مقالاتمقالات اورتوپدیمقالات متخصص درد

شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان

شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان

مشکلات ارتوپدی طیف وسیعی از اختلالات سیستم حرکتی را شامل می شود که در آمارهای جهانی نیز جزو پنج شاخه بیماری های اصلی و مهم به شمار می آید.آسیب های ناشی از حوادث تصادف ها و اتفاقات غیر مترقبه بیشترین سهم را در بروز این اختلالات ایفا  می کند.

و این طیف گسترده سالانه میلیون هانفر را دچار ناتوانی های دردناک و یا حتی مرگ می کند که این نکته نشان دهنده اهمیت دانش و نسبت به این شاخه مهم از بیماری هاست.

دکتر جعفر رضازاده فوق تخصص جراحی زانو

بیشترین آمار به وجود آورنده اختلالات ارتوپدی مربوط به شکستگی های دست با زانو کتف ساعد لگن می شود تکسرام به دلیل بروز حوادث اتفاق می افتد.

سیستم حرکتی بدن به سلامتی آن به صورت مستقیم می تواند روی اعضای دیگر بدن تاثیر بگذارد و به راحتی کیفیت زندگی بیمار را متحول کند در کشورهای پیشرفته آموزش‌های  عمومی برای مردم برگزار می شود ولی متاسفانه به دلیل سبک زندگی ماشینی امروز بعد از ورزش روزانه و کم تحرکی و در نتیجه آن ضعف عضلانی و  مفاصل موجب شده که بیشتر مردم در مقابل بروز اختلالات و مشکلات حوزه ارتوپدی بسیار آسیب پذیر باشد.

و ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا شایع‌ترین این بیماری‌ها را مخصوصاً در زنان که استخوان ها و مفاصل آسیب پذیر داشته باشند بیان کنیم تا آگاهی هرچه بیشتری  به شما مخاطبین عزیز ارائه کنیم.

شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان
شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان

مشکلات ارتوپدی در زنان

شایع‌ترین بیماری در این حوزه درد های زانو است که در بین مفاصل از آمار بیشتری در بیماران برخوردار است.

که معمولاً منشا این درد مربوط به سبک زندگی فرد و چگونگی روش هایی که فرد برای نشستن و برخاستن استفاده می کند و یا محیط کاری و یا زندگی  فرد و میزان فعالیت او و اینکه به چه اندازه از مراقبت‌های مربوط به زانو آگاهی دارد برمی گردد.

تمام این عوامل معمولا با افزایش سن تاثیر خود را روی بدن نشان می‌دهد زیرا وقتی بیمار جوان است و بدن او سوخت و ساز زیادی دارد و می تواند این آسیب‌ها را ترمیم می‌کند ولی در سنین بالا قدرت ترمیمی بافت ها کاهش می یابد بدن نمی تواند .

آرتروز یا همان ساییدگی مفاصل و مشکلات دفرمگی زانو شامل زانوی پرانتزی ساییدگی کشکک زانو به ویژه در جوانان و مخصوصاً در خانم ها وزانو ای ضربدری از شایع ترین و پرتعداد ترین بیماری های زانو در حوزه بیماریهای ارتوپدی هستند.

آرتروز یا ساییدگی مفاصل معمولا در مفصل لگن شانه  و زانو رخ می دهد و با افزایش سن علائم خود را نمایان می کند که در خانمها از حدود سن  پنجاه و پنج سالگی و در آقایان از حدود سن شصت و پنج سالگی این علائم شروع به نماینده شدن  می‌کنند.

مطالعاتی که تا به الان به عمل آمده نشان می دهد که نوع منطقه جغرافیایی محل زندگی تاثیر بر روی این بیماری ها نمی گذارد و دلیل بروز آن ها نمی باشد.

ولی معمولاً بیماری تخریب مفصل  و یا همان آرتروز به عواملی همچون جنسیت سن نوع تغذیه فرد و شغلی که دارد که ممکن است دارای شغل سنگینی باشد که فشار زیادی به مفاصل وارد می کند و یا شغلی دارد که موجب بی تحرکی و دوری از ورزش روزانه می شود. افزایش وزن که می‌تواند تاثیر بسیار جدیدی روی بروز بیماری آرتروز داشته باشد .عوامل ژنتیک که در بخش کوچکی از این بیماری ها عامل اصلی است ازدواج های فامیلی که می تواند احتمال این اختلالات را افزایش دهد و وجود دفرمگی ها و بچگی های در اندام های تحتانی که می تواند با مرور زمان روی فیزیک دیگر اندامها تاثیر بگذارد و آن ها را نیز دچار اختلالات شکلی و حرکتی بکند.

متاسفانه بیماری های زانو معمولاً یک راه درمان قطعی دارد را نیز تعویض مفصل می باشد زیرا این عضو پس از آسیب دیدگی بسیار سخت ترمیم می شود در بیمارانی که در مراحل اول آرتروز و اختلالات ساییدگی مفصل هستند معمولاً روش هایی مانند آب درمانی فیزیوتراپی درمان های دارویی و تزریقات مواد مفصل آن ها استفاده می شود و می تواند بیماری آنها را تا حد زیادی درمان کند و یا زمان  تعویض مفصل آن‌ها را به تعویق بیاندازد ولی در مراحل پیشرفته آرتروز و ساییدگی مفصل راهی جز تعویض مفصل برای درمان بیمار نیست و بیمارانی که دچار آرتروز و یا اختلالات ساییدگی مفصل زانو اصل باید بدانند که نباید چهار زانو بنشینند و یا مدت زیادی راه بروند  یا از پله ها زیاد بالا و پایین بروند و اینکه نباید در مسیر هایی که دارای شیب زیاد است تردد کنند زیرا بیماری آنها را تشدید می کند.

مشکلات شایع در خانم های جوان

شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان
شایع ترین مشکلات ارتوپدی در زنان

بیماریهای روماتیسمی مخصوص رماتیسم مفصل زانو یکی دیگر از شایع‌ ترین بیماری های ارتوپدی است که معمولاً در خانم ها و در سنین پایین آمار بسیار قابل توجهی دارد و باید به آن توجه شود.

البته روماتیسم می تواند در هر مفصلی ظاهر شود ولی آمار کلی بروز مشکلات روماتیسمی در خانم ها و در سنین پایین بسیار حائز اهمیت است.

این بیماری علائم مشخصه و مشهودی دارد که می توان با استفاده از آنها این بیماری را تشخیص داد که شامل دردهای ناحیه دست دردهای مفاصل مچ و  و گاه آن دردهای پا اشاره کرد که این بیماری می‌تواند مفاصل بزرگ را نیز در برخی مواقع درگیر خود کند.

در این بیماری مفاصل فرد بیمار که درگیر شده است به صورت مداوم و مزمن دچار تخریب می‌شود و به همین شکل ادامه می یابد.

باید بررسی‌ها و معاینات بالینی صورت بگیرد و آزمایشات مختلف متناسب با مشکل بیمار تجویز شود و برای بررسی وضعیت مفاصل و میزان تخریب آنها باید عکس برداری های رادیولوژی انجام شود.

بیماری ساییدگی کشکک زانو نیز از دیگر بیماری های سایه در خانم های جوان است.

علائم این بیماری به این شکل است که بیمار معمولا در ناحیه جلوی زانو درد را احساس میکند که نمی تواند به درستی محل آن را نشان دهد و درد این بیماران معمولاً با نشستن طولانی مدت  یا راه رفتن در شیب تند و بالا و پایین رفتن از پله ها تشدید می شود.

این بیماری بیشترین  آمار شیوع خود را در خانم های بین ۱۵ سال تا ۳۵ سال نمایان می‌کند و بیشتر این طیف از افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و آسیب‌شناسی این بیماری نیز نامشخص است.

در برخی از این موارد نرم شدگی مفصل و یا فیبریلاسیون ظاهر می شود جواب بررسی های پزشکی قابل تشخیص است.

این بیماران درد های شدیدی را در ناحیه پشت کشکک زانوی خود احساس می‌کنند و می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

در دسته اول تقریبا هیچ گونه علامتی وجود ندارد اما در دسته دوم شواهد مشهودی از به هم خوردگی امتداد کشکک زانو مشاهده می شود.

در دسته دوم عوامل یافت می شوند که مسئول دررفتگی های  عود کننده فرد هستند.

در خیلی از موارد ممکن است هیچ گونه سابقه ای در فرد مبنی بر در رفتگی در آن عضو وجود نداشته باشد.

در حالی که این علائم بیشتر اوقات به صورت طولانی مدت هستند.

اما به صورت شدید ظاهر نشده اند و در صورتی که بیمار تحرک خود را کم کند کم کم خود را نشان می دهند که اینگونه عوامل معمولا با اعمالی چون فیزیوتراپی می‌توان این اختلالات را تا حد بسیار زیادی و در مواردی به طور کامل درمان کند.

اختلال پای پرانتزی یا همان پای کمانی از دیگر اختلالاتی است که می‌تواند در دختران جوان در سنین کودکی اتفاق بیفتد.

دلیل این اختلال رشد غیرطبیعی و استخوانها  در دوران کودکی است که معمولاً به طور خود به خودی اصلاح خواهد شد.

به نظرتون این اختلال در بخش های استخوان درشت نی و صفحه رشد اتفاق می افتد.

و در مواردی که پزشک تشخیص بدهد برای درمان اختلال بعد از عمل جراحی استفاده کرد تا شکل نادرست استخوان ها شود و کودک بتواند به زندگی عادی خود بازگردد و در آینده دچار اختلالات جانبی ناشی از این نقض نشود.

شکستگی ها در زنان

شکستگی ها در تمام افراد جزو بیشترین آمار اختلالات ارتوپدی است اما بانوان به دلیل ساختار متفاوت شان در مقابل این شکستگی ها آسیب پذیرترند.

آنها در سنین نوجوانی به دلیل تفاوت در فعالیت های بدنی شان و در سنین جوانی به دلیل تفاوت سیستم بلوغ که نسبت به آقایان دارند که به دلیل تفاوت های ژنتیکی و طبیعی آنهاست ساختار استخوانی و مفصلی آسیب‌ پذیر تری نسبت به آقایان دارد.

به همین دلیل در مقابل عوامل به وجود آورنده اختلالات استخوان و مفاصل آسیب پذیر تر خواهند بود.

ضمناً باید به خاطر داشته باشیم که بانوان به دلیل تغییراتی که در سیکل دوران بارداری شان اتفاق می افتد تراکم بافت های استخوانی شان تغییر می کند و این تغییر برای به دنیا آمدن راحتتره نوزاد در بدن آن ها طراحی شده است که موجب می‌شود تراکم استخوان آنها کاهش پیدا کند  پاسخ آنها باز تر شود که این خود می تواند باعث ضعف استخوانها مخصوصاً در استخوان لگن خانم ها بشود و این خود آسیب پذیری آنها را نسبت به حوادث ضربات و دیگر عواملی که موجب ایجاد مشکلات ارتوپدی می شود دو چندان می کند.

برای جلوگیری از این امر باید بانوان به ورزش روزانه بپردازند تا بافت‌های استخوانی جهان سفت تر شود و مفاصل شان تازه بماند.

و تا حد امکان در سبک زندگی خود مراقبت های استخوان و مفاصل را رعایت کنند.

سلامت بانوان تاثیر بسزایی در سلامت یک خانواده دارد پس باید  آنها آگاهی خود را نسبت به نقاطی که در آن آسیب پذیر هستند افزایش دهند تا در درجه اول سلامتی خود و در درجه دوم سلامتی خانواده خود را تامین کنند.

منبع : سلامتی بدون مرز| متخصص درد | متخصص ارتوپد

برای نوبت گیری آنلاین در وب سایت سلامتی بدون مرز نزد مجرب ترین پزشکان مشهد لطفا کلیک کنید.

نویسنده : امیر رستمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا