مقالاتمقالات متخصص زنان

عمل هیستروسکوپی چیست؟

درباره عمل هیستروسکوپی چه می دانید؟

بحث سلامت خانواده مبحثی است که در هر جامعه انسانی دارای اهمیت بالایی می باشد زیرا به سلامتی موجب افزایش راندمان و بازدهی افراد آن جامعه می شود و تاثیر مستقیمی بر روی پیشرفت و ترقی آن جامعه دارد.

پر واضح است که در هر جامعه ای زنان نقش تعیین کننده و موثر تری دارند زیرا آنها مولد هستند و همچنین پرورش دهنده نیروهای آینده آن جامعه هستند از آرامش و سلامت آنها و تامین یک نیاز بسیار ضروری و مهم برای رشد یک جامعه می باشد.

حوزه سلامتی زنان بسیار گسترده است ولی ما امروز می خواهیم به بخشی از آن با عنوان سلامت سیستم باربری بپردازیم و از یکی از روش های نوین علمی در حوزه سلامت سیستم باروری بانوان صحبت کنیم و شما را بیشتر با این فناوری آشنا کنیم.

در گذشته های دور اعمال درمانی روی این بخش به صورت معاینه بالینی تشخیص داده می شد و تنها با استفاده از معاینه بالینی بیماری شخص ین زده می‌شد و نسبت به آن درمان‌های مختلف صورت می گرفت اما با پیشرفت تکنولوژی های نوین عکسبرداری به تدریج وارد این حوزه شدند تا تشخیص پزشکان را بسیار دقیق تر کنند.

عمل هیستروسکوپی در مشهد
عمل هیستروسکوپی در مشهد

زیرا سیستم تناسلی بانوان دارای پیچیدگی های مختلفی است و نمی توان تنها با بررسی های بالینی به تشخیص درست و کامل رسید و باید در کنار آزمایشات و بررسی عکس برداری های دقیقی نیز انجام بگیرد تا به توان تشخیص درست را به دست آورد و درمان مناسب تری را تجویز کرد.

فناوری که امروز درباره آن صحبت می کنیم یکی از پیشرفته ترین فناوری ها در این حوزه می‌باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با جزئیات این امکان جدید آشنا کنیم تا در صورت نیاز به توانید به درستی از آن استفاده کنید.

این نکته را همیشه و در هر موردی به خاطر داشته باشید که طبیعتاً با پیشرفت تکنولوژی همیشه مسیر های تازه ای به روی انسان باز می شود اما برای بهره مند شدن درست از این بنابراین های جدید باید راجع به آن ها اطلاعات کسب کنیم و آگاه باشیم تا اسیر تبلیغات و بزرگنمایی های سودجویانه نشویم پس سعی کنید درباره هر موضوعی که سوال دارید از مراجع معتبر تحقیق کنید.

هیستروسکوپی به زبان ساده

عمل هیستروسکوپی در مشهد
عمل هیستروسکوپی در مشهد

اگر بخواهیم هیستروسکوپی را بطور کلی و به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم که نوعی عمل جراحی می باشد که حداقل آسیب را به بیمار وارد میکند و جراح یک تلسکوپ خیلی کوچک (هیستروسکوپ) را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند و هیستروسکوپ به جراح این اجازه را می دهد که داخل رحم را با استفاده از مانیتور مشاهده کند.

سپس رحم برای هر گونه نابهنجاری مورد بررسی قرار می گیرد. جراح شکل رحم و پوشش داخلی رحم آن را بررسی می کند و به دنبال شواهدی مبنی بر آسیب های درون رحمی می گردد و همچنین ورودی لوله های رحم را نیز بررسی می کند و در  ادامه بطور کامل درباره عمل هسیتروسکوپی توضیح خواهیم داد.

 

روش انجام هیستروسکوپی

وقتی شما برای انجام عمل هیستروسکوپی به پزشک متخصص مراجعه می کنید بعد از بیهوشی، هیستروسکوپ به داخل رحم فرستاده می شود و محلول نمک یا شکر به داخل رحم فرستاده می شود تا ورم کرده و حفره رحم به راحتی مشاهده شود.

پزشک پس از بررسی حفره رحم، ابزارهای مختلفی با استفاده از هیستروسکوپ به داخل بدن فرستاده میشوند تا به درمان بافت های لیفی رحم، خونریزی های سنگین دوره پریودی و پلیپ کمک کنند.

عمل هیستروسکوپی در مشهد
عمل هیستروسکوپی در مشهد

نکات مثبت هیستروسکوپی

این روش به نسبت روش های قدیمی برای انجام این کار مزایای زیادی دارد که در قسمت پایین به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • زمان بهبود بسیار سریع است و اگر شما بخواهید از روش‌های دیگر برای انجام این کار استفاده کنید زمان آن ها بسیار متفاوت و طولانی تر خواهد بود.
  • تمام بیماران پس از انجام عمل همان روز مرخص می شوند کی میتواند مزیتی بزرگ و قابل توجه برای بیماران می‌باشد که محدودیت زمانی دارد.
  • هیچ شکافی در شکم ایجاد نمی شود بنابراین درد پس از زایمان حداقل است ولی میتواند فاکتور بسیار مهم برای بانوان باشد.
  • عفونت ناشی از زخم نیز ایجاد نمی شود که می تواند سلامت بیمار را تا حد زیادی کم می کنند و نکته بسیار مهمی تلقی می شود.

 

کاربرد های هیستروسکوپی

فناوری هیستروسکوپی یک تکنیک جدید است که با استفاده از آن می توان  کارهای متفاوتی در این حوزه انجام داد  و بیشتر متخصصان از هیستروسکوپی برای بررسی پوشش داخلی رحم و آسیب های درون رحمی مثل پلیپ و بافت های لیفی رحم که موجب خونریزی های سنگین در طول پریودی یا بی نظمی پریودی می شود، استفاده می کنند و بررسی حفره رحم نیز برای خانم هایی انجام می شود که مشکل بارداری دارند شرایط دیگر برای هیستروسکوپی شامل:

  • برداشتن پلیپ های رحم یا آندومتر(اندومتریوز)
  • برداشتن بافت های لیفی رحم
  • بافت برداری پوشش های آندومتری
  • باز کردن لوله های رحم
  • برداشتن چسبندگی ها یا خراش های درون رحمی
  • برداشتن دستگاه جلوگیری از بارداری درون رحمی
  • خارج کردن آندومتر- که موجب آسیب به پوشش رحم شده است، درمانی بر خونریزی شدید دوره پریودی یا بی نظمی دوره پریودی

 

چه کسانی به هیستروسکوپی نیاز دارند؟

از آنجایی که این فناوری تکنولوژی بسیار به روز و کارآمد می باشد که در بسیاری از موارد ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد و برای بیمار و تشخیص مفید باشد اگر بخواهیم موارد مورد استفاده فناوری هیستروسکوپی را نام ببریم به صورت موردی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • خونریزی پس از یائسگی
  • تشخیص علت ناباروری یا سقط جنین تکراری
  • بررسی و حذف زخم رحم، پولیپ ها یا فیبروئیدها
  • برداشتن IUD جاگذاری شده (دستگاه های داخل رحمی)
  • قرار داشتن روش کنترل بارداری کوچک در داخل لوله های فالوپی
  • نمونه برداری از بافت (بیوپسی)
  • برداشت پوشش آندومتر

باید این نکته را هم مورد توجه قرار دهید که حتی چنانچه علائم بالا را داشتید اگر حامله باشید، نمی توانید هیستروسکوپی انجام دهید و پزشک ممکن است دلایل دیگری برای انجام هیستروسکوپی داشته باشد و انجام این کار و تشخیص انجام این کار فقط و فقط با پزشک متخصص می باشد.

هیستروسکوپی
هیستروسکوپی

هیستروسکوپی منع هم دارد

این فناوری جدید بسیار کمک کننده و اثربخش می‌باشد اما برای بیماران خاصی نیز می‌شود و نمی‌توان برای آنها استفاده کرد به عنوان مثال بیمارانی که دارای مشکلات سیستم بدن بخصوص مشکلات ریوی-قلبی که در اثر بیهوشی بدتر می شوند موارد منع استفاده از هیستروسکوپی است.

اگر احتمال ایجاد مشکل وجود دارد با یک متخصص بیهوشی مشورت کنید و اغلب این عمل به وسیله بی حسی موضعی انجام می شود و متخصص زنان به شما کمک می کند بهترین روش بیهوشی را انتخاب کنید پس به خاطر داشته باشید که باید با پزشک خود صادق باشید و اجازه بدهید تا متخصص با بررسی کامل شرایط شما روش صحیح و کم خطر ترین را به شما پیشنهاد کند.

 

برداشتن آندومتر

در واقع برداشتن آندومتر نوعی جراحی سرپایی است که از شدت خونریزی در طول پریودی می کاهد و در طول عمل پوشش رحم تخریب می شود و پوشش رحم با حرارت یا جریان الکتریکی ضعیف تخریب می شود.

در حقیقت این عمل از رشد مجدد پوشش داخل رحمی جلوگیری می کند و برداشتن آندومتر جایگزینی برای هیستروسکوپی در بیمارانی است که در طول پریودی خونریزی شدید دارند یا پریودی های بی نظم دارند.

 

باید توجه داشته باشید که خانم هایی که بچه دار شده اند و از پریودی های بی نظم یا خونریزی های شدید رنج می برند که ناشی از بافت های لیفی رحم نیست به وسیله برداشتن آندومتر معالجه می شوند و متخصص در ابتدا تمام آسیب های درون رحم که منجر به خونریزی می شوند را خارج می کند.

معمولا بافت برداری آندومتر در مطب انجام می شود تا از عدم وجود سرطان اطمینان حاصل شود و همچنین برای مشاهده اندازه رحم و حفره آن از سونوگرافی کنتراست یا پیشرفته استفاده میشود و سونوگرافی پیشرفته مشابه سونوگرافی واژن است اما مایعی نیز برای مشاده درون و بیرون رحم به داخل آن تزریق می شود که این نوع سونوگرافی مشابه هیستروسکوپی است اما دقیقا مانند آن نیست.

منع برداشت آندومتر

با تمام این توضیحات در مواردی نیز برداشت آن دو توصیه نمی شود و بیمار نمی تواند از این روش استفاده کنند و برای او مناسب نیست که این موارد عبارتند از موارد زیر:

  • حفره رحم خیلی بزرگ باشد (بزرگتر از 12 سانتی متر)
  • سرطان آندومتر یا هیپرپلازی وجود داشته باشد
  • پلیپ زیرمخاطی یا بافت های لیفی در رحم وجود داشته باشد
  • قاعدگی به شدت دردناک باشد یا گرفتگی عضلات در طول پریودی

دکتر زنان در مشهد

پس از برداشت آندومتر

شاید برایتان سوال پیش بیاید که پس از برداشتن آندومتر چه اتفاقی برای بیمار می افتد و شرایط آن به چه صورت است و باید به شما بگویم که بعد از برداشتن آندومتر خونریزی کاهش می یابدو در برخی خانم ها کلا خونریزی متوقف می شود.

باید توجه داشته باشید که حتی اگر خونریزی به طور کامل متوقف نشود شدت آن بسیار کم می شود و آزمایشات سالانه باید به طور مرتب انجام شود حتی اگر شما دیگر پریود نمی شوید.

 

انجام عمل جراحی دیگر همزمان با برداشت آندومتر

در مواردی ممکن است بیمار مشکلات جانبی دیگری نیز داشته باشد و سال داشته باشد که آیا میتوان همزمان با انجام عمل برداشت عمل دیگری را نیز انجام داد و اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که بله، عمل لاپروسکوپی (عمل لاپاراسکوپی رحم و لاپاراسکوپی تخمدان را بهتر بشناسیم ) می تواند همزمان با هیستروسکوپی انجام شود.

بخصوص در خانم هایی که باروری آن ها مورد بررسی است و عمل هایی که می تواند همزمان با هیستروسکوپی انجام شود شامل عمل مثانه و لیپوساکشن می باشد تا به این طریق می توان این اعمال را به صورت همزمان با انجام عمل برداشت آندومتر انجام داد.

 

بافت لیفی رحم و پلیپ ها توسط هیستروسکوپی برداشته می شوند؟

در مواردی که برای بیمار انجام برداشت بافت لیفی و  کلیپ ها  ضروری و لازم باشد بله، اگر بافت های لیفی یا پلیپ ها در حفره رحم باشند توسط هیستروسکوپی برداشته می شوند (تشخیص پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم) و اگر بافت های لیفی خیلی بزرگ باشند باید در دو عمل جراحی به طور کامل برداشته شوند.

زمان بهبودی نرمال بعد از هیستروسکوپی

در این عمل بهبود به سرعت انجام می شود زیرا زخم و شکافی ایجاد نشده است. برخی بیماران قرص های مسکن بعد از عمل مصرف می کنند ولی قرص های ضد التهاب کافی می باشد و مصرف مسکن پیش از خارج کردن بافت ها تجویز می شود.

نزدیکی جنسی باید چند هفته به تعویق بیفتد و ورزش نیز تا دو هفته بعد انجام نشود و توصیه می شود تا دو هفته بعد از عمل چیزی وارد واژن نشود. بیشتر خانم ها دو هفته بعد از عمل می توانند به کار خود برگردند.

 

بعد از عمل جراحی هیستروسکوپی چه چیزی در انتظار ماست؟

بطور معمول طول دوره بهبود به هدف هیستروسکوپی بستگی دارد و با این حال، برخی علائم عمومی بعد از هیستروسکوپی کاملا رایج هستند. این علائم عبارتند از:

  • گرفتگی
  • خونریزی یا لکه بینی خفیف یک روز یا بیشتر
  • درد شانه (در صورت استفاده از گاز دی اکسید کربن)
  • تهوع خفیف
  • سرگیجه

 

معمولا می توانید بلافاصله پس از هیستروسکوپی غذا بخورید یا چیزی بنوشید و اگر هیستروسکوپی در مطب دکتر با بیهوشی موضعی انجام شود کمتر از یک ساعت بعد می توانید از مطب خارج شوید. اگر عمل شما نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد، پزشک ممکن است بخواهد منتظر بمانید تا بی حسی برطرف شود سپس به خانه بازگردید و این مسئله نیز کمتر از یک ساعت طول می کشد، اما به مقدار بیهوشی مورد استفاده بستگی دارد.

اگر عمل شما نیازمند بیهوشی عمومی باشد، باز هم عمل سرپایی در نظر گرفته می شود و بعد از چند ساعت می توانید به خانه بازگردید و اگر سابقه واکنش به بیهوشی داشته باشید، پزشک توصیه می کند یک شب در بیمارستان بستری شوید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویز کند تا بهبودی را آسانتر کند. اگر جراحی انجام شود، پزشک توصیه می کند یک یا دو روز قبل استراحت کنید. برای بهبودی به توصیه های پزشک توجه کنید. پس از هیستروسکوپی باید یک هفته از فعالیت جنسی خودداری کنید. این مسئله به کاهش احتمال عفونت کمک می کند.

برای رزرو و نوبت دهی انلاین نزد برترین متخصصین زنان و زایمان لطفا کلیک کنید.

منبع : سلامتی بدون مرز| بخش زنان و زایمان

نویسنده: امیر رستمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا