مقالاتمقالات جراحی بینیمقالات جراحی زیبایی

انواع بیماری های بینی و بیماری های سینوسی

هم رفع بیماری های بینی هم جراحی زیبایی بینی با یک تیر دو نشان !!!

سینوس‌ها در حقیقت بخشی از بینی هستند چهاردسته بیماری بینی و سینوسها را درگیر می‌کند که از جمله ؛ آلرژی‌ها ، التهابات عفونت ها ، بیماری های ایمنی،  تومورها ، سرطان‌ها  ، آلرژی و التهاب با علائمی مثل عطسه،  آبریزش بینی ، ترشحات پشت حلقی و گرفتگی بینی خود را نشان می دهند. سینوس‌ها حفره‌های توخالی هستند که در استخوان های سر و صورت وجود دارن.د این حفره ها تماماً در نواحی بینی قرار گرفته‌اند و به چهار گروه تقسیم می شوند.سینوسهای استخوان پیشانی،  بالای ابروها در قسمت نزدیک به مرکز صورت سینوس های استخوانی گونه و در زیر کاسه چشم قرار دارد .

درمان-پلیپ-بینی

چهار دسته بیماری بینی و سینوس ها را در گیر می‌کند .

 آلرژی ها و التهابات

عفونت ها

بیماری های اتوایمیون یا ایمنی( بیماری های روماتیسمی )

تومورها و سرطان ها

بیماری سینوسی یا سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان های جمجمه و  صورت هستند  و عاملی که موجب پر شدن و گرفتگی آنها توسط موکوس یا چرک شود سینوزیت ایجاد خواهد کرد.

سرماخوردگی حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند .درد  تب خفیف،  ترشحات بینی و آبریزش بینی و حلق و خصوصاً در صبح ها از علایم آ این بیماری ها هستند .

سردردهای صبحگاهی در زمان بیدار شدن از خواب به صورت کاملاً مشخص به وجود مشکلی در سینوس  اشاره دارد. همچنین درد در پیشانی، در محل سینوس های پیشانی در زمان لمس درد در فک و دندان های بالایی و دردناکی گونه‌ها در زمان لمس کردن که در اثر عفونت سینوس های فک بالا ، تورم یا درد بافت اطراف چشمها یا کناره های بینی ،اختلال در حس بویایی و گرفتگی بینی از دیگر نشانه های بیماری هستند .

شنا کردن و خصوصاً شیرجه  زدن در استخرهای آلوده که آب آلوده با فشار وارد حفرات سینوس‌ها شود ممکن است منجر به عفونت سینوسها شود. سینوزیت هوایی به دنبال تغییرات فشار هوا در پروازهای  با ارتفاع زیاد می‌تواند موجب انسداد سوراخ های سینوس ها و ایجاد فشار منفی و ترشح در سینوس ها وبالاخره سینوزیت شود .در بسیاری از موارد ممکن است سینوزیت ناشی از آلرژی با سینوزیت عفونی اشتباه شود. به طور معمول گرفتگی ناشی از آلرژی را رینیت آلرژیک می‌نامند و پزشکان از نامیدن سینوزیت برآن دوری کنند و همچنین گاه میگرن با سردرد های سینوزیتی و اشتباه گرفته شود .

علائم سینوزیت

سنگینی سر، سردرد مخصوصا در نواحی پیشانی و گونه ها ، البته در سینوزیتهای  مزمن درد کمتری دارد و اکثر سنگینی سر احساس می شود .درد را بیشتر در سینوزیت های حاد یا سینوزیت های مزمن که به صورت یکباره به عفونت مبتلا می شوند می توان مشاهده کرد .

این درد در اغلب موارد با خم شدن بیمار به جلو شدت پیدا می‌کند .که دلیل ان تاثیر فیزیکی این درجابجایی چرکی که در سینوس ها وجود دارد می باشد. این درد احتمال دارد به قسمتهای دیگرسرو صورت سرایت سرایت کند .

نوع  دیگر سردرد نشات گرفته از سینوزیت مخصوصا سینوزیت های مزمن دچار این درد می شود سردرد یا حتی گلودردی با تماس با باد گرم یا سرد می باشد .

  1. ترشحات در زمان صبح در پشت حلق وجود دارد
  2. ابریزش بینی
  3. دهان بوی بدی به خود می گیرد
  4. فرد برای صبحانه دچار بی اشتهایی میشود
  5. فرد دچار تنگی نفس می شود و برخی اوقات بد خوابی های شبانه را تجربه می کند
  6. حافظه شخص کند می‌شود و فرد به سختی تمرکز دارد
  7. خستگی مفرط در طول روز
  8.  حالت تهوع و استفراغ
  9. به گرما و سرما و مخصوصا باد گرم و سر فرد دچار حساسیت می شود
  10. سرفه و عطسه
  11. سرماخوردگی های پشت سرهم
  12. گوش احساس سنگینی می‌کند و بینایی فرد کاهش پیدا می کند
  13.  بینی دچار گرفتگی می شود
بیماری-بینی-و-درمان-ان

درمان سینوزیت

با استفاده از آنتی بیوتیک ، مسکن ، کاهش دهنده التهاب و احتقان انجام می شود .در سینوزیتهای مزمن باید علت  زمینه ای که معمولاً در خود بینی است درمان شود .انحراف تیغه بینی  ،پولیپ یا توربین های بینی تنها با جراحی برطرف میشود. در جراحی های مدرن و جدید با استفاده از اندوسکوپی مجاری بسیار باریک سینوس ها باز شده و ترشحات خارج می‌شوند .امروزه به ندرت از روش‌های قدیمی مثل بخور پنی سیلین و یا شستشوی سینوس استفاده می شود.

بینی-زیبا-و-سالم
بینی-زیبا-و-سالم

 درمان خانگی سینوس ها

  1. بسته بودن پنجره ها به هنگام رانندگی و استفاده از تهویه ماشین
  2. شستن مکرر دست ها جهت جلوگیری از پخش شدن باکتری ها و قارچ ها
  3. عدم خروج از خانه به هنگام آلودگی هوا
  4. از زدن چمن ها در فصل حساسیت اجتناب شود
  5.  درمان آلرژی های فصلی زیر نظر پزشک
  6. شستشوی بینی و سینوس‌ها با محلول آب نمک
  7. استنشاق بخور برای از بین بردن انسداد در سینوس ها
  8.  ماساژ سینوس ها برای کمک به خروج مایع و کاهش فشار
  9. نوشیدن آب فراوان چون کم آبی باعث می‌شود بدن نتواند با عفونت مبارزه ‌کند و سینوس ها را پاک کند
  10. مصرف داروهایی که باعث کاهش گرفتگی بینی می‌شوند مثل استامینوفن و بروفن

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک تومور غیرسرطانی است .پولیپ از غشا و مخاط بینی و سینوس ها به طور غیر عادی رشد کرده است و با ایجاد حجم در مجرای بینی باعث مشکلات تنفسی می شود .

پولیپ بینی توده ی خاکستری و گاهی بی رنگی است که معمولاً از مخاط سینوسها و گاهی از خودبینی منشاء می گیرد.

ظاهر پولیپ های بینی شبیه دانه های انگور است .اگر پزشک به وسیله ای این پولیپ را لمس کند متحرک هستند یعنی با لمس می توان آنها را جا به جا کرده و لمس آنها دردناک نیست .در مواردی که پلیپ خیلی بزرگ شود از سوراخ بینی قابل رویت است و گاهی می تواند از پشت بینی وارد حلق شود واگر بیمار دهانش را باز کند در داخل حلقش قابل رویت باشد .

اتصل بنا فی جراح مشهد

تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

علل و علائم پولیپ بینی

بدون شک علت ایجاد پولیپ بینی کاملاً مشخص نمی باشد اما بدون شک التهابات و عفونت های مزمن داخل بینی از عوامل اصلی پیدایش پلیپ‌ بینی هستند .

پولیپ بینی معمولاً به دلیل آلرژی بینی ایجاد میشود ممکن است با حساسیت های دیگری مثل آسم یا حساسیت های پوستی نیز همراه باشد .

به دلیل حساسیت مخاط بینی متورم شده و کم کم به شکل نسج اضافی در می آید که داخل بینی و سینوس ها را پر می کند.

به تدریج بر من بر میزان آن افزوده می شود. احتمال تشکیل پولیپ بینی در بیماران دچار آسم و آبریزش بینی آلرژیک ۱۶ برابر افراد عادی است پلیپ‌ بینی معمولاً در مردان شایع تر است .بیماران از آبریزش مداوم و گرفتگی بینی شکایت دارند و ممکن است سردرد و خرخر‌کردن نیز همراه باشد خونریزی و بویایی پریشی نیز از عوارض دیگر است اصلی ترین علامت پلیپ انسداد تنفسی است .بیمار با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهد شد تنفس دهانی منجر به خشکی گلو هنگام خواب خواهد شد .این امر خود باعث می‌شود که فرد مبتلا به پولیپ بینی خواب شبانه خوبی نداشته باشد.

 درمان-پولیپ
درمان-پولیپ

 درمان پولیپ

علاوه بر درمان علامتی و زمینه ای برای کوچک‌کردن پلیپ و کاهش التهاب از داروهای ضد التهاب به خصوص کورتیکیوااستروئیدها استفاده می شود. این داروها هم به صورت موضعی و هم عمومی کاربرد دارد .

حساسیت به بعضی داروها مانند آسپرین که می‌تواند باعث پولیپ شود و باید کنترل شود .

اصلی ترین راه درمان ؛ استفاده از عصاره برگ گزنه در هر ۲۴ ساعت روی خود پلیپ ریخته شود و بعد از مدتی درمان می شود.

در مواردی که درمان دارویی موثر واقع نشود و پلیپ بزرگ باشد لازم است به روش جراحی برداشته شود .

هرچند با وجود بیماری‌های زمینه‌ای امکان عود پولیپ زیاد است .

اتصل بنا فی جراح مشهد

علت ترشحات پشت حلقی

 ترشحات پشت حلق و افزایش آن یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به متخصصان گوش و حلق و بینی است .

این وضعیت معمولاً آزاردهنده است و باعث گرفتگی صدا و سرفه و خارش گلو می شود به طوری که فرد مجبور است مدام صدای خود را صاف کند ترشحات پشت حلق حجم یا رنگ و بوی آن علل بسیار متعددی دارد از سیگار گرفته تا آلرژی‌های تنفسی عفونت ها داروها و بسیاری موارد دیگر می باشد .

اتصل بنا فی جراح مشهد

تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

ترشحات پشت حلق چگونه تولید می شود

مژک های موجود در بینی تمام اجسام خارجی آلودگی های هوا و مواد سمی را با ترشحات خود از او یا مخاط پاک می کنند .جهت حرکت این مژک ها به سمت سوراخ های خلفی بینی است .

بنابراین ترشحات از آنجا به شکل بلع دفع می شوند. حال اگر به هر علتی در حرکت مژک ها اختلال ایجاد شود یا ترشحات آنها کیفیت مناسب را نداشته باشد .فرد احساس خلط پشت حلق پیدا خواهد کرد .

از جمله علل این وضعیت می توان به التهابات بینی ، حساسیت ها ، سینوزیت ها ، عفونتها و سایر بیماری هایی اشاره کرد که در کارکرد بینی اختلال ایجاد می‌کنند .

افرادی که در مناطق خشک زندگی می کنند ممکن است به طور طبیعی دچار افزایش ترشحات بینی و پشت حلقی شوند که این حالت در مقابله با خشکی هوای تنفسی ایجاد می شود به طور کلی ترشحات پشت حلق درجات مختلف دارد برای مثال بعضی افراد در تمام طول روز و بعضی دیگر فقط هنگام خواب دچار آن می شوند برخی ترشحات نیز الگوی فصلی دارند و فقط در فصل سرما افزایش پیدا می کنند .

اتصل بنا فی جراح مشهد

تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

درمان ترشحات پشت حلق

یکی از شایعترین دلایل افزایش خلط گلو حساسیت ها هستند که ممکن است در ۲۵ تا ۳۰ درصد از افراد اتفاق بیفتد .این حساسیت ها داخل بینی خود را به شکل عطسه ،  آبریزش بینی و خلط ته حلق نشان می دهند.

برای درمان آنها نیز اگر به صورت فصلی باشند باید فقط در فصل و اگر دائمی باشند باید همیشه دارو مصرف شود. دومین دلیل شایع افزایش خلط گلو سینوزیت است که خود به دو گروه حاد و مزمن تقسیم بندی می شود.

در مورد سینوزیت حاد یک دوره مصرف کوتاه مدت ۱۰ تا ۱۴ روزه آنتی بیوتیک در کنار شستشوی بینی و بقیه درمان ها به رفع خلط گلو کمک میکند. اما درمان سینوزیت مزمن یک مقدار طولانی تر است و حداقل ۳ تا ۶ هفته طول می‌کشد و از طرفی درمان آن ممکن است پاسخ ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته باشد بنابراین بعضی بیماران به جراحی اندوسکوپی سینوس نیاز پیدا می کنند.

اتصل بنا فی جراح مشهد

تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

 مشکلات معده و خلط گلو

 یکی از مواردی که باعث افزایش خلط گلو میشود ریفلاکس خارج از مری و برگشت محتویات اسیدی معده به حلق و حنجره است در واقع این مواد اسیدی ممکن است به حلق بینی گسترش پیدا کند و باعث افزایش ترشحات پشت حلق شوند این ترشحات حجم خیلی زیاد و حالت چرکی ندارند اما تا مشکل معده و رفلاکس برطرف نشود خلط گلو نیز کاهش نمی یابد.

 سیگار و قلیان و ترشحات پشت حلق

 سیگار و قلیان از دو راه می تواند باعث افزایش خلط ته حلق شوند .

مورد اول :اینکه بیماری های سینوزیت و حساسیت که هردو با مصرف دخانیات تشدید و تقریباً به درمان مقاوم می شوند .از طرفی ترشحات فیزیولوژیک بینی برای بیرون راندن مواد سمی حاصل از دود سیگار و قلیان افزایش می یابد بنابراین مصرف کنندگان دخانیات به شکل تشدید یافته دچار خلط گلو می شوند .

یکی دیگر از دلایل افزایش خلط ته حلق مواجهه با مواد تحریک کننده مانند سموم شیمیایی و آلودگی هوا یا مصرف خوراکی هایی مثل فلفل و ادویه جات از عوامل تاثیر گذار بر این ریدینگ ها هستند .

خلط در حالت عادی نباید وجود داشته باشد البته رنگ خلط  خیلی قابل افتراق نیست .اما ترشحات زرد سبز قهوه‌ای و خاکستری رنگ و بدبو می توانند نشانه وجود چرک باشند که این حالت بیشتر در مورد سینوزیت مطرح است .

گاهی اوقات افراد از وجود خون داخل خلط شان شکایت می کنند .و هرچند این عامل مهم است و باید بررسی شود ، اما شایع‌ترین علت آن همان سینوزیت است .البته خلط خونی اگر همراه با ترشحات خونی داخل بینی باشد به احتمال زیاد بر اثر عوامل خون دماغ ایجاد شده است .

اتصل بنا فی جراح مشهد

تماس با کارشناسان سلامتی بدون مرز

مراقبت از سینوس ها

استفاده از شستشوی درون بینی مفید است. مخلوطی از آب و نمک غلیظ و جوش شیرین منجر به خارج شدن راحت چرک و موکوس می شود.

یک لیف  حمام مرطوب و گرم روی صورت چشم و بینی خود، چند بار در روز قرار دهید این کار برای نرم کردن ترشحات و گرم کردن هوای داخل سینوس ها مفید است و منجر به کاهش فشار و درد می شود.

 نوشیدن مقدار زیاد مایعات

اجتناب از الکل و کافئین برای جلوگیری از خشک شدن سینوس ها مهم است

استنشاق بخار مرطوب

استفاده از ژلهای مرطوب کننده در داخل سوراخ های بینی برای از بین بردن حالت خشکی ان مفید است ژلهای حاوی اکالیپتوس منتول و با اسانس نعنا یا میخک باشد.

بسیاری از افراد امروزه در حین برطرف کردن بیماری های بینی خود عمل زیبایی نیز انجام می دهند مثل شکستگی های بینی که معمولا همراه با عمل زیبایی بینی نیز می باشد.علل و علائم پولیپ بینی،درمان پولیپ بینی،  مشکلات معده و خلط گلو، علت ترشحات پشت حلقی، مشکلات معده و خلط گلو، علت ترشحات پشت حلقی از موارد مهم این مقاله بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا