مقالات متخصص زنان

بیماری های دستگاه تناسلی

بیماری های دستگاه تناسلی و اندام های تولید مثل

اندام های تولید مثل در بانوان ممکن است با اختلال هایی نظیر عفونت و درد و التهاب لگن و … مواجه شوند که هر یک از این موارد می توانند باعث ایجاد مشکلات جدی در خانم ها شوند. در ادامه به بررسی انواع بیماری های دستگاه تناسلی خواهیم پرداخت که امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم را در زمینه انواع بیماری ها بدست آورید.

بررسی انواع بیمارهای دستگاه تناسلی

برخی از انواع بیماری دستگاه تناسلی درمان می شوند ولی برخی دیگر از آن ها دستگاه تناسلی بانوان را در معرض خطرهای جدی قرار می دهند که این بیماری ها عبارتند از :

 

  • آندومتریوز
  • آمنوره
  • عفونت رحم
  • دیسمنوره
  • فیبروم رحمی
  • سرطان دهانه رحم
  • التهاب دهانه رحم
  • عفونت مخمر واژینال
  • بیماری التهابی لگن
  • زگیل تناسلی
  • تبخال تناسلی

انواع بیماری های دستگاه تناسلی

1. آندومتریوز

آندومتریوز نوعی اختلال دردناک می باشد که در آن آندومتر یا همان بافت داخل رحمی در ناحیه خارج از رحم رشد می کند و آندومتریوز اغلب تخمدان و لوله فالوپ و بافت لگن را درگیر می کند ولی به ندرت ممکن است بافت آندومتر به خارج از اندام های لگن منتشر شود. زمانی که آندومتریوز تخمدان ها را درگیر می کند کیستی به نام آندومتریوما تشکیل می گردد که در نتیجه این کیست ، بافت اطراف تحریک می شود و در نهایت باعث ایجاد بافت همبند و چسبندگی بافت های لگن و اندام ها به یکدیگر می گردد. این بیماری همچنین می تواند در دوران قاعدگی باعث ایجاد درد و علاوه بر این اختلال در باروری شود و خوشبختانه امروزه درمان های موثری برای آن وجود دارد.

آندومتریوز

2. فیبروم رحمی

این بیماری رشد سرطانی بافت رحم می باشد که اغلب در سال های باروری یک زن ایجاد می شود. فیبروم ها از نظر اندازه خیلی زیر یا بزرگ هستند که ابعاد بزرگ تر آن ها می تواند فضای رحم را اشغال کند. در مواردی ممکن است چند فیبروم باعث رشد بیش از اندازه رحم و حتی ایجاد اضافه وزن شوند. اغلب بانوان ممکن است متوجه وجود فیبروم نشوند و پزشک به صورت تصادفی در طی انجام معاینه لگن یا سونوگرافی آن را تشخیص بدهد.

فیبروم رحمی

3. آمنوره

عدم وجود قاعدگی آمنوره می باشد که به واسطه این بیماری بانوان یک یا چند قاعدگی را پشت سر می گذارند و هیچ نشانه ای از قاعدگی در آن ها وجود ندارد. خانم هایی که حداقل سه قاعدگی را پشت سر می گذارند و عادت ماهیانه نمی شود به این بیماری مبتلا می باشند.

آمنوره

4. دیسمنوره

دیسمنوره نوعی قاعدگی دردناک می باشد که همراه با درد و گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم است که این درد در برخی از خانم ها می تواند خفیف و در برخی دیگر دردناک و آزار دهنده باشد همچنین درد حاصل از این بیماری ممکن است به اندازه ای باشد که باعث مختل شدن فعالیت های روزانه یک خانم شود.

بیماری های دستگاه تناسلی

5. بیماری التهابی لگن

این نوع بیماری عفونت اندام تولید مثل در خانم ها می باشد و اغلب زمانی رخ می دهد که باکتری های مقاربتی از واژن به رحم یا لوله های فالوپ یا تخمدان ها منتقل می شود. این بیماری هیچ علامت خاصی را ایجاد نمی کند و ممکن است بانوان متوجه بیماری خود نشوند ولی نیاز به درمان دارد و در بیشتر مواقع باعث مشکلات نازایی و ایجاد دردهای مزمن می شود.

بیماری التهاب لگن

6. عفونت رحم

عفونت رحم یا آندومتریت یک نوع بیماری التهابی غده رحم می باشد که اغلب دلیل آن وجود عفونت است. اگر به این نوع بیماری مبتلا شده اید بهتر است هر چه سریع تر آن را درمان نمایید زیرا اگر عفونت از بین نرود ممکن است منجر به مشکلات ناباروری شود و سلامت عمومی شما را به خطر بیاندازد.

انواع بیماری دستگاه تناسلی

7. التهاب دهانه رحم

التهاب دهانه رحم باعث التهاب قسمت انتهایی و باریک رحم می گردد که این قسمت به داخل واژن باز می شود. این بیماری باعث خونریزی بین دوره های قاعدگی و درد در زمان نزدیکی و … می شود. التهاب دهانه رحم ناشی از یک عفونت مقاربتی نظیر کلامیدیا یا سوزاک می باشد.

التهاب رحم

8. عفونت مخمر واژینال

این نوع عفونت توسط نوعی قارچ ایجاد می شود و بیشتر از 90 درصد عفونت های مخمر توسط گونه ای از قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می گردند و سایر گونه های کاندیدا نیز بقیه عفونت های مخمر را تشکیل می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 20 تا 50 درصد از خانم ها کاندیدا را در حال طبیعی در واژن شان دارند همچنین این نوع عفونت توسط تماس جنسی نیز انتقال پیدا می کند ولی یک بیماری مقاربتی نیست و ممکن است خانمی فعالیت جنسی نداشته باشد ولی به این بیماری مبتلا شود همچنین عفونت مخمر واژینال از انواع بیماری های دستگاه تناسلی شایع می باشد که ممکن است هر خانمی آن را در طول عمرش بگیرد.

عفونت مخمر واژینال

9. سرطان دهانه رحم

این نوع سرطان اگر زود تشخیص داده نشود خطرناک است و اغلب با عفونت HPV همراه می باشد و بدخیمی این نوع سرطان اغلب در زنان یائسه دیده می شود همچنین مانند سایر بیماری های دستگاه تناسلی باید این نوع بیماری بدرستی درمان شود.

10. واژینوزباکتریال

نوعی از عفونت در ناحیه واژن و آلت تناسلی مردانه می باشد که در اثر ورود میکروبی به نام گراندرلا واژینال به بدن ایجاد می شود. رنگ ترشحات آلت تناسلی بعد از مبتلا شدن به این بیماری سبز می باشد و بوی نامطبوعی نظیر بوی ماهی گندیده دارد و این ترشحات بعد از رابطه جنسی یا در زمان پریود خانم ها دیده می شود همچنین در مردان نیز این عفونت با وجود دانه های قرمز در آلت تناسلی دیده می شود. برای درمان این بیماری از شیاف و داروهای مخصوص استفاده می شود.

بررسی بیماری دستگاه تناسلی

11. قارچ

قارچ واژن در برابر قرار گرفتن در شرایط مرطوب رشد می کند و این نوع قارچ دارای علائمی نظیر خارش در ناحیه لب های بزرگ و کوچک و وجود دانه های کوچک و قرمز رنگ در ناحیه واژن و بریدگی در ناحیه فرج می باشد این نوع قارچ همچنین باعث ایجاد ترشحات غلیظ و سفید می شود که این ترشحات بوی شیر و ماست می دهند. در بیشتر موارد نیز این نوع قارچ بدون علائم می باشد و از طریق رابطه جنسی به مرد انتقال داده می شود. برای درمان قارچ از قرص و شیاف های مخصوص استفاده می شود.

عفونت قارچی واژن

12. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی می باشد که از طریق ورود ویروسی به نام پاپیلومای انسانی به آلت تناسلی فرد وارد می باشد و این ویروس از طریق تماس جنسی به فرد منتقل می گردد. زگیل ها در واژن و بین واژن و مقعد و دهانه رحم و پروستات رشد می کنند و به صورت دانه های درشت یا کوچک می باشند.

زگیل تناسلی

13. تبخال تناسلی

تبخال از انواع بیماری های دستگاه تناسلی شایع می باشد و این بیماری به دلیل آلودگی با ویرس HSV رخ می دهد که تبخال لب با ویروس HSV1 ایجاد می شود و تبخال تناسلی نیز با ویروس HSV2 ایجاد می گردد. تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری ها منتقله جنسی می باشد و به آن هرپس تناسلی نیز گفته می شود. برخی از بیماران این نوع بیماری را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند در صورتی که این بیماری ها کاملا مجزا و متفاوت از یکدیگر می باشند.

بیماری های دستگاه تناسلی در خانم ها و آقایان

انتقال تبخال مانند سایر بیماری های دستگاه تناسلی از طریق ایجاد رابطه جنسی با فردی می باشد که این بیماری را دارد و معمولا بعد از گذشت یک هفته از برقراری رابطه جنسی بیماری خود را نشان می دهد. اگر فردی به بیماری تبخال تناسلی مبتلا شود ابتدا در ناحیه دستگاه تناسلی قرمزی پوست و التهاب ایجاد می شود سپس تاول هایی کوچک و زرد رنگ تشکیل داده می شوند و با ترکیدن تاول ها، زخم هایی ایجاد می شود که این زخم ها طی گذشت 14 روز بهبود پیدا می کنند و تا زمان بهبودی کامل زخم ها ، بیمار دچار خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می شود. برای درمان تبخال تناسلی از داروهای خوراکی ضد ویروس استفاده می شود.

تبخال تناسلی

در این مطلب اطلاعاتی در مورد بیماری های دستگاه تناسلی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا