مقالاتمقالات متخصص زنان

جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است

جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است

ما در عصر پیشرفته روز افزون علم هستیم به طوری که هر روز اخبار گسترده‌ای درباره پیشرفت های علمی در زمینه های مختلف می شنویم و هر روز بیشتر پیدا کردن راه های جدید برای حل مشکلات انسان شگفت زده می شویم.

تکنولوژی های که حتی شکل زندگی ما را تغییرات اساسی کرده است و به جرات می توان گفت که درصد بسیار کمی از ما شبیه پدر و ما زندگی میکنیم این تغییرات در سبک زندگی و عادات غذایی شکل ارتباطات اجتماعی و در تمام اصول زندگی ما رسوخ کرده و ۲ تفریحات ما را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

تمامی این تکنولوژی ها مانند تکنولوژی های قدیمی و هر چیز دیگری می تواند مورد استفاده مفید و یا غیرمفید داشته باشد که همیشه شاهد هر دو نوع این مصارف از تکنولوژی در تمام طول تاریخ بوده ایم.

یکی از کاربرد های مفید و درست تکنولوژی استفاده از آن برای بهبود کیفیت زندگی و  درمان بیماری های مختلف در انسان ها میباشد که طی سال‌های اخیر جهش های بزرگی در حوزه تکنولوژی پزشکی انجام شده است و فناوری امروز در دسترس پزشکان با فناوری ۱۰ سال پیش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

فناوری ها در حوزه شناخت بیماری ها تاثیرات بسیار مثبتی بر روی آمار تشخیص پزشکان داشتند و همچنین در بخش درمان توانستند بسیار کمک کننده باشند تا درمان ها سریع تر دقیق تر و با ضریب اطمینان بیشتری انجام شود و زمان بهبودی بیمار کاهش یابد.

یکی از شاخه های پزشکی حاضر  اهمیت بخش اختلالات مربوط به بارداری و باروری میباشد که نبض سلامت یک جامعه به کیفیت باروری و بارداری افراد جامعه بستگی دارد و کیفیت باروری  میتواند سلامت جامعه را در نسل های بعدی را در پی داشته باشد.

ما در این مقاله به تاثیر تکنیک های نوین جراحی بر روی درمان اختلالات باروری و بارداری می پردازیم و بیان میکنیم که این تکنیک های نوین جراحی و علوم جدید تا چه اندازه توانستند روی سلامت باروری جامعه تاثیر بگذارند و چند درصد از مشکلات باربری را درمان می کند چه مزیت ها و معایبی نسبت به روش‌های قبلی دارد.

امروز تکنیک های پزشکی که در حوزه جراحی مربوط به برطرف کردن مشکلات بارداری به وجود آمده است بسیار گسترده اند و این تکنیک ها کمک کردند که بیماران بتوانند در بازه زمانی کوتاه تر و با هزینه ای کمتر نتیجه مورد نظر خود را بگیرند و راحت تر بتوانند صاحب فرزند شود.

در گذشته نه چندان دور بیماران مجبور بودند که طول درمان بسیار زیادی را با روش های گران قیمت و طولانی قبول کنند تا بتوانند مشکلات شان را برطرف کنند اما امروزه با استفاده از تکنیک های جدید با یک جراحی ساده و کم هزینه می توان اختلالات حوزه باروری را تا حد زیادی درمان کرد.

به طور معمول جراحان حوزه باربری تشخیص خود را در دو مرحله انجام میدهند که طی آن در مرحله اول خانم به تنهایی مورد معاینه قرار می گیرد و در مرحله دوم هر دو نفر به پزشک مراجعه می کنند و مورد معاینه قرار میگیرند.

باید وضعیت بیمار کاملاً بررسی شود و روشن شود که آیا برای درمان اختلال بیمار نیاز به جراحی است و یا اینکه جراحی می‌تواند برای بیمار مفید باشد و سوال مهم تر اینکه چه بیمارانی نمی توانند مورد جراحی قرار بگیرد زیرا برخی از بیماران به دلیل شرایط خاصی که دارند نباید مورد عمل جراحی قرار بگیرد و شناخت این موضوع مربوط به مراحل معاینه می شود.

مثلاً در اختلالات ای همچون آندومتریوز معمولاً پزشکان جراحی را انتخاب نمی کنند زیرا روش مناسب نیست مگر در مواقع خاص که مجبور باشند مشکل را با جراحی برطرف کنند و موارد دیگر که به هیچ عنوان درباره بهمه بیماران یکسان نیست و باید متناسب با مشکلات و شرایط بیمار سنجیده شود و روش درمانی مناسب تجویز گردد و اما نتیجه نهایی باید متناسب با معاینات هر دو زوج گرفته شود تا از بروز هر نوع اختلال دیگری که ممکن است وجود داشته باشد آگاه باشیم.

جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است
جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است

باز شدن انسداد لوله‌های رحمی

در این موارد باید با استفاده از عکسبرداری های رنگی و تکنولوژی های عکس برداری دیگر مربوط به این حوزه انجام آزمایشات مشخص شود که ابتدا در چه بخشی از سیستم تناسلی وجود دارد و این انسداد در قسمت رحم می باشد و یا در بخش های خارجی زیرا اگر این استعداد در بخش های خارجی اتفاق بیفتد و همراه با عفونت‌های لگن باشد عملاً کاری نمی توان کرد زیرا در این حالت لوله کارایی خود را از دست داده است و خواص اصلی خود را ندارد  و ممکن است حاملگی های خارج از رحم درون لوله ها اتفاق بیفتد که خود می تواند مشکل ساز باشد و عملاً در مواردی که انسداد قسمت های خارجی باشد  نمی‌توان برای درمان آن کار خاصی انجام داد.

پارامتر دیگری که مورد توجه است زمان درگیری بیمار با این اختلال و انسداد می باشد زمان است زیرا اگر بیماری هایی مثل آندومتریوز مزمن باشند که زمان پیشروی می کنند و بخش های بیشتری را مورد آسیب قرار می دهند پیشینه بیمار بررسی شود و با اندازه گیری ها و عکسبرداری های مشخص میزان پیشروی و نوع اختلال نمایان شود تا بتوان تصمیمی درست تری را گرفت.

در صورتی که نتیجه از عکس برداری ها و آزمایشات به این شکل باشد که  لوله رحمی علاوه بر انسداد دچار تجمع مایع و حالت‌های التهابی شده است پزشک معالج و ناچار به تجویز برداشتن لوله رحم خواهد شد زیرا در این شرایط علاوه بر انسداد در لوله مایع جمع شده است که مواد سمی می باشد و حتی اگر بیمار با استفاده از روش های مختلف مانند آی وی اف برای بچه دار شدن اقدام کند انسداد لوله ها و مایع سمی اگر درون آنها مانع از انجام بارداری خواهد شد و خطر آن برای مادر نیز زیاد است.

 

درباره فیبروم‌ها

فیبروم ها از خوش خیم  ترین تومورهای رحمی است که در همه زنان چه در دوران بارداری و چه نابارور و در حالت عادی ممکن است ایجاد شوند و حتی اگر در زمان بارداری نیز فیبروم مشاهده شود جای نگرانی نیست زیرا فیبروم به تنهایی نمی تواند ناباروری و سقط جنین مکرر شود و نکته ای که درباره آن حائز اهمیت است این است که این فیبروم به چه اندازه است و به چه تعدادی وجود دارد و محل قرار گیری آنها به چه شکل میباشد و اینکه این فیبروم ها چه تاثیری روی مخاط رحم می گذارند.

ممکن است آنها بزرگ نباشند ولی در جای نامناسب واقع شده باشند و معمولاً در بیمارانی که دچار سقط مکرر هستند و با روش هایی مانند ivf باردار نمی شوند باید کاملاً وضعیتشان متناسب با شرایط بدنی خودشان بررسی شود و هر نوع عاملی که احتمال می رود که بتواند مانع از بارداری بیمار شود به طور کامل حذف شود.

یکی از راه هایی که برای برداشتن فیبروم ها وجود دارد انجام عمل لاپاراسکوپی است که می تواند بسیار خوب و موثر عمل کند ولی باید توجه داشت که این عمل باید توسط متخصص ماهر و با تجربه صورت بگیرد تا بدون ایجاد مشکلی خبر به خوبی جواب دهد و بیمار دچار ضایعات دیگری نشود.

جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است
جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است

کیست تخمدان

کیست های تخمدان می توانند در منطقه هورمونی داشته باشند که در این حالت پس از تشخیص و اطمینان از هورمونی بودن کیست پزشک معالج یک دوره داروی هورمونی برای بیمار تجویز می کند که با استفاده از آن ها این کیست ها از بین می روند و مشکل برطرف می شود.

در مواردی هم مشکل هورمونی نیست و اختلالات دیگری مانند آندومتریوز که می تواند کیست ایجاد کند موجب اختلال در بیمار می شود که معمولاً پیشنهاد می‌شود که به این کیست ها تا حد امکان دست نزنید و معمولاً پزشکان با تجویز داروهای هورمونی اندازه آنها را کوچک  می‌کنند.

آندومتریوز بیماری است که می تواند موجب ایجاد کیست هم شود و به صورت خود به خودی خود می تواند ذخیره تخمدان را کاهش دهد معمولاً توصیه شده که به کیست ناشی از آندومتریوز تا اندازه مشخصی دست نزنند و با انجام تجویز داروی اندازه آنها را کم کند مگر اینکه بیمار درد داشته باشد و یا مشکلات دیگری در کنار آن به وجود بیاید که مجبور شویم از عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست استفاده کنیم که تنها کسی که می تواند این تشخیص را بدهند پزشک جراح است که مشخص می کند باید این جراحی انجام شود یا نیاز به انجام دادن جراحی نیست.

 

رحم دو شاخ

در برخی موارد ضایعاتی به شکل فیبرومهای زیر مخاطی و یا پولیپ ها و ضایعات دیگری که ممکن است در رحم ظاهر شود می توانند علاوه بر ایجاد مشکلات فیزیکی مشکلاتی را هم در بخش فولیکولی به وجود بیاورند و در نتیجه آن انجام عمل لانه گزینی تخمک دچار اختلال و مشکل شود که یکی از روش های جراحی مورد استفاده در این اختلالات روش جراحی هیستروسکوپی است سه گزینه مناسبی برای درمان این اختلال می باشد.

البته اگر مورد اختلال فیبروم باشد باید بررسی های بیشتری نیز بر روی بیمار انجام شود تا به پزشک معالج بتوانند به این روش هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی روش مناسب را برای درمان اختلال متناسب با شرایط بیمار و مشکل به وجود آمده در  وی درمان کند.

جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است
جراحی تا چه اندازه در درمان ناباروری موثر است

 جراحی در درمان سرطان بیضه

درمان های جراحی که روی بیضه مردان انجام میشود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها بالا بردن کیفیت اسپرم بیمار است زیرا در مواردی ممکن است کیفیت اسپرم تولید شده در بیضه مناسب و مورد عمل جراحی قرار می گیرد تا با استفاده از روش های مختلف کیفیت اسپرم تولید شده در بیضه فرد افزایش پیدا کند که از جمله این روش ها می توان به جراحی وازکتومی، هیدروسل‌های شدید، بیضه‌های نزول نکرده اشاره کرد که به این منظور انجام می شوند.

در برخی موارد بیمار اسپرم سالم تولید می کند اما به دلیل انسداد مسیرهای خروجی اسپرم قادر به انجام عمل لقاح طبیعی نمی باشد که در این موارد ممکن است با مداخلات جراحی سعی شود که انسداد مسیرهای خروجی بیمار برطرف گردد تا بتواند به صورت طبیعی فرزند دار شود.

در مواردی دیگر نیز برای انجام روش‌های کمک باروری نیاز است که عمل جراحی انجام بگیرد تا از بیضه فرد اسپرم استخراج شود و با استفاده از اسپرم استخراج شده از این روش جراحی اختلالات باروری زوجین و روش هایی مانند IVF و IUI  مورد درمان قرار بگیرد.

امروز تکنولوژی در حوزه تشخیص و درمان در علم جراحی ناباروری بسیار افزایش یافته و پزشکان جراح با استفاده از این تکنولوژی ها می توانند وضعیت بیمار را به دقت بررسی کنند و مواردی که شانس بهبودی بیمار با جراحی بیشتر است را مشخص کننده و بیماری و جراحی مورد درمان قرار دارد.

نکته دیگری که این تکنولوژی های جدید دارند این است که به پایین آمدن هزینه درمان و طول درمان بیمار کمک می‌کند و در بسیاری از موارد بیمار می تواند با صرف هزینه کمتر نسبت به روش های پر هزینه درمان ناباروری و با یک جراحی ساده اختلال خود را درمان کند و سریع تر و کم هزینه تر نتیجه دلخواه خود را دریافت کند و بتواند فرزند دار شود.

 

واریکوسل

واریکوسل یک بیماری شایع در جامعه است و ۱۵درصد از مردان به آن مبتلا هستند البته شیوع آن در ناباروری بالاتر است و ۵۰درصد از افرادی که نازائی اولیه دارند و ۸۰درصد از مردانی که نازائی ثانویه دارند هم به واریکوسل مبتلا هستند و این عامل قابل توجه است که باید به آن دقت کرد جالب آن است که بدانید این بیماری از حدود ۱۰ سالگی در بیمار ایجاد می شود و با بالا رفتن سن، ممکن است شدت آن افزایش یابد و در واقع واریکوسل بیماری ای است که زمینه ژنتیکی دارد و در خانواده افراد مبتلا به واریکوسل  امکان ابتلای افراد خانواده ۸ برابر نسبت به سایر خانواده‌ها شایع‌ تر میباشد.

 

آزواسپرم

آزواسپرمی  به این معناست که هیچ اسپرمی در مایع منی وجود نداشته باشد و ممکن است انسداد یا موارد غیر انسدادی عامل آن باشد و در موارد غیر انسدادی از بیضه نمونه‌برداری می‌شود و مهم‌ترین روش، روش میکروسکوپی است که باید با هماهنگی و در مراکز درمان ناباروری درد نظر تیم تخصصی جراحی انجام شود.

پس از نمونه‌برداری باید نمونه به بخش جنین شناسی منتقل شود تا مشخص شود تا مشخص شود که آیا در آن اسپرمی وجود دارد یا خیر که اگر اسپرم وجود داشته باشد فریز شده و جهت استفاده برای روش‌های کمک باروری نگهداری می‌شود و اگر نمونه فاقد اسپرم باشد به جراحت اطلاع داده می شود  و عمل را ادامه می‌دهیم و از نقاط دیگر نیز نمونه برداری می‌کنیم.

برای رزرو آنلاین نوبت نزد برترین متخصصان زنان و نازایی در مشهد لطفا کلیک کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز| زنان و نازایی

نویسنده: امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا