مقالاتمقالات چشم پزشک

جراحی عیوب انکساری | اصلاح عیوب انکساری

جراحی عیوب انکساری

در ابتدا خلاصه‌ای از مفهوم عیوب انکساری را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید درک بهتری از مشکلات عیوب انکساری و اهمیت جراحی عیوب انکساری پیدا کنید.

وقتی ما میخواهیم جسمی را ببینیم باید به آن جسم نور بتابد و انعکاس نور تابیده شده و آن جسم به چشم ما برسد و از قرنیه و عدسی چشم ما عبور کند و روی یک نقطه از شبکیه پشت چشم ما  این خطوط نوری به هم برسند و در آنجا سلول‌های حساس سیستم عصبی چشم این خطوط نوری و تصویر به وجود آمده از آنها را تشخیص دهد و آن تصویر را به شکل یک پیام عصبی به مغز بفرستد و تصویر نهایی در مغز ما شکل بگیرد و ما آن را درک کنیم.

به این حرکت نور از جسم تا چشم ما اصطلاح انکسار نور گفته می‌شود که در صورتی که انکسار نور به خوبی در چشم ما صورت بگیرد ما می توانیم تصویر مناسبی را از جذب ببینیم و درک کنیم. معمولاً در انکسار نور سطح قرنیه و عدسی نقش مهم و تعیین کننده ای را ایفا می کند.

عوامل تاثیرگذار در نمره چشم و انکسار نور

عواملی که بر این امر موثرند عبارتند از اندازه چشم قدرت عدسی و شکل سطح قرنیه که نقش تعیین کننده ای در کیفیت و سلامت تصویر به وجود آمده و انکسار مناسب نور در چشم ما دارند.

برای اینکه یک شخص بتواند تصاویر مختلف در فواصل مختلف را به صورت واضح مشاهده کند نیاز است که عدسی قرنیه و اندازه چشم وی متناسب با هم باشند و به صورت هماهنگ با هم فعالیت کنند.

در صورتی که عوامل ذکر شده با هم متناسب نباشند و به صورت هماهنگ با هم فعالیت نکنند فرد دچار عیوب انکساری می شود که می تواند به اشکال مختلفی همچون نزدیک بینی دوربینی آستیگماتیسم و پیر چشمی در فرد نمایان بشود که باید نسبت به درمان آن و یا استفاده از ابزارهایی مانند عینک اقدام کند تا بتواند دید مناسب تری نسبت به اطراف خود داشته باشد.

واحد اندازه گیری  عیوب انکساری دیوپتر است که نشان دهنده میزان و نوع اختلال موجود در چشم بیمار می باشد و هر چه میزان نزدیک بینی و دوربینی چشم شما بیشتر باشد طبیعتاً نمره عینک شما نیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود.

اگر نمره عینک شما منفی باشد این بدان معناست که شما دچار اختلال میوپی یا نزدیک بینی هستید و اگر نمره عینک تجویز شده از سوی پزشک برای شما مثبت باشد نشان دهنده این است که شما دچار اختلال هایپروپی یا دوربینی هستید.

پزشک با استفاده از این نمره مشخص می کند که شما به چه اندازه از دوربینی و نزدیک بینی دچار هستید و چه  عینکی مناسب شماست

دید ۱۰/۱۰ در عیوب انکساری به چه معناست

برای اندازه گیری سطح بینایی بیماران چشم از تابلوی به عنوان تابلوی اسنلن استفاده می‌شود که در این تابلو اندازه های مختلفی از حرف E وجود دارد که در جهات مختلفی قرار دارند و بیمار باید در فاصله ۱۶ متری تابلو بیس درد و جهت این حرف را در اندازه‌های مختلف تشخیص دهد و برای چشم های عادی این تابلو در ۱۰ ردیف دارد و اگر مثلاً شخصی ۶ ردیف از این دره را تشخیص بدهد اصطلاحاً شماره چشم او ۱۰/۶ میباشد وین تابلو تعیین کننده میزان اختلالات بینایی فرد در آن فاصله می باشد.

نمره عینک در عیوب انکساری

اگر به نمره عینک تان روی برگه تجویز بیمار دقت کرده باشید مشاهده می کنید که این نمره عینک دارای سه بخش است به عنوان مثال نمره عینک شخصی۹۰×۲۵/۱ – ۲- می باشد.

اما این سه بخش چیست و دقیقا چگونه نمره عینک شخص را مشخص می‌کند:

عدد اول نشان دهنده نزدیک بینی یا دوربینی چشم بیمار است این و علامت جلوی آن نیز اگر منفی باشد نشان دهنده نزدیک بینی و اگر مثبت باشد نشان دهنده دوربینی بیمار است.

عدد دوم عددی است که نشان دهنده میزان آستیگماتیسم در چشم بیمار است و می تواند و همراه علامت مثبت و یا منفی نوشته شود.

عدد سوم نشان دهنده که محور آستیگماتیسم در چشم بیمار است و به عنوان مثال در نمونه بالا این عدد ۹۰ بوده و نشان می‌دهد که محور آستیگماتیسم بیمار عمودی است.

بدین ترتیب این مثالی که در بالا زده شد و آن عدد ها نشان دهنده این است که چشم این بیمار دارای نزدیک‌بینی متوسط و آستیگماتیسم متوسط در محور عمودی می باشد.

انواع عیوب انکساری

لنز داخل چشمی
لنز داخل چشمی

نزدیک بینی یا میوپی

نزدیک بینی یا میوپی در تشخیص چشم‌پزشکی به این معناست که فرد می تواند اجسام نزدیک به خود را واضح ببیند اما در تشخیص اجسام دور و جزئیاتی که در فاصله دوری هستند دچار مشکل می شود.

عواملی که باعث ایجاد نزدیک‌بینی در بیمار میشود در واقع مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و عوامل رفتاری است که سهم بیشترین اختلال مربوط به عوامل ژنتیکی می باشد ولی استفاده طولانی مدت از چشم برای دیدن چیزهای نزدیک و ظریف می تواند موجب ایجاد نزدیک‌بینی شود.

در بخش اول  گفتیم که برای این که ما بتوانیم اجسام را به خوبی ببینیم نیاز است که نور به درستی به چشم ما برسد و پس از عبور از قرنیه و عدسی به طور مناسب روی شبکه منعکس شود تا ما بتوانیم از پیامهای عصبی اخذ شده از شبکیه تصویر دریافت کنیم.

زمانی شما دچار نزدیک بینی می شوید که یا چشم شما بزرگتر از اندازه عادی باشد و یا اینکه انحنای قرنیه شما بیش از حد طبیعی باشد که این عامل  باعث می‌شود که پرتوهای نوری که به چشم شما وارد می شوند در قسمتی جلوتر از شبکه دیگر برسند و تصویر واضح و روشنی راه ایجاد نکنند به این دلیل که به خوبی روی شبکیه چشم متمرکز نیستند.

دوربینی یا هایپروپی

در این اختلال به دلیل کوچک بودن کره چشم در جلو بودن مکان شبکه اسبت به اندازه نرمال و یا انحنای کم قرنیه پرتوهای نوری که وارد چشم ما می شوند در قسمت پشت شبکه به هم میرسند و به همین دلیل روی شبکیه متمرکز نمی شوند و نتیجه ان ما تصویر مناسبی را مشاهده نمی کنیم.

در این اختلال فرد هم اشیا نزدیک و هم اشیا دور را تار می بیند اما تاری دید وی در  اشیا نزدیک شدید تر است این بیماری نیز مانند نزدیک بینی منشا اصلی آن ژنتیکی است و معمولاً با افزایش سن و عدم توانایی انطباق عدسی تشدید می شود.

پیر چشمی در عیوب انکساری

پیرچشمی یکی از بخش های طبیعی روند افزایش سن است که در آن قدرت تطبیق به حدی کاهش می یابد که فرد در هیچ فاصله ای قادر به دریافت تصویر واضح و روشن نمی باشد. در واقع این بیماران به دلیل افزایش سن دچار خشکی عدسی و عدم انعطاف آن می شوند این موجب می شود که نتوانند تصاویر در فواصل مختلف را با شبکه خود انطباق دهند.

همچنین ماهیچه های کنترل کننده عدسی نیز ضعیف شده و قادر به کشیدن و پهن کردن عدسی نیستند تا تصویر را به صورت دقیق روی شبکیه منعکس کنند.

این بیماران معمولاً برای تمرکز روی اشیا مشکلات بسیاری دارند ناشی از بی حسی و ماهیچه های کنترل کننده آن است که معمولاً در سنین نوجوانی قدرتمند و عدسی بسیار انعطاف پذیر است و می تواند تصویر در هر فاصله ای را روی شبکه منطبق کند.

پس از ۴۵ سالگی عدسی چشم کم کم رو به خشک شدن و سفت شدن می‌رود و در نتیجه آن فرد قادر به  انطباق تصویر نبود و معمولاً در دیدن اجسام  نزدیک و مطالعه به مشکل می‌خورد.

در این حالت به چشم می گویند اگر همراه با حالت دیگری نباشد یک روند طبیعی شناخته می شود اما ممکن است این حالت همراه با نزدیک بینی دوربینی و آستیگماتیسم باشد.

آستیگماتیسم

اختلال آستیگماتیسم یک مشکل شایع میباشد که تقریباً می‌توان گفت که بیشتر افراد درجاتی از این مشکل را دارند و بیشترین نقش را در بروز این بیماری عامل وراثت ایفا می کند و اکثر موارد این بیماری به عامل ارثی بستگی دارد البته این امر در مورد آستیگماتیسم شدید بیشتر صدق می کند.

قرنیه انسان سالم در حالت عادی در تمامی محور ها به یک اندازه گرد و منحنی شکل است و در بیشتر موارد آستیگماتیسم در فرد وقتی اتفاق می افتد که انحنای دیگری به جز انحنای قرنیه در چشم بیمار وجود داشته باشد.

در نتيجه اين انحنای اضافه روی قرنیه انکسار نور در چشم بیمار به صورت نامتقارن انجام می شود که در نتیجه آن بیمار اشیا را در فاصله دور و  نزدیک به صورت تار می بیند این تاری دید به این سبب است که پرتوهای نور به طور متمرکز و درست روی شبکیه منطبق نمی‌شود.

در این اختلال معمولا بر روی قرنیه برآمدگی یا فرو رفتگی هایی به وجود می آید که باعث می شود که تصور جسم روی دو نقطه مختلف از شبکیه منطبق شود و فرد دو تصور با با فاصله از هم روی شبکیه چشم مشاهده کند.

راه های اصلاح عیوب انکساری

عینک

یکی از آسانترین راه هایی که برای درمان عیوب انکساری تجویز می شود و جزوه راه حل های مورد علاقه پزشکان است تجویز عینک می باشد زیرا نمره عینک به‌ راحتی قابل تغییر است و خود وجود عینک می‌تواند از چشم در مقابل خورشید محافظت کند زیرا بیمار می تواند از انواع آنتی رفلکس استفاده کننده از خود در مقابل پرتوهای خورشید نیز محافظت کند.

در اختلالات ای همچون پیر چشمی از عدسی های پیشرفته تر استفاده می شود که این عدسی ها دارای دو کانون هستند به این صورت که قسمت بالای عدسی مربوط به مشاهده اجسام دور میباشد و قسمت پایین عدسی مربوط به مشاهده نزدیک و مطالعه است که به این ترتیب مشکل هر دو به خوبی برطرف شود.

لنز های تماسی

در حال حاضر انواع مختلفی از لنزهای با سرت مختلف وجود دارد که باید متناسب با شرایط مشکل بیمار نوع و میزان مشکل بیمار سبک زندگی بیمار و نوع فعالیت های آن لنز مناسب برای استفاده کرد به طور کلی انواع لنزهای تماسی که بسیار متنوع و گوناگون هستند با منطبق کردن نور بر روی شبکیه موجب اصلاح نقص بینایی بیمار شده که دقیقا کاری مشابه کاربرد عینک هاست و آنها نیز همین کار را انجام می‌دهد.

لنز داخل چشمی
لنز داخل چشمی

ورزش های چشمی

پزشکان امروزه ورزش های مختلفی را برای چشم تعیین کرده‌اند که طبق شواهد موجود و تحقیقات به عمل آمده برای چشم و بهبود نمره چشم می تواند موثر باشد به شرطی که به صورت اصولی و درست انجام شود.

جراحی عیوب انکساری

در انواع جراحی‌های عیوب انکساری با اصلاح ناهمواری های سطح قرنیه با روش های مختلف و ابزارهای مختلف به اصلاح اختلالات قرنیه می‌پردازند و انحنای قرنیه را حالت مناسب آن باز می گردانند در بیماران نزدیک بین با کاهش انحنای قرنیه با روشهای مختلف قدرت انکسار قرنیه را کاهش داده و موجب می شوند که تصویر اجسام به خوبی بر روی شبکیه انعکاس پیدا کند.

در بیمارانی که دچار دوربینی هستند که عکس این ماجرا اتفاق می افتد و با استفاده از روش‌های مختلف انحنای قرنیه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب قدرت انکسار قرنیه بیشتر شده و تصویر به طور مناسب روی شبکه فرد متمرکز می‌شود و موجب ایجاد تصویر مناسب برای بیمار می‌شود.

در بیمارانی که دچار مشکل آستیگماتیسم هستند و انحنای قرنیه آنها در یک جهت یا چند جهت در آنها دچار مشکل است با استفاده از همین نوع از این جراحی‌ها این انحناها اصلاح می‌شود و فرد به حالت عادی نزدیک می‌شود.

لنز داخل چشمی
لنز داخل چشمی

عنوان جراحی عیوب انکساری

فمتولیزیک  Femto LASIK

اپی لیزیک   EpiLASIK

لنز داخل چشمی  Phakic IOL

لیزیک LASIK

لازک LASEK

PRK

حوزه بیماری‌های انکساری چشم از با اهمیت ترین حوزه های سلامت جامعه می باشد که در صورتی که مورد توجه قرار گرفته شود می تواند تاثیرات مثبتی روی قشرهای مختلف جامعه داشته باشد و کیفیت زندگی افراد را بالا برده و در ارتباط آنها نقش مثبتی داشته باشد.

اختلالات انکساری چشم می تواند در سنین پایین براحتی تشخیص داده شود و درمان آنها آغاز گردد که در این صورت می‌توانند سلامت کودک را در پی داشته باشد که این می تواند تاثیر زیادی بر روی ارتباطات اجتماعی کودک بگذارد و طبیعتاً این می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی روحیه کودک داشته باشد.

برای نوبت گیری از مجرب ترین پزشکان متخصص می توانید به بخش نوبت گیری آنلاین همین وبسایت مراجعه فرمایید و از خدمات ارائه شده توسط وبسایت سلامتی بدون مرز در این باره فقط با یک کلیک استفاده کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز | جراح چشم ایران | متخصص چشم پزشکی

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا