مقالاتمقالات دندان پزشکی

تفاوت لمینت و روکش دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان در چیست؟

با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت لمینت و روکش دندان مواردی را بیان کنیم .جالب است بدانید هر انسانی به صورت غریزی دوستدار زیبایی و جذابیت بیشتر می باشد و انسان از دیرباز با روش‌های مختلف به دنبال زیبایی ظاهری و آراستگی بیشتر بوده است و متناسب با امکانات زمانه خود سعی می کرد تا ظاهری زیبا تر و مناسب تر ایجاد کند.

زیرا جوامع انسانی از ابتدا به صورت جمعی و گروهی زندگی می کردند و طبیعتاً داشتن امتیازات بیشتر در یک گروه می تواند به مقبولیت بیشتر و کسب امکانات بیشتر بیانجامد.

یکی از این برتری ها می تواند زیبایی ظاهری باشد که المان های مختلفی دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی جزو یکی از دسته های اصلی علوم پزشکی قرار گرفته است و برای خود یک درخت بزرگ را از رشته های مختلف با شاخه های متفاوت به وجود آورده است.

طبیعتاً هر جا که نیاز می باشد و تکنولوژی برای رفع آن نیاز به تلاش می کند روش های متفاوت و مختلفی را برای برطرف کردن آن به وجود بیاورد تا بیماران با شرایط مختلف می توانند از این امکانات استفاده کنند و به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنند.

دانش علوم زیبایی تا حدی رشد کرده است که می توان به جرات گفت برای هر نوع تغییر در وضعیت بدن حداقل یک راه حل وجود دارد و امروز در هر تخصصی یک شاخه اصلی به عنوان زیبایی به وجود آمده است.

وقتی صحبت از زیبایی می کنیم اولین چیزی که به ذهن ما می رسد زیبایی اندام های موجود در صورت می باشد زیرا صورت اولین پل ارتباطی ما با مخاطبان ما و اطرافیان مان است از این طریق ارتباط برقرار می‌کنیم و هر نوع اختلال در زیبایی یکی از اجزای صورت می تواند روی ارتباط ما با افرادی که دوستشان داریم و همچنین ارتباطات کاری و تجاری ما تاثیرگذار باشد.

از این رو باید نسبت به این امر توجه داشته باشیم و در صورت مشاهده مشکلی در صورت درباره راه حل های رفع آن به اندازه کافی مطالعه کنید تا اگر خواستیم از روش های زیبایی برای اصلاح آن استفاده کنیم از تمام مزایا و معایب و شرایط خاص آن روش اطلاع کامل داشته باشیم.

طبیعتا در شروع یک ارتباط چه کاری باید چه دوستانه اولین تصویر یک لبخند است که خودنمایی می کند و اجزای این لبخند می‌توانند تاثیر بسزایی در شروع آن رابطه و حس فرد مقابل نسبت به شما داشته باشد.

فاکتور اساسی در این لحظه سلامت چیدمان و درخشندگی دندان های شماست که اگر تامین شده باشد مانند یک مروارید می‌ درخشد و تاثیر گذار می‌شود اما اگر هر مشکلی داشته باشد به سرعت و به وضوح دیده می شود و حتی می‌تواند مانع تشکیل آن ارتباط کاری یا دوستانه شود.

پس باید نسبت به سلامت دهان و دندان خود و همچنین چیدمان و زیبایی دندان های خود بی تفاوت نباشیم از بس ظاهری تواند سلامت بدن ما را هم مختل کند پس سلامت دندان ها را جدی بگیریم.

امروز در جای‌جای شهر تبلیغات متفاوتی درباره لمینت و روکش دندان می شنوید بسیار رویایی هستند اما واقعاً این روش‌ها و چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد و چه تفاوت هایی نسبت به هم دارند و همچنین چه مزایا و معایبی دارند؟

اینها سوالاتی است که باید به عنوان یک مراجعه کننده به پزشک بدانید تا بتوانید روش مناسب برای خود را انتخاب کنید و همچنین با اشراف به مزایا و معایب هر روش تکنیک متناسب خود را انتخاب نمایید تا هم از زیبایی به وجود آمده در لذت ببرید و هم ستاره ضرر کمتری به شب و این دقیقا چیزی است که ما در این مقاله به توضیح آن می پردازیم پس با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را درباره لمینت و روکش افزایش دهید پس با ما همراه باشید.

لمینت یا روکش دندان

روکش دندان چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف کلی از روکش دندان ارائه دهیم می توانیم این گونه بگوییم که روکش دندان برای درمان شکستگی ها و پوسیدگی های دندان استفاده می شود و با پر کردن مواد در محل شکستگی یا پوست گیری شده و زیبایی ظاهری مناسبی را نیز به دست می‌آورد.

موادی که در این روش برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند از جنس سرامیک یا فلز و یا ترکیبی از این دو باشند که موجب ترمیم دندان پوسیده و آسیب دیده می شوند و زیبایی ظاهری را باز می گرداند.

لمینیت چیست؟

از این روش برای درمان افرادی که  دندان های یکدست و یک رنگ ندارند استفاده می‌شود که در نتیجه این درمان بیماری دندان های یکدست و هم رنگ را به دست می آورد و تعداد زیاد نامرتب بودن آنها از  بین می‌رود و نهایتاً به اصلاح طرح لبخند بیمار می انجامد.

مراحل انجام روکش دندان

در مرحله اول پزشک با استفاده از ابزارهای خاص مینای دندان بیمار را  به اندازه قطر روکش تراش می دهد.

در مرحله دوم با استفاده از مواد خاصی دندان تراشیده شده را قالب گیری می کند و همچنین با استفاده از شابلون هایی رنگ طبیعی دندان بیمار را مشخص می‌کند و به همراه قالب گرفته شده است دندان بیمار آنرا به لابراتوار می فرستد.

در بعضی مواقع یک مرحله سوم وجود دارد که در آن فریم فلزی روی دندان و بیمار تست می شود تا مشخص شود که تطابق دارد یا خیر و اگر مشکلی بود مجدداً قالب گیری شده و به لابراتوار فرستاده می شود.

مرحله بعدی نصب روکش بر روی دندان و بیمار می باشد که با استفاده از تکنیک های خاص به خوبی روکش بر روی دندان قرار میگیرد و به سطح دندان می‌چسبد و در جای تراشیده شده و آماده شده برای آن جا گیری می کند.

مزایای روکش دندان

اولین مزیت که روکش دارد این است که موجب می شود تا طرح لبخند شما اصلاح شود که می تواند روی زیبایی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین استفاده از روکش می تواند مشکلاتی همچون نامرتبی و رنگ بد دندان های شما را مرتفع کند که این امر در زیبایی لبخند شما بسیار حائز اهمیت است.

مزیت دیگری که این روش دارد این است که در انجام آن کم ترین میزان ترشیدگی بر روی دندان اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن کمترین آسیب به مینای دندان وارد می شود.

مزیت بزرگ و قابل توجه دیگری که این روش دارد آن است که می توانید از این روش حتی بر روی ایمپلنت دندان نیز استفاده کنید و این یک امتیاز بزرگ برای این روش به شمار می رود.

و مزیت دیگری که این روش دارد آن است که بعد از انجام روکش دندان شما خیلی راحت سر و به سهولت می توانید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و از موارد تمیز کننده دندان مانند مسواک و نخ دندان استفاده کنید زیرا این روش شکستگی ها و آسیب دیدگی هایی که باعث گیر کردن مسواک و نخ دندان میشود را برطرف می کند و دسترسی به تمام نقاط را راحت تر می کند.

لمینت یا روکش دندان

انواع لمینیت

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر پوششی است از جنس نوعی سرامیک که بر خلاف کامپوزیت برای ساخت و تحویل نهایی لمینت سرامیکی زمان دو تا سه هفته ای نیاز است. از لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی ها ، به هم ریختگی ، کوتاهی و بلندی ، اصلاح رنگ دندان ، شکستگی های دندانی ، بستن فاصله های بین دندانی ، بزرگ کردن دندان های ریز ، دندان های بد شکل و  …. استفاده می شود.

برای ساخت لمینت های سرامیکی ابتدا بدون تراش دادن سطح دندان ( به جز در موارد خاص ) از دندان های مراجعه کننده قالبگیری شده و سپس این قالب تهیه شده برای ساخت نهایی ونیرها یا لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال می شود . لابراتوار با توجه به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر و کاملا انتخابی بیمار ، آن را آماده می کند. و سپس بعد از آماده شدن لمینت های سرامیکی در جلسه بعدی ، لمینت های آماده شده بر روی دندان چسبانده و یا سمان می شوند.

تفاوت لمینت سرامیکی با لمينت كامپوزيتی

يكي از ايرادات لمينت هاي كامپوزیتی تغيير رنگ حتمی آنهاست كه البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یكبار مشكلات كمتر می شود و مجددا به رنگ اوليه خود برمي گردد ، از طرفي لمينت هاي كامپوزيتی نسبت به لمينت هاي سراميكی از مقاومت به مراتب كمتري برخوردارند و شكننده تر هستند اما از لحاظ ظاهری ، شما را به مطلوبيت لازم خواهند رساند که البته نياز به نگهداری و مراقبت های دوره ای دارند.

لمينت هاي سراميكی که علي رغم ضخامت كمتر ﺩارای استحكام فوق العاده بالايي هستند و به راحتي دچار آسيب نمي شوند ، ضخامت ونیر های سرامیکی بسیار كمتر و ظاهر و نمای آن به نسبت كامپوزيتي شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسد . این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیك ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود كه درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسيار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نيازي به پوليش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.

تفاوت-لمینت-و-روکش-دندان
تفاوت-لمینت-و-روکش-دندان

تفاوتهای لمینت و روکش دندان

  • لمینیت دندان از روکش دندان زیباتر و درخشان‌تر است که این امر برای کسانی که زیبایی دندان برایشان اهمیت زیادی دارد می تواند گزینه مهمی باشد تا بتوانند روش مناسبتری را طبق خواسته خود انتخاب کنند.
  • روکش دندان را فقط برای تغییر رنگ دندانها به کار می‌برند در حالی که از لمینیت برای تغییر فرم دندانها نیز استفاده می‌کنند پس در صورتی که تنها به تغییر رنگ دندان احتیاج دارید می توانید از روکش استفاده کنید تا دندان هایتان آسیب کمتری ببینند اما اگر دندان‌هایتان دچار شکستگی و آسیب شده است بهتر است از زمین استفاده کنید زیرا می توانید با استفاده از آن دندان خود را ترمیم کنید.
  • ماندگاری لمینیت طولانی‌تر از روکش دندان است و احتمال آسیب‌دیدگی یا شکستگی آن خیلی کم است اگر عمر مفیده عمر نظر شما است و می‌خواهید زمان بیشتری برای شما کار کند بهتر است از لمینت استفاده کنید.
  • برای انجام روش روکش دندان احتیاج به ایجاد تراش کمی روی دندان هست ولی در لمینیت مخصوصاً سرامیکی میزان تراشیدن دندانها بیشتر است پس باید در نظر داشته باشید که اگر بخواهید از لمینت استفاده کنید باید نقش بیشتری از دندان های شما تراشیده شود و حال آنکه در استفاده از روش روکش یک لایه نازک از روی دندان های شما برداشته خواهد شد.
  • هزینه‌ی روکش نسبت به لمینیت دندان کمتر است و این هم می‌تواند یک فاکتور تاثیر گذار روی انتخاب شما باشد زیرا با استفاده از روکش با هزینه و آسیب کمتری به دندان ها می توانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید و این بستگی به نوع انتخاب شما و فاکتور مورد نظر شما برای انجام این کار دارد.

پس در کل اگر میخواهید که برای زیبایی و درخشندگی دندان های خود اقدام به یکی از دو روش بالا کنید باید در این باره مطالعه کنید و مزایا و معایب هر یک از آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید متناسب با خواست خود بهترین روش را انتخاب کنید.

همچنین عامل دیگری که می تواند به شما در انتخاب کمک کند پزشک معالج شما است که می تواند با بررسی شرایط دندان شما بهترین گزینه را برای شما پیشنهاد کند اما باید شما نیز اطلاعات کافی در این باره داشته باشید تا بتوانید از توضیحات پزشک خود استفاده کرده و در نتیجه تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.

ما در این وب سایت با  ارائه مقالات مختلف درباره زمینه های متفاوت پزشکی سعی در این داریم که اطلاعاتی جامع را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار دهیم تا در هنگام نیاز بتوانید به آنها مراجعه کنید و با استفاده از آن ها روش های درمانی و بیماری های مختلف را بهتر بشناسید.

رزرو آنلاین دکتر محمد رضا بوستانی

قطعاً در دنیایی که روز به روز پیشرفته تر می‌شود ما نیاز به کسب اطلاعات بیشتری نسبت به قبل داریم و ممکن است همین امروز یک روش جدید برای درمان بیماری شما اختراع شده باشد پس نیاز است که در هنگام ابتلا به یک بیماری در باره آن به روز تحقیق کنید تا بتوانید از تمام امکانات برای بهبود و سلامت بیشتر استفاده کنید.

سلامتی و شادی شما بهترین هدیه برای ماست پس به سلامتی و زیبایی خود اهمیت بدهید و با ما همراه باشید تا بتوانید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید با تفاوت لمینت و روکش دندان به صورت کامل آشنا شوید . برای رزرو نوبت نزد برترین دندانپزشکان مشهد و برترین دندانپزشکان زیبایی مشهد لطفا اینجا کلیک کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

سلامتی بدون مرز | دندانپزشکی زیبایی در مشهد

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا