فتق

در حقیقت مشکل فتق زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود و همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به دیواره شکم تضعیف شده فشار آورده و یک کیسه بادکنک مانند درست میکند.

در واقع این باعث میشود احشاء درونی شکم یا بافت شکمی به درون این کیسه رانده شوند و فتق ممکن است ایجاد دردهای بسیار شدید کند و با بروز مشکلات جدی دیگر ممکن است نیاز به جراحی اورژانس به وجود بیاید.

جراحی توده‌های زیر جلدی

معمولاً این توده ها از جنس چربی می باشند اما ممکن است انواع دیگری نیز داشته باشند توده های چربی بر حسب و ظاهرشان به انواع مختلف تقسیم می‌شود:

  • لیپوم عادی (سلول های سفید بالغ معمولی)
  • هیبرنوم (چربی قهوه ای به جای چربی سفید)
  • فیبرولیپوم (چربی بعلاوه بافت رشته ای)
  • آنژیولیپوم (چربی به اضافه مقدار زیادی از عروق خونی)
  • میلولیپوم (چربی در کنار سلول های خون ساز)
  • لیپوم سلول های دوکی (چربی بعلاوه سلول های میله ای)
  • لیپوم سلول های مختلف (چربی با انواع مختلف سلول ها)
  • لیپوم غیرعادی (چربی های عمقی با سلول های بیشتر)

جراحی سرطان های دستگاه گوارش

بطور کلی این اعمال شامل جراحی معده، لوزالمعده، روده باریک و روده بزرگ است که دچار کانسرهای دستگاه گوارش شده‌اند.

رزرو آنلاین دکتر شهریاری در تهران
رزرو آنلاین دکتر شهریاری در تهران

جراحی سرطان معده

یکی از شایع ترین انواع سرطان های دستگاه گوارش سرطان معده می‌باشد که هر سال افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند و حدود 40 درصد از مواردِ سرطان معده در بخش پایین آن، 40 درصد در بخش میانی، 10 درصد در بخش بالایی و 10 درصد به صورت ترکیبی رخ می‌دهد. درمان، با انجام جراحی و برداشتن تمام یا بخشی از معده بنا بر میزان شدت و پیشروی سرطان، صورت می‌گیرد.

سرطان لوزالمعده

طبق آمار های جهانی موجود در این مورد سرطان لوزالمعده به عنوان چهارمین سرطان شایع در دنیا شناخته شده است و تنها روش درمان سرطان لوزالمعده، انجام عمل جراحی است که می‌تواند همراه با شیمی درمانی و رادیو درمانی صورت گیرد.

در این عمل جراح با توجه به محل و اندازه تومور، میزان پیشروی سرطان و سلامت عمومی بیمار ممکن است بخشی و یا کل لوزالمعده را از بدن خارج کند.

سرطان روده

در مواردی که بیمار دچار سرطان روده می شود پزشک عمومی با بررسی وضعیت بیمار به طراحی عمل می پردازد و درمان با توجه به نوع سرطان، مرحله پیشروی، سن و شرایط بیمار می‌تواند از طریق رادیو درمانی، شیمی درمانی و یا جراحی انجام شود.‌

در واقع هدف از هر یک از این روش‌های درمانی، حذف بافت سرطانی از بدن و بهبود دردهای ناشی از این بیماری است. جراحی برای برداشتن بخشی و یا تمام روده، کولکتومی نام دارد که می‌تواند با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی انجام شود و طی جراحی، ابزارهای باریک از طریق شکاف‌های کوچک وارد بدن بیمار شده و قسمتی از روده و بافت‌های مجاور آن که سرطانی شده‌اند، جدا و خارج می‌شود.

جراحی سینه

اعمال جراحی که در جهت درمان و رفع نقایص مانند توده های مختلف در نقاط گوناگون سینه و همچنین ناهنجاری ها و مشکلاتی که برای غده های شیری پیش می آید از جمله عمل هایی است که توسط پزشک جراح عمومی انجام می شود و همچنین برخی از این پزشکان جراح عمومی اعمال زیبایی مختلف بر روی سینه بیماران را نیز انجام می دهند اما تمام اعمال جراحی زیبایی سینه شامل تخصص پزشک جراح عمومی نمی شود.

جراحی های مقعد

جراحی بواسیر

ادر حقیقت جراحی بواسیر معمولاً برای ھموروئید ھای درجه 3 و 4 انجام می گردد. عمل جراحی انجام شده به منظور درمان بواسیر جزو عمل هایی است که همراه با درد و خون ریزی زیادی است. از طرفی بیمار پس از انجام عمل جراحی دوره نقاهت دردناکی را پشت سر خواهد گذاشت که آرامش را تا مدتی از فرد دور میکند.

جراحی شقاق مقعد

جراحی اولین روش درمان برای شقاق مقعد نیست  اما ھر گاه علیرغم درمان طبی درد فیشر بمدت یک ماه باقی بماند و یا بعداز بھبود اولیه عود نماید اقدام به جراحی می شود. در صورت درد شدید، تصمیم به عمل جراحی سریعتر گرفته خواهد شد و در واقع موثرترین روش درمان شقاق مزمن، قطع اسفنکتر داخلی است و احتمال بهبود در این روش 95 % است.

جراحی فیستول

جراحی فیستول یکی دیگر از جراحی هایی است که توسط جراحان عمومی قابل انجام است گرچه جدیداً روشهای دیگری نیز برای برطرف کردن این مشکل ارائه شده است.

فیستولوتومی

فیستولوتومی یکی از روشهای جراحی درمان فیستول میباشد که در این روش جراحی با ایجاد برش باز در طول فیستول، قسمت های آسیب دیده ترمیم می شود.

استن

استن  دیگه روش درمان جراحی فیستول است که  معمولاً این روش برای درمان بیماری فیستول پیشرفته و پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش قبل از عمل جراحی، برای تخلیه عفونت از داخل فیستول، از لوله باریک مخصوص تخلیه استفاده می شود.

در این روش لوله مخصوص تخلیه عفونت، در این روش 6 الی 12 روز داخل فیستول قرار می گیرد. پس از تخلیه عفونت اگر نیازی به جراحی باشد، بیمار جراحی می شود و این روش برای رفع خطر بی اختیاری مدفوع و گاز روده، مناسب است.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

فلپ آدوانسمنت

این روش در واقع هم درمان است و هم ترمیم ناحیه آسیب دیده و برای ترمیم فیستول، قسمتی از بافت پوست اطراف مقعد برداشته شده و فیستول درمان می شود. این روش، برای بیمارانی که بیماری کرون دارند مناسب نیست. این روش برای بیمارانی که در معرض بی اختیاری مدفوع و گاز روده قرار دارند مناسب است.

پلاگین بیولوژیکی

در این روش از بخشی از مخاط روده بیمارستان داده می شود و می توان گفت که این روش کم خطرترین روش جراحی، برای درمان فیستول است. در این جراحی از مخاط روده، برای جلوگیری از باز شدن داخلی فیستول مقعد استفاده می شود. بافت مخروطی توسط بخیه به سر داخلی فیستول مقعد وصل می شود. با رشد بافت جدید اطراف پلاگین، فیستول درمان می شود. پس از جراحی، بیمار می بایست 24 ساعت در بیمارستان بستری شود.

جراحی های کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن می باشد که هر گونه اختلال در آن می‌تواند سیستم کل بدن را بر هم بزند و اختلالات مختلفی ممکن است در این ناحیه رخ بدهد:

  • التهاب سلول‌ها مانند هپاتیت؛
  • انسداد در جریان صفرا مانند کُلستاسیس؛
  • تجمع کلسترول یا تری‌گلیسرید مانند تغییر چرب یا استئاتوز؛
  • اختلال در جریان خون به کبد؛
  • آسیب به بافت کبد به‌وسیله‌ی مواد شیمیایی و مواد معدنی یا از طریق سلول‌های غیرطبیعی مانند سلول‌های سرطانی.

جراح آپاندیس

این نوع جراحی اغلب به منظور برداشتن آپاندیس‌هایی که دچار عفونت، التهاب و تورم شده‌اند، انجام می‌شود و در واقع اینها عوارضی است که با عنوان آپاندیسیت شناخته می‌شود. عفونت آپاندیس می‌تواند هنگامی رخ دهد که دهانه این کیسه لوله‌ای شکل توسط باکتری‌ها مسدود شود.

بسته شدن دهانه این کیسه کوچک باعث متورم و ملتهب شدن آن می‌شود. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای درمان عارضه التهاب آپاندیس، برداشتن و خارج کردن آن از شکم است. اگر آپاندیس شما بعد از عفونی شدن فوراً تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است پاره شود و عواقب بسیار وخیمی را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی این گونه می‌توان گفت که جراحان عمومی هرگونه عمل جراحی در حوزه مری معده لوزالمعده کبد غده های زیر سطحی و تیروئید و هر گونه اختلالی که در این نقاط پیش بیاید را مورد جراحی و درمان قرار می‌دهند.

زیرا همانطور که در مقدمه گفته شد این تخصص شامل مهارت های بسیار زیادی است که شخص با گذراندن دوره طولانی جراحی عمومی به آنها دست پیدا می کند و می تواند شناخت کاملی درباره آناتومی کلی بدن و نکات مربوط به آن پیدا کند و در نتیجه یک نیروی کارآمد در خط مقدم مراکز درمانی باشد.

حیطه جراحی های پزشکی جراح عمومی بسیار گسترده است و تقریباً برای هر مشکلی میتوان پزشک جراح عمومی و گرفت و به مراجعه کرد تا شما را مورد درمان قرار دهد یا اینکه شما را به سمت جراح‌متخصص مورد نظر هدایت کند تا بتوانید بهترین درمان را برای مشکلات خود دریافت کنید.

در این مقاله سعی  اطلاعات جامع و کاملی درباره تخصص جراحی عمومی و اعمالی که جراح عمومی می تواند انجام دهد به شما ارائه دهد پرداخته شد و امیدواریم که این اطلاعات دسته بندی شده بتواند به شما در مسیر درمان کمک کند و بتوانید از این تخصص برای درمان مشکلات مختلف خود استفاده کنید.

همچنین می توانید برای مشورت درباره مسائل و اختلالات مهم خود به پزشک جراح عمومی مراجعه کنید تا وی بتواند شما را به سمت مسیر بهتری برای درمان هدایت کند تا در نهایت نتیجه مناسب تری از درمان خود دریافت کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز|بخش جراحی عمومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا