مقالات جراحی زیبایی

عمل بینی از نظر قرآن و اسلام

عمل بینی از نظر قرآن و اسلام

امروزه اغلب افراد تمایل دارند برای جذابیت بیشتر ظاهر و رفع مشکلات تنفسی و … از جراحی بینی استفاده نمایند و اغلب افراد مذهبی به دنبال فتوای قرآن و مراجع در مورد این نوع عمل هستند تا بتوانند با خیالی آسوده تر از آن برای رفع عیب های موجود در بینی خود استفاده کنند. در ادامه به بررسی عمل بینی از نظر قرآن و اسلام خواهیم پرداخت.

بررسی عمل بینی از نظر قرآن و اسلام

از چراحی پلاستیک برای رفع عیب های موجود در اجزای مختلف صورت استفاده می شود همچنین جراحی بینی امروزه در بین ایرانیان گسترش پیدا کرده است و اغلب افراد تمایل دارند به کمک این عمل زیبایی در ظاهر خود تغییراتی را ایجاد نمایند که برای برخی از آن ها نیز استفاده از این عمل ضروری نمی باشد. قرآن و مراجع تقلید در مورد عمل بینی نظراتی را ارائه داده اند که بهتر است قبل از انجام آن با عمل بینی از نظر قرآن و اسلام و مراجع تقلید آشنا شوید.

جراحی بینی از نظر قرآن

جراحی بینی از نظر مراجع تقلید

از جراحی بینی به سه دلیل عمده زیر استفاده می شود :

1.این عمل ممکن است به دستور پزشک و برای رفع برخی از عیوب فیزیولوژیکی بینی که باعث بروز برخی از مشکلات تنفسی و سینوس ها شده اند استفاده شود که این عمل برای مداوی بیماری می باشد و مانند بقیه عمل های زیبایی بینی نیست.

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

2. برای بازیابی زیبایی از دست رفته بینی مثل برطرف کردن جای سوختگی و زخم و کجی بینی ناشی از شکستگی و … که این مورد نیز نوعی درمان به شمار می رود.

3. برای بدست آوردن زیبایی که این مورد نیز به صورت دو گونه است که در اواین مورد ممکن است زوایدی مثل خال و زائده های گوشتی از روی بینی برداشته می شود یا فرد بینی سالم و بدون عیبی داشته و تمایل دارد باز هم عمل زیبایی انجام بدهد.

عمل بینی از دیدگاه مراجع تقلید

توجه داشته باشید که مورد اول را اگر مراجع تقلید جایز بدانند می توان از قبیل آرایش و پیرایش و زینت شمرد ولی مورد دوم را اگر پزشکان متخلق به اخلاق دینی و پایبند به سوگند پزشکی برای بدن مضر تشخیص بدانند و ضرر آن را قابل اعتناء ذکر کنند از نظر شرعی نیز انجام این عمل مجاز نمی باشد ولی اگر پزشک حاذق باشد و به اخلاق دینی و سوگند پزشکی نیز پایبند باشد و نظریه اش این باشد که چنین عملی ضرر مهمی را در برندارد در این صورت نیز انجام این عمل از نظر مراجع تقلید مانعی ندارد.

عمل بینی از دیدگاه مراجع تقلید

عمل بینی از نظر قرآن

در آیه 32 اعراف خداوند این گونه بیان کرده است که ” قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده … ” این آیه اشاره به این دارد که خداوند زیبایی را برای همه بندگانش قرار داده و ثانیا حالت خطاب و عتاب دارد و کسانی هستند که با دیدی کج و ظرفیت های تنگ درونی و روحی خود به سمت تحریم زینت ها می روند و زینت با حس زیبایی انسان در ارتباط می باشد و اگر انسان این حس را نداشته باشد برای وی گل و سنگ یکی می باشد و زمانی که برای انسان گل و زیبایی ها معنا دارد که انسان خودش دارای حس زیبایی باشد و خداوند تمایل دارد که این زیبایی در چشم همه انسان ها وجود داشته باشد. از این رو منطق اسلام توجه به زیبایی ها است اما باید نوع زیبایی خواهی ها برای نسل امروز شناخته شود و برای نسل امروزی دین اسلام که همیشه با فطرت و زیبایی همراه است به زیبایی معرفی گردد. بنابراین اگر فردی بینی اش بدون نقص است و یا نقصی جزئی دارد بهتر است از انجام عمل زیبایی بینی خودداری نماید زیرا این عمل دارای عوارضی است و در صورتی که بدرستی انجام نشود می توانید آسیب های جدی را به بینی وارد نماید.

بر اساس آیه شریفه : ” فطره الله التی فطر الناس و علیها لا تبدیل لخلق الله … ” در این آیه تغییر در خلقت خدا ممنوع شده است و تفسیر درست تغییر در فطرت خدا همان تغییر در دین خدا می باشد و در این آیه از تغییر در دین خدا نام برده شده است و فطرت الله در این آیه به معنی دین خدا می باشد و این آیه به معنای ممنوعیت ایجاد انحراف ها و بدعت ها در دین خدا تفسیر می شود.

عمل بینی از نظر قرآن

سوالاتی در مورد عمل بینی از دیدگاه اسلام 

1.آیا عمل بینی اگر به جهت زیباسازی انجام شود حرام و گناه می باشد ؟

انجام این کار به خودی خود اشکالی ندارد ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد نظیر لمس و نگاه حرام از سوی پزشک تنها در صورت ضرورت جایز می باشد.

انواع پاسخ های مراجع عظام نسبت به سوال ذکر شده چنین می باشد :

سوالاتی در مورد عمل بینی از دیدگاه قرآن و اسلام

1.حضرت آیت الله سیستانی :

فی نفسه اشکالی ندارد.

2. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

چنانچه موجب ضرر معتد به بینی نباشد مانعی ندارد.

3. حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

چنانچه آمیخته با حرام یا ضرر مهم دیگری نباشد ذاتا دارای مشکلی نمی باشد ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد فقط در صورت ضرورت جایز می باشد.

4. حضرت آیت الله نوری همدانی :

اگر ضرری برای بدن نداشته باشد بلامانع می باشد.

5. حضرت آیت الله هادوی تهرانی :

جراحی بینی در صورتی که یک غرض عقلایی مشروع نظیر رفع مشکلات تنفسی و اصلاح و ترمیم بینی داشته باشد جایز می باشد و زیبایی نیز می تواند در اغلب موارد یک غرض عقلایی شمره شود و اگر این نوع جراحی در صورتی که به جهت غرض عقلایی مشروع نباشد و متوقف بر نگاه و لمس حرام از سوی پزشک یا شخصی دیگر نباشد و مفسده ای نیز در پی نداشته باشد حرام نمی باشد.

عمل بینی از نظر مراجع تقلید

دو معیار دین اسلام برای ایجاد تغییر در فرم بینی

برخی از افراد عمل بینی را تمایل دارند انجام بدهند در صورتی که این عمل از نظر پزشکی ضرورتی ندارد و این افراد به عمل بینی از نظر قرآن و اسلام بی توجه می باشند ولی همواره باید به این دو معیار در مورد عمل بینی از دیدگاه قرآن و اسلام باید توجه داشت :

برای رزرو و نوبت گیری آنلاین نزد برترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید. . با مجرب ترین پزشکان مشاوره کنید و انتخاب دقیق تری برای درمان داشته باشید.

1.عملی که روی بینی صورت می گیرد باید دارای کارکرد عقلایی باشد که ایجاد زیبایی یک کارکرد عقلایی است.

2. هر نوع عملی که روی بینی انجام شود باید باعث ایجاد آسیب به آن نشود و واجد یک ضرر و زیان برای بینی و بدن نباشد.

دو معیار دین اسلام برای ایجاد تغییر در فرم بینی

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که زیان های کوتاه مدتی که بر اثر عمل بینی بدون جراحی و عمل بینی با جراحی به بدن و بینی وارد می شوند به معنی مشکلات بعد از عمل تلقی نمی گردند و اگر زیانی به بینی وارد شود و باعث ایجاد بیماری خاص شود در این صورت انجام عمل بینی جایز نمی باشد.

عمل بینی از نظر قرآن و اسلام

در این مطلب عمل بینی از نظر قرآن و اسلام را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار دادیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا